Trafikrädd

C

Cool Vision

Jag har en 3-åring som är totalt livrädd för fordon av alla slag. Kastar sig ut i vägen när vi möter ex: en bil. Stegrar sig och går på bakbenen. Går lite bättre när det kommer bilar bakifrån- men mötande går inte komma förbi utan att de i bilen stannar och helst slår av motorn. Någon som har förslag på hur jag ska arbeta bort denna rädsla?! Tack på förhand/ Lisa

Sv: Trafikrädd

Varför inte träna på stallplanen?
Låt hästen nosa på bilen med motorn på och av. låt bilen komma körande mot er och köra om er. Ta det långsamt.

så var min häst ett tag. Men jag red ut som vanligt och saktade in bilarna när de kom så att de stod stilla. Då gick det bra. (Detta hände i somras) Nu är hon inte ett dugg rädd.
Men jag tycker som föregående att försök att träna på hemmaplan först.

Ut och gå med hästen och ha med någon annan TRAFIKSÄKER häst som sällskap. Be bilisterna sakta ner och klappa hästen ordentligt och låt hästen stanna och titta.
Att börja hemmavid är en bra idé.

Träna hemma som de andra sagt. Har du ingen hage nära någon väg så hon kan se bilar mer än när du rider?

Sen kanske du ska testa ngn annan ryttare som du litar på om et är så att du själv har blivit lite rädd av henens rädsla, det gör stor skillnad bara på ett par gånger om ryttaren är rädd/inte rädd.

Rider själv en 4-åring som var väldigt bilrädd i somras och fortfarande är ganska osäker, spec när det skymmer och jag ser till att alltid ha gott om plats att gå undan när vi möter bilar. Har jag inte det så vänder jag/travar mitt i vägen tills jag kan komma undan och släppa förbi bilarna utan risk för olyckor. Då har jag även friheten att låta honom bli rädd och inte behöva "tvinga" på honom rädslan. Men jag försöker ju alltid förmå honom att stanna kvar i närheten av vägen och vissa saker tillåter jag inte (att han vänder, byter gångart eller reser/slänger sig). Och jag brukar alltid vända honom mot bilen och gå efter den när den kört förbi, nu följer han nästan efter dem av sig självt ;). Är oxå noga med att inte hålla honom i munnen annat än en kort förhållning för att hindra honom från att gå/springa iväg för jag vill inte att han ska fokusera på att jag håller honom fast vid ngt hemskt utan att han ska titta på det hemska och inse att det inte är ngn fara att han stannar kvar av sig självt UTAN att jag håller honom kvar. Då tappar mn ofta oxå hella grejen med att "vräka sig mot bettet och sticka okontrollerat" eller att de stannar kvar för tygeln men tar ut det uppåt - reser sig.

Cool Vision skrev:
Jag har en 3-åring som är totalt livrädd för fordon av alla slag. Kastar sig ut i vägen när vi möter ex: en bil. Stegrar sig och går på bakbenen. Går lite bättre när det kommer bilar bakifrån- men mötande går inte komma förbi utan att de i bilen stannar och helst slår av motorn. Någon som har förslag på hur jag ska arbeta bort denna rädsla?! Tack på förhand/ Lisa

Snälla?? en 3 åring, kom igen den har juh nyss blivit inriden, ha tålamod, och jag förstår inte vad du gör ute på vägarna om den är så trafikrädd, låt den vänja sig hemma på stallplan och så först!

Jag hoppas inte du rider själv ute med den..?!

Som inlägget innan - låt den vänja sej hemma först och främst!
Sen kan du ge dej ut i trafiken med en - gärna flera lugna trygga trafiksäkra hästar.

Det bästa är ju att vänja hästen vid bilar redan som liten bebis.

Rid INTE hästen på trafikerade vägar innan den är helt avspänd brevid dig till fots inför fordon! du bäddar för problem och riktigt allvarliga situationer och en ytterligare skärrad häst annars.

en 3 åring har du gott om tid med, krävs då att du avdramatiserar situationen och hittar ett träningssätt som hästen känner sig trygg i. vid hand är ett mycket bättre sätt att börja.

Glöm det här inlägget.. Känns som ni idiotförklarar mig :-(
Jag leder alltid honom på "byvägen"- men han har fått en fix ide att slänga sig. Sen är han cool lugn så fort bilen är förbi- så egentligen tror jag inte att han är så rädd, då han inte var rädd te x i somras när jag gick till och från paddocken och vissa bilar dundrade förbi i 70km/h.

Han är väldigt klok i övrigt- i skogen är han kung- är det något han tycker ser lite läskigt ut så är det lätt att övertala honom och sedan vill han hellre nosa på än fly ifrån det som innan varit farligt. Han litar i övriga situvationer till 100% på mig.

Skulle inte idiotförklara dig. Alla hästar får ju sina nycker ibland och tycker vissa saker är läskiga. Kör på som vanligt. Min är egentligen inte heller rädd för bilar men ibland får hon lite fnatt (hon va rätt fjantig när hon var tre). Brukar tillomed låta min käka lite gräs eller göra nått annat för att uppehålla henne när hon är på det humöret. Nått annat vet jag inte på rak arm. Skulle kanske vara om du stälde hästen med bakändan in på tex en väg eller nått till en början med (vet inte hur vägen ser ut).
Tyvärr..på nått annat sätt kan jag inte hjälpa dig med men du ska inte sluta att gå på vägen för det

Säg till om jag förstör din tråd när jag nu drar upp mina bekymmer:

Jag har en häst som är 10 år och hon är livrädd för lastbilar, traktorer och bilar med släp. Hon "krullar" ihop sig så att hon blir väldigt kort, darrar i hela kroppen och det känns som hon snart kommer explodera. vad ska jag gör för att träna henne att inte vara rädd för dessa fordon? Jag kan ju inte träna hemma eftersom jag ej har någon lastbil/traktor.

(för ca ett år sen blev jag jagad av en traktor när jag red henne, vet ej om det hr något med det att göra)

Det är inte speciellt roligt när man inte kan rida på e.x. en åker vid en grusväg när det kommer en traktor ( eller traktor med snöplog bakom :S)

Mvh Diana

Försök att vistas i miljöer där det finns traktorer o liknande..
(Det kan ju kanske vara lite svårt..?!)
Gärna för hand och en bit ifrån..
Det brukar vara lättare om man (omedvetet eller medvetet) spänner sig när man sitter till häst, och man brukar kunna vara mer avslappnad bredvid.
Klappa hästen o prata lugnt med dennär det kommer förbi nått.
Men försök att inte göra så stor grej av det, för då "visar" du för den att det är farligt...

Gå inte på vägen förens hästen har lugnat ner sig. Träna med en kompis/förälder. För fram och tillbaka och bara stå stilla. Börja försöka gå förbi bilen sedan. Börja en bit i från och minska sedan avståden. Skynda långsamt så slipper du skrämma hästen.

Mitt tips för trafikrädda hästar är att träna.
Sätt på tränset, spänn fast longerlinan och ut och titta på alla otäcka saker! Jag gjorde så med min pålle, ställde mig på en gräsmatta vid en lasbilsterminal. Han var i början rädd och fick då han ville springa på volten. Så fort han lugnat ner sig så fick han beröm. Denna typ av träning kan ta tid (många korta träningspass) men min älskling är coollugn med all slags trafik efter denna träning!:)

Okej, det verkade ju riktigt smart juh.. =D Jag tror också attvi har nån lastbilsterminal eller liknande i närheten där Elma står.. :D

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: skiesabove
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 554
Senast: Liran
·
Hundträning Är det normalt att en valp är rädd? Har en valp på 5 månader som är extremt rädd och lättstressad. Vallhundsras som är känd för sitt...
Svar
18
· Visningar
3 242
Senast: Xomymy
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 100
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar