trakehner?

Webelo

Trådstartare
en kompis funderar att betäcka sin anglo.Hade blivit rekomenderad trakhener. Vad finns det för trakehner hingstar tillgängliga i sverige?

Sv: trakehner?

Ren trakhener vet jag inte om det finns så många, men Szkopul är en i alla fall. Och sen finns det ju flera på import, som Herzensdieb.

Szkopul är den ende renrasige trakehnerhingsten som står i Sverige. Det finns flera tillgängliga via spermaimport.

Kan tyvärr meddela att Szkopul blivit steril....
Fick hämta hem mitt sto från honom förra veckan då hingsthållaren ringde och berättade den tråkiga nyheten...:cry:

Det finns även hingsten Schönbrunn (Irvenel), ren trakehner hingst, men inte visad i Sverige, går då igenom ZFDP.
Han har gjort bruksprovet i Tyskland och är godkänd i Trakehner Verbandet.

Jaha, Görels sto tog sig på första försöket iår med honom, jag tror även en annan bukefalist har sitt sto dräktigt med honom iår.

Enligt hingsthållaren var det bara 2 ston av ett 20 tal som tagit sig, därav togs ett spermaprov som visade att han blivit steril.

Jag har hört det också, tänkte bara inte skriva ut allt här. Vill hingsthållaren att det ska stå här tycker jag att han kan få skriva det själv.

Är glad och tacksam över att min gamla tant än en gång har tagit sig på första brunsten och hoppas att hon kniper fram till på början av maj!

Spermaprovet visade inte att han skulle vara nedsatt i produktiviteten, han hade en motilitet på 90 och lämnade stor volym, eftersom dräktigheten var väldigt låg (dock ej noll) så tog vi beslutet den 3:e juli att stänga stationen för iår, så stoägarna hade möjlighet att välja annan hingst innan sommaren var slut. Ett par ston som på försök seminerats där spädningsvätska tillförts har visat sig vara dräktiga. Eventuellt kommer han att stå på semin nästa år där det bara kommer att debiteras dräktighetsavgift. Tanken var först att ta bort honom men har från flera håll hört önskemål om att han måste få en chans till med tanke på hans goda avkommor.

Jag ställer mej direkt i "kön" till semin med Szkopul nästa år....med flera ston dessutom :d
Har velat använda honom tidigare men i o m att han står så långt bort har det inte varit något bra alternativ liksom.
Men görs ett försök med honom på semin så är det inget att diskutera!:love:

Tycker det låter jättebra att ge det ett försök med honom även nästa år.

Tyvärr är jag också en av dem som inte fått mitt sto dräktigt med honom i år. Har fått precis samma rapport från hingstägaren jag och är tacksam över öppenheten med informationen, men har heller inte velat skriva någonting här.

Jätteroligt för Dig Görel att det lyckades med Ditt sto. Ser med spänning fram emot att se nästa års fölning.:))

Roligt att höra att han fortfarande lever!
Och att han fått dräktigt via semin!

Mitt sto beter sig fortfarande som hon gör när hon är dräktig så jag förutsätter att hon är det, kommer att kolla igen efter betet.

-kl-

För mig som är helt borttappad när det kommer till avel, skulle någon vilja vara så snäll å förklara vad ZfDP är?

Såg nämligen i en annons att ZfDP var nämnt istället för ras, började då fundera på om det är någonslags förkortning på en ras, men vad jag har fattat i tråden så är det ett förbund?

Det är ett förbund som bildades i slutet av 70-talet av missnöjda privata hingsthållare. De har mycket öppna stamböcker och har inte särskilt hög status i Tyskland. De är heller inte erkända av ASVH.

Liknande trådar

Avel Tidigt på säsongen men jag tittar och följer hingstarna som visas nu utomlands. Har ögonen på flera st som visat sig lite extra men såg...
Svar
17
· Visningar
979
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
705
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
517
Senast: Nikan
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 075
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka