Trakehner i Ridhästaveln

QuickStar

Trådstartare
Sökte lite men fann inget som passade så jag startar en egen tråd..

Hur eftertraktat är det med trak-blod i ridhästarna i dag? I Sverige så används väl det i första hand i dressyrhästar men jag har hittat och läst om en del som med framgång även ingått i fälttävlans och hopp aveln utomlands.

Jag finner allt förädlarblod intressant, att jag har en förkärlek för fullblod är ingen hemlighet ;) så nu har jag börjat intressera mig för denna ras.

Är det säljbart inom Sverige? (Efterfrågan?)
Utomlands?
Vad har vi för hingstar tillgänglig hit?

Är det lite samma syndrom som med fullbloden, "alla" vill ha blodet men ingen vågar avla på det? Är det mer eller mindre svårsålt om det är fadern resp modern som är trak? (med fullblod är det ju ibland så att avkomma e: xx-hingst är mer svårsåld än e: hbl u: xx)

Vilka här har trakehner ston? Åsikter? Erfarenheter?

Sv: Trakehner i Ridhästaveln

Mkt intressant tråd!!

Jag är lika undrande till dessa frågor som du så jag har inga bra svar..så jag ska följa tråden :laugh:

Jag har själv förkärlek för dessa ädla blod:love:

Mitt bästa sto har trakhener möderne Bellini-Donauwind-Herzbube och en sån här häst får man nog bara äga en gång i sitt liv!

Mitt avelsmål är att få fram såna här hästar som henne, en mkt ädel dam med en otrolig utstrålning, superridbarhet och rör sig MKT MKT bra. Hon har mkt nerv oxå, men på ett bra sätt. Man får mkt gratis i ridningen plus att jag gillar dessa hästar med extra krut. Men hon är världens snällaste häst finns inget ont i henne överhuvudtaget. Bara väldigt mkt fart :D som unghäst sprättade hon mest runt med raka framben o fick inge bra gångartspoäng på kvaliten, men man såg att det fanns där. Och mkt riktigt satan i gatan vad denna hästen rör sig..

Den känslan jag hade när jag red henne den känslan är nog inte så stor risk att jag får uppleva igen... men hoppas hennes föl blir lika bra som henne själv...En känd tränare här som rider Grand Prix själv, sa att hon är en häst av Grand Prix material o han va intresserad av att köpa ett föl av henne med hans hingst. Så hon är verkligen något extra!:love:

Här är hon: (hon hänger inte i knäna som det ser ut på bilden)
410.jpg

Sen har jag har ett till sto e. Florestan som jag i år nog betäcker med Herzensdieb, hans föl har ju varit MKT högt placerade o vunnit i tyskland o i sverige utav 5 födda hade han 2 i final på Riksföl.

Så jag slår ett slag för Trakhener blodet:bow::banana:

Jag har tidigare citerat Monica Lindstedts artikel i Ridsport om trakehner, ska se om jag hittar det igen!

I Ridsport i november skrev Monica ett reportage från premieringarna i Neumünster samt en liten artikel om Trakehner som ras. Monica är nog den i landet som är mest kunnig om trakehneravel, och det är två mycket intressanta artiklar som berör mer än bara resultatet från premieringarna.

Artikeln om premieringarna inleds:

"Flera av dagens stora hästpersonligheter på den internationella dressyrscenen, som Garibaldi, Münchhausen, Insterburg och Herzensdieb, är rena trakehnare. Matinée, Hotline, His Highness, Painted Black och Don Frederico är halvtrakehnare."

Senast ändrad:

Jag har två ston med trakhener blod i sig. Så jag har ju alltså fastnat för det blodet också.
Min uppfattning är att det ger vackra hästar med bra gång, utstrålning, energi och arbetsvilja. Båda mina hoppar mycket bra och är ridbara och kloka individer som älskar att arbeta och vill göra sitt bästa. Men jag kan vara partisk.......;)

Jag har iallafall en starkt tro på att trahkner blodet kommer bli efterfrågat, det var därför jag köpte mina, och jag har inte ångrat mig.

Kolla in blue hors Matiné........

I Tyskland är trakehnerhingstarna väldigt eftertraktade som förädlare. Imperio som kom 2:a det år Herzensdieb blev segerhingst vann 2008 Bundeschapionatet och unghäst-VM (om jag inte blandar ihop det). Münchhausen har vunnit det mesta som går att vinna osv osv. Highness, Don Frederico, Matiné - framgångarna går att rada upp!

Dessutom behövs nytt blod då tyskar (och många här) sitter helt fast i D-W-R-F-S-träsket! :)

Kan ju tillägga att av mina dressyrhingstar så var Herzensdieb den somfick flest ston, så det verkar inte som om uppfödarna är rädda för det!

Kanske inte vore helt galet att införskaffa sig ett trakehner sto så småning om. ;)
Har även lekt med tanken om att lägga en trakehner på mitt ena fullblodsto.

Tycker att denna hästras är fascinerande med sin historia och sina fantastiska hästar. Så i år blev jag medlem i Trakehner Verband så man får lära sig ännu mer. :)

I mitt stall står en häst med din hästs mamma till mormor:laugh:
Hennes mamma har också stått där men är såld nu.

Själv har jag bara ett sto med trakehnermorfar men är mycket förtjust i rasen.

KL
Nej men vad kul!! Är det Kortina e. Chirac som är mamman?? Hon fick ju bara 2 ston utöver min o den ena är ju född sent 80 tal så den borde det ju inte va.

Oh snälla berätta mer =)

Senast ändrad:

Stämmer att Kortina är mamma! Det är hennes dotter efter Artist som jag delar stall med.

Har faktiskt aldrig träffat Kortina men har fått höra att hon är väldigt trevlig och jag ska följa med och hälsa på henne under våren.

Vet att henne stidigare ägare fick papper från Trakehner Verband med info om mödernelinjen för jag lusläste den en gång i tiden:D Tror att det innehöll mer än stambken men jag är inte säker. Kan kolla upp det!

Fint sto! Har även jag ett sto med trakhenerfader, Blue Hors Hertug som är efter Schwadroneur och med en del fullblod på mödernet. Våra ston verkar vara väldigt lika!
Hon har enorma
rörliga gångarter (premierad med 9: or) mkt god exteriör och ett huvud som alltid är med. Häst med mycket nerv men genomsnäll. Jag har aldrig suttit på en häst med mer kapacitet och ridkänsla. Jag får en känsla av att detta är hästar som kommer bli attraktiva när folk får upp ögonen för dem, jag vill då aldrig ha något annat igen :d
Med risk för att verka totalt bakom flötet, jag blir alltid lite osäker när folk frågar vad hon är för något, hon har ju "vanlig halvblodsmamma", vad räknar man henne som då?..
Hennes fulla stam finns här http://www.blup.se/sv-SE/horses/155066-lotus-swb (dock stämmer inte mkh, hon är mätt i dagsläget till 162, men tyvärr drog den dåvarande inmätningen ner med 1 p.)

Senast ändrad:

Haha jaha ok, ungefär så som jag kallat henne hittills då ;) inte blev jag klokare nu..

Om någon tar in Grafenstolz:love: så skulle jag betäcka båda mina ston med honom direkt.

Tack:laugh: Ja dom låter väldigt lika:D

Jag tror att fler o fler kommer få upp ögonen för dessa hästar och att blodet kommer bli eftertraktat, min personliga åsikt är att dessa förädlarblod behövs på många svenska ston jag tycker vi ligger efter typmässigt i Sverige. Många hingstar är fortfarande väldigt tunga o grova, men som sagt smaken är ju som baken och jag gillar inte den modellen. Men det är jag det:D

Men samtidigt så kan ju inte alla gilla "spindelmodellen" som jag gör:D

Nä det är klart, smaken är ju som baken och tur är väl det! Men jag uppfattar inte mitt sto på något vis som "klen" utan hon har god överlinje med rejält musklad hals, dito bakdel och gott om bredd mellan frambenen. Men om du med "spindelmodellen" menar långa ben och ädel smidig kropp så är jag med ;)!

Japp med spindelmodellen menar jag ädel kropp o långa ben:D

*harkel* är lite dålig på att formulera mig rätt;)

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka