Traktor och försäkring

Trix

Trådstartare
Igår fick jag lära mig nåt nytt.
Kunskaper är ibland en färskvara, och någon gång mellan 1979, när jag tog traktorkort, och idag har reglerna ändrats :angel:

Traktor måste tydligen ha försäkring om du använder den. Oavsett om du bara har den till att harva ridbanan med.

Mina gamla kunskaper var att traktor bara behövde försäkring om den kördes på allmän väg, inte om den bara användes på gården och åkrar.
Killen på Trafikverket skrattade hjärligt när jag konstaterade att reglerna tydligen ändrats någon gång de senaste 30 åren :angel:

Sv: Traktor och försäkring

Det hade jag heller ingen aning om. Kör man bara på egen mark tycker man ju att man borde kunna slippa försäkring. Undrar hur de motiverade lagändringen? Samtidigt lär ju risken att man skulle fastna i en poliskontroll vara minimal ifall man bara kör på egen mark, så för de som bara använder traktorn så (Måste ju vara en väldigt liten del av alla traktorer) lär kanske inte försäkra ändå.

Ja men så länge sedan kan det inte ha varit, när vi köpte våran traktor förra året så var det som du säger, bara om man skulle ut på vägarna som man behövde försäkring. Nu är ju detta en gammal traktor (1965) så där kanske veteranfaktorn gör sig gällande.

Får be mannen kolla det igen.

Enligt de uppgifter jag fick gäller det alla fordon som har registreringsskyltar.

Jag försökte det där med "inhägnat område", men den gubben gick inte heller, för då måste tydligen polisen komma ut och kontrollera "inhägnaden" innan man får köra.

Fast kostnaden för försäkring på jordbrukstraktor rör sig ju inte om mer än några hundralappar per år så nog är det värt den kostnaden. Försäkringen täcker ju glas och brand också :)
Jag har min traktor försäkrad trots att jag inte kör efter vägarna med den, skatten slipper jag dock och det är mer värt med mina mått mätt.

Så länge traktorn inte är avställd så måste den ha en trafikförsäkring, precis som bilen. Trafikförsäkringen täcker upp för skador som du orsakar med traktorn på tredje part oavsett om det sker på din egen ridbana eller efter allmän väg. Och precis som -Chaterine- skriver så kostar det inte många hundralappar om året om du har en lätt traktor med några år på nacken så räcker 4-600 kr troligtvis för ett år (dock krävs delkasko om brand och glas ska ingå).

Våran traktor är försäkrad i och med att vi kör på vägar då och då, om inte annat så för att hjälpa till att ploga i vinter.

Bra att han sa det där med reg plåt, funderade på hur det blir med en ev fyrhjuling. Men den kanske inte får framföras på väg alls å andra sidan, har inte kollat upp det så noga.

Nej, kanske inte... det beror på om den är väg- eller terrängreggad. Vår är terrängreggad och får då i princip inte köras på väg, bara mycket kort om det är nödvändigt för att ta sig mellan gårdens ägor.

Hur den är registrerad är också avgörande för vilken typ av förarbevis som krävs!

Så länge traktorn inte är avställd så måste den ha en trafikförsäkring, precis som bilen. Trafikförsäkringen täcker upp för skador som du orsakar med traktorn på tredje part oavsett om det sker på din egen ridbana eller efter allmän väg. Och precis som -Chaterine- skriver så kostar det inte många hundralappar om året om du har en lätt traktor med några år på nacken så räcker 4-600 kr troligtvis för ett år (dock krävs delkasko om brand och glas ska ingå).

Ja, alltså det var ju inte pengarna det var frågan om :p
Det var att reglerna hade ändrats, och uppenbarligen var det ju fler än jag som inte visste det :angel:

Delkasko känns ju lite överkurs på en traktor från 1969 ;)

Senast ändrad:

Jag tror faktiskt inte att reglerna har ändrats.
Det är så att om traktorn inte är avställd så måste man ha trafikförsäkring. Trafikförsäkringen täcker ju skador som kan uppstå om man t ex skulle råka köra på nåt och orsaka skada på annans egendom eller personskada. Det kan ju hända även om man inte kör på allmän väg.

Denna regel gällde nog även 1979. Men du kanske har glömt nåt av det du lärde dig då... (Det har ju ändå gått 32 år).

Liknande trådar

Western Kan man tro sina ögon??? Har SJV insett det galna i bråket om OLWS??? Vi hoppas och tror att detta är på riktigt och inte en dröm... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 559
Senast: Joice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka