Traktor eller fyrhjuling eller både och?

diamonia

Trådstartare
Vi har i många år klarat oss utan traktor och fyrhjuling men med lite större hösilage balar måste vi ha hjälpmedel. Men det är ju en total djungel så jag behöver lite hjälp att bena ut vilket som är bäst :D!

Det här behöver jag använda den till:

Flytta hösilage balar
Mocka rasthagen med tippbar vagn
Betesputs
Harva paddocken
Köra stolpar ut i hagen
Ploga

Jag har minsta möjliga budget...

Tipsa mig om hur mycket pengar jag skall betala för att få en bra fungerande maskin. Finns det lösningar som någon använder som tex balkärra efter fyrhjulingen som gör att man kan skippa traktorn? Är det något som man ska akta sig för generellt?
 
Sv: Traktor eller fyrhjuling eller både och?

Det finns ju faktiskt ett alternativ till både traktor och fyrhjuling som täcker TS kravspec, och det är en minilastare, typ Avant eller liknande.

Det som talar emot minilastaren, är om det är stora och kuperade ytor som ska betesputsas, eller om det är mera punktinsatser med putsning av hästtoaletter eller ormbunkar på åkermark det handlar om.

För vad avser plogning av snö, mocka rasthagen, hantera (rimligt stora och tunga) rundbalar m.m. så är minilastare väldigt mycket smidigare än traktor.

Priset är dock ett problem, det är sällan de förekommer begagnade, lagom stora och inte utslitna på marknaden , och de är då högt prissatta och sålda i ett nafs.

Annars håller jag med övriga, en traktor med frontlastare, är överlägsen fyrhjulingen, och det finns gott om "prylar" att köpa till den.

Försök att skaffa en fyrhjusdriven traktor dock. Det är betydligt bättre i synnerhet på vintern.

Harva paddocken kan man med fördel låta hästen göra om den är inkörd.
 
Senast ändrad:
Sv: Traktor eller fyrhjuling eller både och?

Ska man ha en minilastare så är min erfarenhet att man måste upp i storlek och pris ganska rejält för att kunna lyfta balar och saker i den tyngdklassen.
Jag hade kikat efter en volvo 600 eller liknande, med frontlastare. Det är inte så mycket komfort i en sån :p, förvisso, men ett bra ex är outslitligt och startar i alla väder! Behändig storlek, lätt att laga och överkomlig i pris.
 
Sv: Traktor eller fyrhjuling eller både och?

De där populära men gamla traktorerna typ äldre Volvo BM, John Deere, MF m.fl. är ganska besvärliga för den som inte kan skruva och svetsa själv.

Jag är nöjd att vi bytte till modernare traktor, färre stillestånd och oändligt bättre kapacitet och komfort på samma hästkraftsantal.

Visst byta olja går bra, men när något går sönder, så måste man be om hjälp av en granne, som kanske inte har tid just då, och då står man där och väntar, eller får kontakta en traktorreparatör, som fnyser åt ens gamla "ångmaskin" och tar tid på sig att komma, hen också.

Om man skaffar 4-hjulsdriven traktor, och vill göra det som TS pratar om, så kan man faktiskt gå ner rejält i storlek, förutsat att lastaren kan lyfta balarna.
Och när traktorn blir mindre, då blir priset mer överkomligt. Jag vet flera som skaffat fyrhjulsdrivna, mindre kinatraktorer med lastare, och som är nöjda.

Det räcker med ca 50-hästar, och man slipper hålla på och slira på isen på vintern, och fastna i geggan på vår och höst.
 
Sv: Traktor eller fyrhjuling eller både och?

Å andra sidan, kan man inte alls reparera själv så är det ju lika illa om traktorn är gammal som ny... ;)
 
Sv: Traktor eller fyrhjuling eller både och?

Nu är det ju sommar, håll ett öga på auktioner! :) pappa ropade in en rätt hyfsad traktor (då var den hyfsad i alla fall) för 30'. Det var ett antal år sedan men han sparade en och annan tusenlapp på att ropa in den där och inte från Blocket. Samtidigt köpte han en tippvagn som tippade åt 3 håll för 1500. Lågt pris av en anledning: man fick ett helt lass spannmål på köpet :o

Den där traktorn användes ett antal år, går numer som drivning i ett sågverk. Den hade varken 4-hjulsdrift eller frontlastare och visst är det bekvämt med frontlastad men inte livsviktigt.

Nä, jag säger auktioner om det inte är bråttom att köpa :)
 
Sv: Traktor eller fyrhjuling eller både och?

Fördelarna med den nyare traktorn är att: den går inte sönder p.g.a. att den är sliten, delar är enklare att få tag i, och framför allt: när man behöver hjälp med att reparera så slipper man bli "fnyst" åt.

Kommentarer som: "om du inte kan fixa själv, varför skaffar du inte en "bättre" traktor" uteblir när den "bättre" traktorn går sönder...

Men efter 3 år med den "bättre traktorn" så har vi bara behövt byta olja, smörja lite och dra åt några muttrar, vilket skiljer sig markant från vår gamla JD (1975), där det varje år var något dyrt och komplicerat som gick sönder...
 
Sv: Traktor eller fyrhjuling eller både och?

Å andra sidan, kan man inte alls reparera själv så är det ju lika illa om traktorn är gammal som ny... ;)

En gammal jordbrukstraktor med lastare kostar kanske 50 000.

Med den klarar man galant av snöröjning harvning, betesputs och att hämta hö o halm. Du tar lätt flera ton med dig, till skillnad från en 4hjuling eller kompaktlastare.

Det du behöver den till är bara en bråkdel av vad man använde den till när den ingick i ett lantbruk så du lär kunna slita på den i många år
 
Sv: Traktor eller fyrhjuling eller både och?

Reparatörer som fnyser åt en skulle jag inte anlita i vilket fall som helst. Och nog är det enklare att hitta delar till en gammal mf eller volvo, i vissa fall. I andra fall är det säkert lättare att hitta delar till en ny traktor.

Vi har just nu bara nyare traktorer, men den gamla 600:an vi hade i många år var en riktig slitvarg som aldrig gick sönder och alltid startade. Det gäller att hitta ett bra ex, som jag ju skrev i mitt första inlägg.
 
Sv: Traktor eller fyrhjuling eller både och?

På gården har vi 3 traktorer 2MF och 1 volvo gamla alla 3 och ingen har kommenterar det eller låtit nedvärderande när jag köpt reservdelar.

MF arna är från 40 och 70 talet och volvon från 60 talet.

Inga problem att starta någon av dom, men volvon är den vi har störst nytta av.

Inga problem att hitta delar till häller.
 
Senast ändrad:
Sv: Traktor eller fyrhjuling eller både och?

Traktor alla gånger med frontlastare. En typ avant hade fungerat men då är det bättre att lägga pengarna på en traktor och ha större användbarhet så slipper du bli låst.
 
Sv: Traktor eller fyrhjuling eller både och?

Traktor alla gånger med frontlastare. En typ avant hade fungerat men då är det bättre att lägga pengarna på en traktor och ha större användbarhet så slipper du bli låst.

Bara en sådan sak som att köra hem balar. Du får med dig ett rejält lass med traktor o traktorvagn, ngt som du överhuvudtaget inte får dra hem med en oreggad avant
 
Sv: Traktor eller fyrhjuling eller både och?

Kl
Tack för alla bra tips!!!

Jag bor mitt in "grålle-land" och flera av mina grannar samlar på gamla traktorer så här är det nog ingen som fnyser :D: vi kan visserligen inte något om motorer men man lär väl sig.

Jag ska visa sambon tråden och börja kolla in auktioner. Vad är rimligt att lägga i penga väg?
 
Sv: Traktor eller fyrhjuling eller både och?

Du behöver väl en lastare för att på ett rimligt sätt kunna hantera storbalar?!

En traktor med lastare gör att inköpet blir dyrare än "bara" en traktor, men man får så mycket fler möjligheter, med skopa, pallgafflar m.m.
Sök efter en "helhydralisk lastare" på den äldre traktorn, betydligt enklare hantering.

Det går visserligen att använda baklyften och ett balspjut till balarna, men det är betydligt enklare med frontlastare.

Om du enbart ska "ta ur lagret" av plastade balar och köra till den plats där de ska användas, så räcker ett balspjut, men ska du flytta runt balarna, så får inte plasten gå sönder, och då behövs en balklämma, och en lastare som kan köra balklämma ("3:e funktion").

Prisbilden: En sent 60- till tidigt 70-tals traktor (2 WD) med helhydralisk lastare kostar från 30- 40-tusen kronor och uppåt. Oftast så finns inte "3:funktion" på dessa traktorers lastare, några kan ändå vara tillfixade så att det går att köra balklämma.
Går man upp i pris, så får man allt nyare traktor med allt färre timmar på.

Kring 100.000 kronor börjar det finnas ett utbud med 4 WD traktorer.

Ett balspjut kostar någon tusenlapp, säljs sällan separat som begagnat, men följer inte sällan med traktorn, liksom en skopa och i bästa fall pallgafflar.

Balklämma kostar ny, från billighetsföretagen med kinaprylar, från 5 tusen ungefär och uppåt.

Ta hjälp med traktorköpet! Be någon snäll granne att följa med och titta, så att ni slipper få ett riktigt dåligt exemplar, utbudet är stort på begagnade äldre traktorer, så det gäller att hitta "rätt" exemplar. Bra exemplar säljs väldigt fort.
Krokiga styrstag, oljeläckage, bromsar som inte tar, glappande bussningar och icke fungerande hydraluttag är onödigt att köpa med sig om det går att undvika.
Bra att få med är lastarredskap, snökedjor och kanske några fler redskap. Då vet man att prylarna passar ihop med just den traktorn, vilket är enklare än att försöka hitta begagnat som passar.

Allra bäst är om en granne säljer en traktor, då kanske det går att få ett riktigt bra exemplar till en rimlig peng.
 
Sv: Traktor eller fyrhjuling eller både och?

Hur ligger priset om man bara vill att traktorn skall betesputsa, ploga snö och harva beteshagarna?
 
Sv: Traktor eller fyrhjuling eller både och?

De allra billigaste går att få för 10-20 tusen, då är det viktigt att de är såpass moderna att de följer ungefär samma standard vad avser hydraluttag och lyftarmar som modernare traktorer, vilket är nödvändigt om man ska kunna köpa en betesputs som är nyare än traktorn och koppla för.

KL

Men värt att tänka på vid traktorköp, är att alla "kinatraktorer" är inte skräp, det finns flera märken, och inte minst flera företag som säljer. Det säljs en hel del sådana traktorer i mindre storlekar (under 50 hästar) varje år. Och långt ifrån alla köpare är besvikna, tvärtom, det syns på begagnatmarknaden, där få kommer ut till försäljning.

Så det är möjligt att hitta en begagnad fyrhjulsdriven "kinatraktor", eller t.o.m. en ny, för ungefär samma pengar som en väldigt begagnad märkestraktor, i synnerhet om man inte riktigt behöver alla funktioner och den tyngd som finns i en jordbrukstraktor.

Vad gäller framkomlighet och lyftkraft så går det liksom åt betydligt fler hästkrafter på en gammal 2 WD traktor, än på en modernare 4 WD.

30-50 hästar räcker normalt för hästgårdens behov vad avser 4 wd, för att kunna betesputsa, flytta inte alltför stora balar, ploga lite snö m.m.
För samma jobb med äldre 2 WD så vill man ha 60-80 hästar.
 
Sv: Traktor eller fyrhjuling eller både och?

Framförallt är det jävligt drygt att knega runt med en Avant, är det nån gång man behöver göra nått större/tyngre/whatever så lär det ju bli när man sitter med en avant jävel ;)
 
Sv: Traktor eller fyrhjuling eller både och?

Framförallt är det jävligt drygt att knega runt med en Avant, är det nån gång man behöver göra nått större/tyngre/whatever så lär det ju bli när man sitter med en avant jävel ;)

Det beror ju på vilken typ av behov man har. En avant är ju tex inte så hög, så vill man kunna köra in i stall/ligghallar så är det ju en fördel. Dessutom är de grymt smidiga om man dessutom har trångt. Jag har kört rätt mycket avant och det är ju dessutom lättkörda maskiner med helt okej utbud av tillbehör. Visst, den lyfter inte de tyngsta ensilagebalarna, men kan ju ändå ha en funktion att fylla.
 

Liknande trådar

Anläggning Vi börjar bli rejält slitna av att släpa stolpar och röjd skog på lilla hyrda gården. Jag vet att en traktor är outstanding men det...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
26 444

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp