trafiksäker? men ej för stora fordon..vad göra?

S

Sofi och Milla

Mmmm Sofi (12 år kbl) bekymrar sig inte om vanliga bilar, det struntar hon blankt i. Större fordon typ jeepar går bra, men kommer det en buss, eller lastbil eller traktor så börjar hon frusta steppa och vill gärna springa iväg om hon bara kunde.
Hur tränar man dem att klara av att möta sådana fordon?
Eftersom mannen som äger henne endast rider i skogen för att undvika problemet så har hon inte alls vant sig vid trafik, medans jag då (ny ryttare) gärna hellre vill försöka göra henne så medveten som möjligt.
Igår när jag red henne efter vägen för första gången så gjorde jag som så att när jag hade fått span på en lastbil så klev jag försiktigt av henne och ledde henne efter vägen, försökte att itne göra lastbillen till en bagatell, utan gick som helt vanligt iväg bara med bestämda steg. ville liksom försöka ta en "ledaroll" och verkligen tydligt visa med kroppspråk att det inte var nått att bry sig om, men hon började genast frusta pusta steppa och klättra i diket.
Ni som har trygga/medvetna hästar, hur gjorde ni?

Sv: trafiksäker? men ej för stora fordon..vad göra?

Jag tror du spökar din häst; för det måste vara en "solid" utstrålning från dig att det är en bagatell - du lurar aldrig hästen i det sammanhanget. Eftersom du spanar efter lastbilar så beter du dig förmodligen inte som den hundraprocentigt trygga ledaren.

Ägaren har tydligen också uppfattat problemet och gör sitt bästa för att undvika det. Totalt signalerar det ju för hästen att detta inte är en så bra situation.

Enligt mina upplevelser så är det aldrig ett problem om man har ledarrollen. Som stöd för en ovan häst kan det vara bra att ha med en trygg och mera rutinerad häst. Detta sitter dock inte i ålder, utan hästpersonlighet.

vande dom hemma på gården. ger mig aldrig ut med en osäker häst på vägen. visserligen kan dom aldrig bli 100 % trafiksäkra, men gott och väl 99 % :angel:

när vi grävde avlopp (i hagen) gick hästarna kvar i hagen, har även kört flis maskin i hagen och hösilaget körs in med traktor varje v. tränat på att gå förbi lastbilen när den först är avstängd sedan när den står på tomgång, likadant med hjullastaren osv osv. har en häst som har väldigt ont av motorcyklar (ljudet av hd.) henne tränar vi på att gå förbi motorcyklen hemma på gården, nu börjar det gå bättre.

skulle hästen slita sig så tycker jag det känns bättre att det sker hemma på gården, dessutom kan vissa hästar slänga sig MOT det den upplever som farligt. en bekants häst sparkade mot en förbi körande bil, hoven fastnade i bilen och det avlöpte inte så bra :eek:

Jag har en 16 årig val. som är o har alltid varit så där.

Det spelar ingen roll att han har gått i hage utmed starkt trafikerade vägar eller har gått tillsammans med en helt orädd häst.

Det sitter i hans natur. Det är sällan lätt att träna med lastbilar om man inte äger ngn eller träffar på dem sporadiskt.

Han klarar av att stå vid sidan av vägen, men ej att möta dem.

Det har hänt att han har kastat sig in framför( långsamma fordon)så visst är man lite försiktig.

Lite knapplån, men är Sofi kallblodstravare efter Atom Vinter? I sådana fall har jag varit medryttare på hennes enda avkomma :)

Ja det stämmer bra det, han som köpte sofi köpte även fölet men om jag förstod honom rätt så var det en annan som tog över fölet :) Vad kul att hitta dig här.

Mitt förra varmblod va lika. Rädd för stora fordon..
Jag red fram til en stor väg o stog bara där.. Beundrade alla vackra blommor. Jag låtsades inte om vilka fordon som åkte efter vägen. Började han steppa så fick han det.. Jag tänkte att börjar jag plocka in honom för mycket så bekräftar jag hans rädsla..
Jag red på täckter nära vägar som det for stora lastbilar på..

Sista sommaren jag hade den hästen red vi efter vägarna utan problem. Lastbilarna kunde dundra förbi hur som hellst.. den enda reaktion han gav ifrån sej va att han höjde huvudet o visade lite av ögonvitan.. Men inget steppande eller nå flytförsök.

Bara man själv utstrålar lugn o sansad. Inte förväntar sej att nu börjar det igen. Låtsas som om det här är ju inget alls. Tvinga dej själv att inte "förbereda" dej när du ser eller hör en lastbil/buss.

Den häst jag har nu är rädd för mopeder/skotrar o 4-hjulingar.. Allt större än det är inga problem.. Så jag kämpar med att inte bry mej om smådårarna.

Jag rider så lite som möjligt på vägar pga stora fordon, vår väg är mkt smal och mina hästar kastar sig om det kommer en timmerbil, skogsmaskin el dyl. Tror inte att det handlar om ledarskap utan de känner sig bara så trängda och jag förstår dom, tycker själv att det är otäckt och kan absolut inte slappna av, det är ju faktiskt farligt. Rid, promenad el körturer ska ju vara trevliga och avspända och jag kan då absulut inte slappna av och samtidigt vara beredd på att möta monsterfordon.
Trot inte att det alltid hjälper med träning, mina hästar är vana med div fordon hemma på gården men då har de ju utrymme och flyktvägar.

Den första ridturen jag gjorde på min häst efter jag köpt honom var inte så bra. Det kom en buss som inte bara gjorde att han kände sig trängd utan även pös till så han blev livrädd.:(
Det är nog mycket som du skriver att de känner sig trängda och det en del fordon är ju gigantiska:crazy:
Möter jag på ett större åkdon typ buss eller lastbil så försöker jag alltid hålla ett avstånd då jag vet att han kan reagera häftigt. Om man kan gå undan en aning på en äng eller liknande. Annars hoppar jag av och leder honom, känns tryggare;)

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: SkorpSmulan
·
Ridning Hej! Jag har en häst med en stor problematik ikring och en lång historia. När jag köpte honom 2004 var han rädd för ALLT, kunde ej ut...
2
Svar
32
· Visningar
6 461
Senast: Woffe
·
Äldre Tänkte fråga om någon här inne har varit med om något "övernaturligt", något som ni inte riktigt kan förklara hur ni än vänder och...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
24 919
Senast: Asko
·
Hästhantering Hur trafiktränar man en unghäst ensam ??........ja det är min fråga. Har två hästar på gården, det äldre stoet kan inte ridas...
Svar
17
· Visningar
1 923

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar