Trakhenerhingsten Caprimond

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Chania
  • Startdatum Startdatum
C

Chania

Såg i ridsport att det varit flera i år som seminerat med Caprimond. Är själv intreserad av honom till nästa år och skulle vilja veta om det finns några här som vet hur det gått. Har stona blivit dräktiga? Hur många skick har man behövt göra och har det varit bra sperma kval.? Ja, berätta gärna allmänt om erfarenheter av Caprimond som i mitt tycke är en så fin hingst. :D

Hej

Jag tycker personligen att Caprimond verkar vara en RIKTIGT bra hingst. Han verkar vara väldigt lättriden med tanke på den unga ryttaren som riden han. Jag tror nog att man ska försöka ha lite större ston med tanke på att en del avkommor kanske blir lite små. Caprimond själv är väl 167 cm men var nog bara 160 cm när han premierades.

Lycka till med ditt hingstval 2004!

Ta Ta Ernst

Hej och tack för svaret. Ja, Caprimond är verkligen en härlig hingst som vi tittat på i flera år och själv är jag svag för trakhener blodet. Fast precis som du skrev så har jag en känsla av att det kan bli hästar av mindre modellen efter honom om man inte har ett sto som lämnar åt det större hållet. Av den anledningen har vi inte tidigare använt Caprimond men har nu ett rejält sto på 168cm som själv gjort fina resultat i sporten samt har mycket trakhenerblod i sin stamtavla så Caprimond lär bli 1:a valet till stoet nästa år. Fast efter ha haft en strulig och kostsam säsong i år så vill man ju gärna veta att det funkar med skick och att sperma kval. är OK. Så man har en vettig chans att få dräktigt, även om det är kostsamt så är det ju en investering för framtiden om man lyckas få ett föl efter Caprimond.
Det vore så intresant att få höra fån någon (eller någon som känner stoägare) som valt honom under detta års avelssäsong och hur det fungerat.

Sv: Re: Trakhenerhingsten Caprimond

Puttar upp gammal tråd med frågan är det någon som vet vem som har caprimond i sitt hingstprogram 2009?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 506
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 411
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
993
Senast: MML
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 937
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka