Traktor-terapi!

Ryver

Trådstartare
Min pålle är tyvärr väldigt rädd för traktorer. Då jag kör honom en hel del så känns det lite lurigt. Har börjat öva lite med stillastående traktor som är i gång.I den sitter pappa och hästen får gå fram och få godis igenom rutan.Har funkat riktigt bra och han kan stå ijämte även när vi gasar och det låter en del. Men när vi är ute och rider så räcker det att man hör en traktor en bit bort så blir han spänd som en fiolsträng. Undrar om det kan finnas någon här som medvetet har "trafik-tränat" sin häst? Hur gick ni till väga? Blev hästen tryggare? Måste ta tag i detta nu, det hjälper ju inte att bara undvika det läskiga!

Sv: Traktor-terapi!

Kan inte din pappa köra med traktorn så att han möter er och göra på samma sätt. På ett hyfsat långt avstånd kliva av(låta traktorn vara igång), ni går fram, hästen får godis. Bygga pådet sen så att du kan gå närmare och närmare innan hästen får godis. Förhoppningsvis kanske ni kommer till det läget att ni kan passera och han får godis efterråt!!!!
Har tränat min häst så för snöskoter/bil då han blev rejält påkörd och panisk i närheten av fordon. Kan lugnt säga att det tog sin lilla tid(och även blod, svett och tårar) men han är fullt trafiksäker idag.
Så det kommer säkert att ta tid, men bli bra, lycka till!!!

jag tror inte godis är en bra ide alls, då förstärker ni att det är obehagligt med en massa onödigt beröm.....vad har ni för hage, går det att köra in traktorn och köra omkring därinne utan att det blir "trångt" ?? Kan man köra med traktorn på nån väg som går utmed hagen??
Många ggr så kan det vara så att du som ryttare också "vet" att hästen blir rädd och överför din osäkerhet på pållen....

Tvärtemot Martha så är jag FÖR godis i den där situationen.

Min valack är trafiktränad så, han har fått godis från bilförare (utvalda). Samma sak med traktor, han har fått godis ur hink på traktorns motor, först med motorn avstängd, sen med den igång.

Han är 110% trafiksäker, bryr sig inte ens om skogsmaskiner som fäller träd.

När han kom var han dock livrädd för vår stooooooora hjullastare, så pappa körde fram och tillbaka, fram och tillbaka längs hagen, och i hagen stod en godishink valacken fick äta ur. Fem dagar senare kunde pappa i princip köra över honom med hjullastaren, 'flaxa' med skopan och ploga snö i hagen utan att valacken lyfte ett öra.

SÅ godis, men gärna i hink, dvs godiset ska komma fram TRAKTORN och inte dig.

Fortsätt som du gjort, och så se till att pappa kör så ni möter honom när du är ute och rider, och kämpa vidare. Jag har ett levande exempel på att det går och den mest klennerviga häst går att omvända =)

Tror heller inte på godismetoden.
Och av den orsaken av att det finns olika traktorer.

"Pappas" traktor låter och ser ut på ett sätt, medans grannbondens traktor är helt annorlunda.
Och hur ska man muta en häst när Assi domän är ute och röjer vindfällor????

Godismetoden är också en variant som många använder vid lastträning.
I stället för att se saker och ting på ett "vardagligt" sätt så mutar man fram hästen i "främmande" situationer.
Och på så sätt skapar man sig problem.
Hästar ÄR inte dumma i huvudet. Om allt som är främmande belönas med morötter så får man ett "iorproblem"

Min teori är att traktorproblemet bör tränas mer utmanande.
Utsätta hästen för så många maskiner som det bara går.
Och samtidigt försöka se förbi problemet.

T.ex. Hästen skall röra sig från punkt A till B.
Mellan punkterna finns en traktor.
Titta inte på traktorn när ni rider/kör.
Titta på punkt B i stället.
(för den som är hoppryttare är detta ingen nyhet)

Programmera om hjärnan. Ta traktorn för en lika naturligt fenomen som en tall.
På så sätt överförs er nonchalanta attityd till "monstret" på er häst.
Vilket till slut skapar trygghet.

Däremot så föredrar jag metoden gammal är äldst.
Att ta med en gammal erfaren häst som struntar i det mesta är den absolut bästa sättet.
Den osäkra hästen lär sig på så sätt att detta var lika ofarligt som att gå in i en box.
(även detta ett känt fenomen för hoppryttare då många använder äldre rutinerade som draghjälp över naturhinder m.m.)

AM

det finns många olika åsikter :D
Men kan det var 1% av alla travarna som har traktorskräck??? undrar varför och om alla 99% fått godis när dom kommer upp på banan :angel:
..nä jag tror på ryttaren/kusken ....beröm(inte överdrivet) och en fast hand.....

Jag kan undra också vad en del folk skulle säga när jag stoppar en ovan häst i walkern....:eek:

Godis som beröm är en sak, godis som muta en annan. Godis som beröm är inte mer fel än ett vänligt ord, det är beröm helt enkelt med skillnaden att godiset har lite högre motivationsfaktor än ett ord. Är man smart och duktig i sitt grundarbete överför man hästens starka motivation till mat (de flesta hästar ska tilläggas, alla hästar har inte mat som hög motivationsfaktor) till röst eller klappberöm.

Motivation från hästens sida är A och O i all träning och man måste i varje träningsituation hitta tillräcklig motivation för hästen att vilja utföra det man önskar.

I det här specifika fallet tycker jag dock att det var ett bra förslag att köra omkring i hagen om den är tillräckligt stor. Därefter behöver de vänjas vid ytterligare ett par omgivningar med samma stimuli för att få det att generaliseras.

Nafayette skrev:
Tror heller inte på godismetoden.
Och av den orsaken av att det finns olika traktorer.

"Pappas" traktor låter och ser ut på ett sätt, medans grannbondens traktor är helt annorlunda.
Och hur ska man muta en häst när Assi domän är ute och röjer vindfällor????AM

Godiset kommer från traktorn, inte din hand. När Assi Domän röjer skog så kommer hästen om du gjort det hela rätt från början se det som ännu en godismaskin. Du säger dock 'nej, inte idag' när ni ska gå dit och hämta godis enligt hästen.

Färdigt.

Min herre är godistränad på trafik och det gjordes med BIL, och han klarar ALLA fordon, inklusive skotare osv som står och arbetar en meter från där vi rider förbi, hans krittar på lång tygel och bryr sig inte.

Samma sak med olika traktorer. Grannen här har en SNÖSLUNGA på traktorn som kastar snön 15 meter upp i luften. JAG trodde första ggn att hästen skulle reagera (dvs jag signalerade tyvärr 'fara'). Hästen tittade en gång på den medan han lugnt skrittade förbi och har sen aldrig ens tittat.

Mat är motivation mer kanske, många kör ju ut hösilage i hagarna med traktor....det är inte ofta jag gör det men problemen då brukar förr vara att dom INTE flyttar på sig när man kommer....inte ens om man tutar på dom......

martha skrev:
Mat är motivation mer kanske, många kör ju ut hösilage i hagarna med traktor....det är inte ofta jag gör det men problemen då brukar förr vara att dom INTE flyttar på sig när man kommer....inte ens om man tutar på dom......

Haha, det där brukar vara en klassiker som aldrig slår fel för att vänja unghästar vid fordon utan att ens behöva anstränga sig =)

:D Det där är ju både bra och dåligt naturligtvis.

Det var bara lite generella tankar om godis som beröm. Problemet är väl dock att folk använder godis som muta i en träningssituation och det brukar vara mindre lyckat. Så vet man inte vad man pysslar med ska man kanske låta bli godiset när man tränar, det håller jag med om. Bättre att hitta andra motivationer då.

Lustigt nog sitter jag precis och skriver i mitt ex-arbete om felkällor i studier på hästens inlärningsförmåga/intelligens där just motivationen gör dessa studier väldigt svårtolkade.

Senast ändrad:

nej det beror nog på handen som ger "godiset"
jag är innte mycket för att berömma "naturliga" situationer, berömmet blir mer kanske en klapp på halsen och "det var bra gjort"....det är lätt att förstärka rädslan genom beröm...att nåt är värre än vad det egentligen är...

Jag håller personligen med, sett till hur jag tränar. Jag skrev bara generellt hur godis som beröm fungerar. På samma sätt som jag håller med om godis som beröm, att inte använda det alltså. Har aldrig gett min häst godis som beröm tror jag.

Framförallt ska man aldrig muta hästen, oavsett vad det gäller för det funkar inte.

Skrev i någon annan tråd om just beröm och beröm är lika svårt som bestraffning och vissa har hästhantering mer naturligt och vad du skriver ger mig känslan av att du har det naturligt och då är det ganska lätt att säga och göra rätt i varje specifik situation medan för andra kommer det inte alls lika naturligt och då kan det ibland vara bättre att träna hästen "överdrivet" där just godis ibland kan vara den faktor som gör att träningen fungerar för den personen då klappen eller ordet inte ger tillräckligt med beröm och trygghet medan för dig skulle det fungera ändå då du har känslan för när beröm behövs och när det inte behövs och är säker i din roll och när berömmet kommer rätt.

Det är så oerhört mycket som spelar in vid träning av häst att generalisera rätt av inte fungerar och framförallt är det vi människor som är mest olika och gör resultatet så olika. Men för att generalisera :p så håller jag som sagt med om att undvika godis vid träning.

Slutsats, hästträning är svårt för det är så mycket som omedvetet kan bli fel om man inte teoretiskt kan mycket eller har det naturligt.

Det problemet har ju vi.
När man kör ut hösilage nere på gården så måste man vara minst två.
En som håller reda på "ursvältande" men endock smällfeta fölmärrar.
Och en som kör traktorn.
Dom flyttar sig INTE.

På lösdriftarna har vi slussar.
Man kör in igenom slussen och stänger bakom traktorn.
Sen öppnar man nästa för att komma in i hagen.

Och sedan gäller det att manovrera med ögon i nacken eftersom man har 17 ungar som står i vägen..ALLTID.

En tränare till oss sa att hans hästar var så konstiga när dom kom till banan...
Alla unghästar springer lite i sidled när "vattentraktorn" kommer..
Men inte hans.. Dom vill vända och springa efter..
Och..ja..dom gick på vår lösdrift..

Jag tror stenhårt på teorin traktor/hage.

AM

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
R
Hästhantering Jag har en för mig ny häst, ganska ungt (8) sto (swb), hon är snäll och välriden men osäker. Hon tycker det är läskigt att lämna flocken...
2
Svar
21
· Visningar
3 169
Senast: WSLPZF
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 287
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 200
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar