Hur är han när du står på marken kontra när du sitter på? Min femåring är inte alls speciellt förtjust i trafiken, och vi jobbar på det varje dag. Nu har jag ägt hästen sen hon var ett, och vi har jobbat mycket från marken ända från början, då framför allt för att det av förklarliga skäl inte gick att rida på henne. Det gör att hon har ett helt annat förtroende för mig när jag står vid sidan om än när jag sitter på.
I vårt fall handlar det om en incident där hon höll på att bli påkörd som fyraåring, precis när vi höll på att bygga upp en tillit till trafiken även när jag satt på ryggen. Genom att fortsätta promenera henne mycket vid handen på trafikerade vägar, och rida ut med ett tryggt sällskap, har gjort mycket. Hon tycker fortfarande att det är obehagligt, särskilt när vi rider ut själva, men det går mycket bättre, peppar peppar ta i trä. Om hon blir osäker, och jag själv blir osäker på om jag kommer reda ut det från ryggen (t.ex. vid trånga utrymmen eller om det är tyngre trafik som lastbilar, traktorer och bussar, eller kanske framför allt mopeder/motorcyklar som är det värsta hon vet då det var en moped som höll på att köra på henne), hoppar jag av. Att ha koll på hästen från marken gör jättemycket för både ditt och hästens självförtroende innan ni börjar blanda in trafik uppsuttet.