Tråkigt att hoppa?!

N

Ninen

Tjohej!

Jag har ett litet "problem", jag älskar nämligen att hoppa men min pålle, en finnhäst som varit travare (dvs. inte hoppad mycket alls), verkar tycka att banhoppning är jättetråkigt! Han galopperar ungefär över hindren vi skuttat över utan entusiasm eller sug mot hindren.
Terränghoppning är däremot något han gillar, i alla fall hoppar han mycket bättre då. ;)

Så, jag undrar nu om ni har några tips om hur jag ska få honom att tycka att hoppning är roligt?
Alla tips mottages tacksamt! :D
Hästar bruuukar ju tycka att hoppning är något skoj, åtminstone de flesta hästarna jag har ridit ;)
Går det att få honom att tycka om hoppning lika mycket som jag gör eller ska vi förbli dressyrnissar? :cool:

Sv: Tråkigt att hoppa?!

Hoppa inte så ofta, hoppa inte så högt, hoppa inte svårt lr mkt varje gång, berömm massor. Låt hästen få hoppvila några veckor/halvår.
Löshoppa nån gång /månad så hästen får lite bättre självförtroende om det är där det sviker.

Det är ju verkligen inte alla hästar som tycker om hoppning.
Är hästen i god kondition, så den orkar, och ni hoppar lagom mkt och enkelt och hästen ändå inte får någon bjudning så kanske den helt enkelt inte är någon häst för banhoppning :p

har du provat att löshoppa den?
Kanske är den osäker på hoppning och därför inte tycker det är roligt. Eller tvärtom, tycker det är för lågt?
Om inte annat får du med löshoppning en chans att se från marken hur den tar sig an hindren och om den verkar gilla det.

Om den inte tycker så illa om det att den vägrar på hindren eller verkar tycka det är rent obehagligt tycker jag du kan hoppa den nån gång ibland, för omväxlings skull.

Hoppa inte alltid bana utan ta det lungt i början och skynda långsamt.
Det är viktigt att du bygger upp hästen, speciellt eftersom det är en ridtravare och travare är inte avlade för att hoppa. ;)
Därför måste du vara försiktig så att du inte hoppar för högt/svårt/ofta innan hästen musklats upp annars riskerar du att hästen blir skadad.

Muskla med roliga studs-övningar, ut och klättra osv.
Då orkar kanske hästen bättre med och tycker nog att det blir lite roligare eftersom den får en chans att utveckla sin teknik med!

Lycka till :)

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Hoppning Känner att jag skulle behöva lite tips och idéer då jag har slut på egna.. Jag har ett 12-årigt sto som jag har haft i ca 2,5 år. Jag...
2
Svar
25
· Visningar
4 344
Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 336
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Blev visst inte att jag skrev något om ridningen förra veckan, så det får bli två veckors rapportering på en gång… Jag har tappat...
Svar
0
· Visningar
297
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024