Trafiksäkerhet

shetory

Trådstartare
Hej. Jag skulle vilja göra min ponny mer trafiksäker. Han är 8 nu och jag köpte han när han var 4. Tycker att han blivit värre de senaste åren och måste ta tag i detta. Hur börjar man? Han har även svårt för att göra halt, står typ och trampar på stället så om någon har tips på hur man kan jobba på det så vore jag jätte tacksam :)

Hur är han när du står på marken kontra när du sitter på? Min femåring är inte alls speciellt förtjust i trafiken, och vi jobbar på det varje dag. Nu har jag ägt hästen sen hon var ett, och vi har jobbat mycket från marken ända från början, då framför allt för att det av förklarliga skäl inte gick att rida på henne. Det gör att hon har ett helt annat förtroende för mig när jag står vid sidan om än när jag sitter på.

I vårt fall handlar det om en incident där hon höll på att bli påkörd som fyraåring, precis när vi höll på att bygga upp en tillit till trafiken även när jag satt på ryggen. Genom att fortsätta promenera henne mycket vid handen på trafikerade vägar, och rida ut med ett tryggt sällskap, har gjort mycket. Hon tycker fortfarande att det är obehagligt, särskilt när vi rider ut själva, men det går mycket bättre, peppar peppar ta i trä. Om hon blir osäker, och jag själv blir osäker på om jag kommer reda ut det från ryggen (t.ex. vid trånga utrymmen eller om det är tyngre trafik som lastbilar, traktorer och bussar, eller kanske framför allt mopeder/motorcyklar som är det värsta hon vet då det var en moped som höll på att köra på henne), hoppar jag av. Att ha koll på hästen från marken gör jättemycket för både ditt och hästens självförtroende innan ni börjar blanda in trafik uppsuttet.

Ger du ordentlig eftergift när hästen stannat? Kan hästen stå stilla på långa tyglar? Hur korrigerar du när hästen inte står stilla i halten?

Ut och promenera nära trafikerade vägar. Gå och gå, tills han inte bryr sig om de passerande fordonen längre. Som det står i ett av inläggen här; ha ett tryggt ankare framför när du så småningom börjar rida på trafikerade vägar.

När man ska träna hästar att bli trafiksäkra gäller det att man själv inte blir rädd, för om människa spänner sig så känner hästen av det oavsett om den sitter på ryggen eller går bredvid.
Mycket handlar om att våga utsätta sig för det, blir min häst rädd måste jag som ryttare eller skötare vara där som en trygghet för hästen, om det inte finns andra trygga hästkompisar med.

Angående halterna i ridningen tror jag du skulle kunna ta hjälp av en tränare.
Lycka till. :up:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 993
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 583
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 360
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet

Hund, Katt, Andra Djur