Tråkiga hagar

C

cassy

Har alltid undrat varför hästhagar är fyrkantiga och att staketen alltid går längs skogskanter och aldrig (nästan) in i skogen:confused: ?Det är ju guld att blanda in skog med buskar och rötter i hästarnas "uterum".Vad trist det skulle vara att alltid stå på ett fält som varken ger skydd för dåligt väder och vind.Speciellt sommartid med alla insekter och stark sol.
Nån med ett bra svar?

Sv: Tråkiga hagar

Vi äger inte skogen som gränsar till våra hagar. Gårdsgränsen går där. Sen är det ganska skönt att sippa kåda i manen på dom.

Kåda i manen?:confused: Har jag bara upplevt ett fåtal ggr.Är det inte bättre att hästen får psykisk stimulans än att man bara tänker på sina egna behov?

kan även vara lathet, att man inte orkar stängsla in i skogen.

När man är inackorderad (som jag tex ;) ) så är det i det närmaste omöjligt att påverka hagens utformning, men jag brukar ta en dag då jag känner mig hurtig och taggad och gå ut i skogen och hugga lite småbjörkar och stora grenar och lite av varje och slänga in i hagen till min häst. Det är ju inget han får varken vidskydd eller tak av, men han får lite att göra iaf! Då far han runt med dom som om han var en skogstraktor och möblerar om och har sig. Alltid rädd i början, men alltid nöjd i slutet. :)

Varför dom är fyrkantiga torde väl va pga att det blir praktiska rader och lätt att dra tråd och sätta stolpar... Vet inte...:angel:

Ovanligt med kåda!! har du aldrig haft häst i skogshage? Jag lovar att de älskar att gnaga bark på gran, och då flödar kådan. Har själv haft "nypermanentade" hästar att ta hand om, och det är inte kul eftersom det sitter i mnader om man inte får bort det med BENSIN.

Våra hästar har i sin sommarhage en kombination av fält o skog. De älskar det!

Undrar jag också, verkar jättetråkigt.
Här är nästan alla hagar blandade skog och öppet, utom en ren skogshage. Hästarna trivs jättebra med det och jag har inte märkt kåda i manen på dem? :confused:

Ovanligt med kåda!! har du aldrig haft häst i skogshage? Jag lovar att de älskar att gnaga bark på gran, och då flödar kådan. Har själv haft "nypermanentade" hästar att ta hand om, och det är inte kul eftersom det sitter i mnader om man inte får bort det med BENSIN.

Jag har mina i en skogshage,men har väl haft tur att det inte förekommer så mycket kladd av kådan.Visst har det hänt,men det är väl inte hela världen?Fri tillgång på grovfoder har antagligen hjälp till,så att de inte går lös på granarna.;)

Har alltid undrat varför hästhagar är fyrkantiga och att staketen alltid går längs skogskanter och aldrig (nästan) in i skogen:confused: ?Det är ju guld att blanda in skog med buskar och rötter i hästarnas "uterum".Vad trist det skulle vara att alltid stå på ett fält som varken ger skydd för dåligt väder och vind.Speciellt sommartid med alla insekter och stark sol.
Nån med ett bra svar?

Överst på min önskelista står större hagar med skog. Men är inhyrd i ett stall och kan ju inte välja det tyvärr. Skulle jag någon gång ha en egen gård så vill jag göra stora hagar med skog! :bump:

Jag har hagar som går in i skogen. Många är nog rädda för skador och trasiga täcken när hästarna har skog i hagen.. Det blir trasiga täcken, när dom dundrar in i skogen, bland träd, stubbar och grenar. Ett och annat sår blir det med. Men kul har dom..

Här är bilder från mina hagar..
PICT1308.jpg

Du ser staketet till höger i bild och skogen till vänster kan dom gå in i.

PICT1419.jpg

Dom har en träddunge i hagen med.. Det är den du ser i bakgrunden.

PICT1508.jpg

PICT1488.jpg

Så här gottar dom sig i skogen.. Barkborrar släng er i väggen! ;) :angel:

Har alltid haft mina hästar i kuperade hagar. visst många täcken har gått men det e det värt.
ponnyn ja hade inte sprang som en dåre på smala stigar mellan träden i sommarhagen o jag va alltid rädd att han skulle göra sig illa för han hade aldrig koll på benen annan. men aldrig..
på över tio år har han end fått en tagg i benet..

kåda har väl hänt ngn gång..

men biter dom jättemycket på träden är det kanske ett tecken på för lite grovfoder o att dom är under stimulerade, kanske dom behöver ridas mer? kanske går dom själva o har tråkigt?:idea:

Har stora kuperade hagar med skog i har inte haft några prblem med kåda på mina 6 haästar enbart poppelblad som fastnar lite överallt, dom klibbar.

Jag förstår inte varför kåda är det första man kommer att tänka på när man diskuterar skogshagar?! I en stor kuperad hage, får hästarna stimulans, och blir ej uttråkade, dom lever ett bra narurligt hästliv och med en bra "flock" får dom även motion. Att man prioriterar kådfri man före detta är för mig otänkbart. Sedan förstår jag självklart om man inte har möjligheter till bra hagar. Men ingen dör väl av lite ryktning. Eller? :smirk:

hoppas att det inte var riktat mot mig för jag tycker som du och bryr mig inte om min häst får nån fläck här och där mina hästar/s välmående kommer alltid föst, fråga vem som helst som känner mig.
Menade inget men hoppas bara att du inte tror att jag bryr mig om kåda och såna löjliga grejor.

Har alltid haft mina hästar i kuperade hagar. visst många täcken har gått men det e det värt.
ponnyn ja hade inte sprang som en dåre på smala stigar mellan träden i sommarhagen o jag va alltid rädd att han skulle göra sig illa för han hade aldrig koll på benen annan. men aldrig..
på över tio år har han end fått en tagg i benet..

kåda har väl hänt ngn gång..

men biter dom jättemycket på träden är det kanske ett tecken på för lite grovfoder o att dom är under stimulerade, kanske dom behöver ridas mer? kanske går dom själva o har tråkigt?:idea:

Ehhuumm, för lite grovfoder.. 20-25kg hö/dag... :angel: :D Nja, dom gör ju inte så mycket, men dom är bara 3år.. Dom här äter allt.. Den bruna har inte haft det så bra så det är till viss del för att få i sig mineraler trots att hon får det. Men dom är är kända för att äta allt i sin väg..:crazy: ;)

*kl*
Mina hagar går in bland träden! Har inte fått några fler sönderrivna täcken än när de gick i öppna hagar! Däremot håller jag med om kådan... Trist o bökigt att få ur tjocka ponnymanar...:(
Men hästarna älskar sina hagar! :love:

Eller vad fasen jag har räknat fel.. Dom två äter en rundbal med hö i veckan.. Alltså mellan 250-300kg hö i veckan.. :eek:

Jag har haft mina hästar i små tråkiga fyrkanter och nu, när jag står i ett stall med underbara hagar, kommer jag aldrig byta tillbaka :love: Det är klart att det är jobbigt med kåda och kardborrar och gud vet allt, och framför allt att leta rätt på dem i den oländiga terrängen :D
Men jag ser ju skillnaden på hästarnas livsglädje och hur aktiva de är mot förr, då de mest stod och hängde. Kombinationen av terräng och träd och galoppsträckor, det är verkligen ovärdeligt!!
Kan man vara lyckligare än såhär ??
DSC_1785.jpg

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 360
Senast: cassiopeja
·
Anläggning Jag vet inte än, men kanske har jag fått nog av den jag hyr bete av på sommaren. Vad tycker ni om detta? Ska jag byta bete eller inte...
2
Svar
22
· Visningar
3 566
Senast: bigganl
·
F
Hästhantering Ja, ibland undrar man... Jag har en söt liten korsningsponny i "medelåldern" som blev inriden för sådär tre år (jodå!) sedan. Vi red...
Svar
7
· Visningar
2 029
Senast: vanimelde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama