trästaket + bäver häst????

Buck

Trådstartare
vi ska bytta ett staket utmed en del av hagen, inget vanligt impregnetat till hagar utan ett målat typ som dekoration. men nu så har vi en liten häst som tycker att trä är super gott att gnaga på :( har flera björkar i hagen som blivit halvt uppätna + mina fina bommar som knappt existerar längre.
har löst hennes bom ätande med att spreya anti bit på dem, och det har fungerat på mina nya "bommar"(dvs små döda träd som jag fick av grannen)
men mina gamla målade grova plank bommar är fortfarande mumsiga...

hur kan jag göra för att få hästen att inte gnaga på staketet? hon har än så länge låtit stolparna i hagen nu var med undantag på toppen av en stolpe som står fritt.

nu har ju vi isolatorerna uppe på toppen av stolparna så hon inte kommer åt
men det blir fult om man ska ha det på trä staketet sen :(

vad kan jag göra?
 
Sv: trästaket + bäver häst????

Kan du inte kleta antibit på staketet också, eller sätta eltråd på insidan staket så den inte syns. Och välja en tråd som har en nyans som inte lyser på långt håll. finns ju mörka eltrådar (ej elrep nu).
 
Sv: trästaket + bäver häst????

Det blir visserligen inte så snyggt men vi har satt hönsnät runt våra trästolpar och det löste problemet för oss. (Vi har el-stängsel men de uppfinningsrika och orädda pållarna åt på stolparna ändå.)

Dessutom har vi lagt in stora,tjocka trä-stammar i hagen som de kan bita och mumsa på. De behöver ju bytas ut då och då eftersom den ena pållen står där nästan jämt och tuggar (han blir lätt uttråkad) men staketstolparna får i alla fall vara ifred =).
 
Sv: trästaket + bäver häst????

Jag vet precis hur det är. Har en liten herre som tyckte att den nya fina grinden i trä var väldigt god. För att inte tala på alla nya stolpar.. Jag löste det hela med trätjära. Det ser inte så snyggt ut men det fungerade.

Har även lagt in massa granris i olika högar för att hästarna ska ha något att klia benen mot och tugga på. Sen får man tyvärr ha ström på om man har hästar som äter staket. För el gillar de definitivt inte!

Lycka till!
 
Sv: trästaket + bäver häst????

Jag skulle börja med att se över foderstaten om nu hästen inte går på bete vill säga. Träätning är ju egentligen ett naturligt beteende för en häst, dock kan det bli dyrt för ägaren. Hästar har ett stort behov av fiber i sin kost, och blir den för liten så kan de börja äta trä.
 
Sv: trästaket + bäver häst????

hästen har massor av gräs och en stor hage + hagkompis men ändå så är bommar godare :cry:. + så har hon lärt min andra häst att äta på träden i hagen :devil:
just nu så får dom bara gräs + hö + mineral sten. det finns en stock som är till för gnagande men den har hon inte rört :confused:

tjära och höns nät är nog inget alternativ :grin: jag bor hos mina föräldrar och det är dom som vill ha staket :p röd målat och med koppar "hattar" på toppen(så då hindras gnagandet på topparna i alla fall :D)

en stål tråd uppe vid brädorna kan vara bra, får klura ut hur det blir :p
 
Senast ändrad:
Sv: trästaket + bäver häst????

vi har ahft samma problem och i år bytte vi staket och målade de fint så då vill vi inte få några mer tuggande krabater i nräheten av de, så vi har satt distansisolatorer mellan våra två plank o då komme rhon inte åt den nedre och sen har vi satt en tråd precis i överkant på den övre plankan men så att den liksom inte syns utifrånsett och så har vi sågat av alal toppar på stolparna så dem ligger i samma höjd som översta plankan, o ni kan dem inte tugga för då får hon en stöt och de har funkat:)
 
Sv: trästaket + bäver häst????

Sätt upp en eltråd högst upp så slipper du att hästen käkar upp staketet. Men, med det döljer du bara symptomen på problemet, så ta tag i problemet också och gå till botten med det.
 
Sv: trästaket + bäver häst????

Men, med det döljer du bara symptomen på problemet, så ta tag i problemet också och gå till botten med det.


eltråd ska jag ha, men hur går man till botten med att hästen tycker om att gnaga? jag vet inte så mycket om hästen förutom att hon varit hos en annan fodervärd i sundsvall ett halvår innan jag fick hem henne och då varit där i 2 år, ingen aning om hur hagar och hur hon hade det där. hästen är 19 år. ägaren hade bara en liten gräs fri hage och hyrde in sig på sommarbete.

det är ju inte så att hon gnagar konstant på allt trä som finns i närheten utan det har än så länge bara varit mina gamla ruttna bommar och några björkar (och björkar brukar väll vara gott att äta på :p)
 
Sv: trästaket + bäver häst????

Sätt upp en eltråd högst upp så slipper du att hästen käkar upp staketet. Men, med det döljer du bara symptomen på problemet, så ta tag i problemet också och gå till botten med det.

Fast jag uppfattar det som att en del individer helt enkelt gillar att gnaga mer än andra. Vintertid har jag mina hästar på lösdrift, stor hage med både kuperad och öppen mark, buskar och träd. De har fri tillgång på hösilage och halm och ändå är det en av dem som gnager, främst på ena ligghallen.
 
Sv: trästaket + bäver häst????

hästen får mineraler i fodret + mineral saltsten med selen, linfrö olja och saltersättning får hon extra varma dagar och när hon svettats mycket efter ridning.

tror inte det är mer än en gammal vana att gnaga faktiskt :/
 
Sv: trästaket + bäver häst????

Absolut! Men det kan också vara en mineral eller vitaminbrist som hästen försöker kompensera för.

Ja, fast ingen tycks kunna svara på vilken i så fall? Jag har letat en del efter info på nätet, just för att slippa ribba om ligghallen med jämna mellanrum...
 
Sv: trästaket + bäver häst????

Ja, fast ingen tycks kunna svara på vilken i så fall? Jag har letat en del efter info på nätet, just för att slippa ribba om ligghallen med jämna mellanrum...
Jag hittar inte länken nu, men jag vet att jag läste en amerikansk artikel om hästar som äter staket, inredning mm där forskarna kom fram till att salt var en bristvara där hästarna började äta. Hobbyhästar som motioneras behöver ca 30 gr salt/dagen de dagar de rids. Det är nästan 2 msk salt.

Har de dock redan börjat äta är det en ovana som är svår att komma ifrån ifall man inte blockerar beteendet med tex metallskenor ovanpå så att hästarna inte kan äta upp ligghallen. Efter ett tag borde man kunna ta av metallskenorna och ha träet som det är.
 
Sv: trästaket + bäver häst????

Jag orkade inte läsa igenom alla svar du fått så du kanske redan fått detta råd...

Det bästa är väll egentligen att tillgodose hennes behov? Sätt in avsågade träd i hagen, med barken på och gärna löven med. De brukar vara mer mumsiga än stolpar. Du får förvisso byta lite då och då men det kan det vara värt. Både för att få spara staketet, men också för att tillgodose hästens tuggbehov.

Vi har en krubbitare i stallet, han höll på att pajja staketstolpe efter stolpe och stallägaren gick och limmade på antibit, funkade inte direkt så bra, det gick en dag eller två men sen kom han över smaken eftersom behovet att krubbita var för stort.
Jag föreslog en stolpe mitt i hagen, utan antibit, vilket hjälpt mycket. Han föredrara att krubbita på den framför staketstolparna, trotts att de är likadana. Den i hagen är ju mycket trevligare. Och vi får behålla stolparna upprätta (krubbitning kan verkligen rucka på stolpar så de blir snea och lösa).
Vissa kan tycka att man skall hindra en olat, andra inte. I vårt fall har vi valt att inte hindra detta beteende (dvs själva krubbitandet) eftersom hästen verkligen mår dåligt om han hindras från att krubbita och i vissa fall fått panik tom.
 
Sv: trästaket + bäver häst????

hästen krubbiter inte, hon gnager. vi har redan levande träd (som blivit halvt uppätna) och döda stockar som hon inte rör alls.
tycker att det är konstigt att hon äter på de gamla målade plank bommarna och inte de nya omålade stock bommarna :/.

har också en fristående staket stolpe i hagen som hon har gnagt på.
 
Sv: trästaket + bäver häst????

KL

Har två trä ätande hästar här hemma.

En mor och hennes dotter. Verkar vara ärftligt.
(Fick skaffa amma till dottern när hon var tre dagar gammal och hon flyttades från gården) Hon försökte att tugga redan som liten innan hon fick sina tänder.

En del hästar verkar vara sådana att de knaprar helt enkelt.
 
Sv: trästaket + bäver häst????

Lägg in färska aspar i hagen så kommer din häst säkert att gnaga på dem istället för staketet. Sälg fungerar också men det verkar som om asp tillhör favoritträden.
 
Sv: trästaket + bäver häst????

vi har redan levande björkar (som blivit halvt uppätna) och döda stockar som hon inte rör alls.

bra att folk läser första inlägget ^_^
hon tycker allra bäst om björkarna, sen mina målade gamla bommar och sen nuvarande staket stolparna.
i vintras så fick de aspar att gnaga på och det tyckte dom om, men då de försvann på 2 dagar så stod hästen vid björkarna och bommarna ganska snart igen.

jag ska sätta el tråd i överkanten på planket sen och spraya med anti bit, + stänga av till björkarna så att de kan återhämta sig (inte roligt att en häst förstör 15år gamla träd som vi själva planterat, innan hon kom så gick min häst inte in under träden ens :/)
 
Sv: trästaket + bäver häst????

Tjära. Good stuff :) Snyggt och gnagfritt!

Min ena häst tycker att Anti-Bit smakar mumma! Hoppas inte din tycker det..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Kattbilder #9
  • Hur är processen

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp