Träffa hanhund vid löp?

Y

Yahoo

Hur gör ni andra hundägare, låter ni era tikar träffa hanhundar vid löp? Hanhundsägare vad säger ni?

Som första-tiksägare har man lite frågor.. ;)

Sv: Träffa hanhund vid löp?

Nej.. Fast även om hon skulle få det för mig så brukar hanhundsägarna springa iväg med sina hanar så fort jag nämner löp :D

Nja, helst inte. Däremot plågar jag min hanhund med att kräva att han kan vistas på samma lydnadsplan som en löptik.:devil: Helst utan att hacka tänder, vråla och bli totalt bortkopplad. Brukar gå ganska bra, han lyder (medan han piper sorgset:cry: ) men tittar ibland på mig med sin grumliga blick och ser ut att tänka "jag har god lust att hugga dig i benet kärring":p .

Så jag ser det mest som en träningsgrej.

Jag låter inte min hane hälsa på en tik som löper eftersom jag inte tycker att det är snällt mot honom. Jag går bara lugnt förbi.

Min hane tyckte att det var jobbigt med löptikar och vart dryg, men så fick han en "lillasyster" som helt plötsligt började löpa en torsdag kvälls å våran hane fick stå ut med dena löptik i huset i en vecka nästan då det inte fanns nån annan tid för kastreing hos vetrinären, Dom sov i skilda rum men var med varandra när vi var med. Kasteringen var verkligen bra han är sig själv men springer inte å luktar, han äter mer än gärna och vi kan ha tiken hemma även när hon löper.

Som ägare till 2 hanar så säger jag att jag inte medvetet låter mina vovvar komma i närheten av löptikar... dom ha jobbigt nog när nån gått där vi går innan

Eller så skulle du göra tvärtom och träna de bredvid löptikar redan när de är små :)

Ja, tikar kan väl träffa hanhundar när tikarna löper.

hanhundsägarna brukar bli sura när de tar med sig tikar till någon träningsdag, för hanhunden blir ju okoncentrerad..
Jag tycker själv att tikarna kan stanna hemma när de löper och ej vistas på någon träning..

På min klubb välkomnas löptikar. Nja, kanske inte av alla. Men många tar tillfället att träna sin hanhund då. En del ber t o m att man ska vara lite runt omkring, just för de ska få träna. Vi har en plan där just löptikar får vara. Och jag ser inte att folk avstår att vara på den planen, är mer tvärtom.

Det är inte elakt att hanhundar får träffa löptikar. I en flock är det bara ett par som får para sig, de andra får varsågoda avstå. Och eftersom det är vi som ska vara ledare för våra hundar, så är det vi som bestämmer om det ska bli parning eller inte.

Jag har kompisar som kommit till mig med sina hanhundar fast jag haft någon som löpt. De har helt enkelt lagt sina hundar plats, och det har fungerat bra. Är de tränade så brukar det fungera.

Så tikägarna ska straffas för att hanhundsägarna inte kan hålla styr på sina hundar för att det utsätts av störning iform av löptikar?
Det är väl bättre att skaffa pli på sin hanhund?

En tik löper ca 6veckor om året - det kan bli en hel massa missade kurser och träningar.
Fram för MER löptikar på kurser och träningar!

Den som vi gick första kurserna för välkomnade löptikar och våran hane har dessutom "alltid" umgåtts med sin kullsyster när hon löper oxå då det är svägerskans hund. Så visst är han intresserad av en löptik, men han har inga problem att jobba bara för att det är en löptik...

Grana skrev:
Det är inte elakt att hanhundar får träffa löptikar. I en flock är det bara ett par som får para sig, de andra får varsågoda avstå. Och eftersom det är vi som ska vara ledare för våra hundar, så är det vi som bestämmer om det ska bli parning eller inte.

Jag tror att mycket hänger på det psykologiska ledarskapet. Att löptikar av tradition inte fått vistas på brukshundklubbarna kan möjligen hänga ihop med att brukskarlarna på klubben inte trott sig om att kunna styra sin hund.

Kanske därför att hunden endast varit lydig på just appellplanen? Eller så har karlarna relaterat till sina egna drifter - vem kan koncentrera sig bredvid en sexig tjej, typ...

Med dagens träningsmetoder som ofta handlar om nära relationer till sin hund så tror jag att problemet är ganska litet. Respekterar hanhunden sin matte eller husse, så avstår han tiken.

Ja, så tror jag också det kan vara. Ibland är det ingen som säger något när man tränar med sin löptik, men så fort de får veta att hunden löper, då får de genast problem. Märker inte av det nu, men förr fick man ofta höra det.

Nu måste jag fråga I om han har svårt att koncentrera sig när han står brevid nån sexig tjej ;)

På "min" klubb får löptikar närvara vid löp. Jag har absolut inget emot det, det är bra träning för mig och min hund.

Som någon skrev så är det ju upp till flockledaren om det ska bli parning eller inte.

Visst blir min hund just nu väldigt frustrerad och splittrad när det är löptikar omkring honom, men vi tränar på det.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
770
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Hur vet man att tiken har slutat löpa? Min tik fick sitt första riktiga löp för 2 veckor sen, hon slutade blöda efter ca 9 dagar och nu...
Svar
5
· Visningar
658
Senast: LaMagia
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
934
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 085
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama