Träning av ryttare

FengurLaugar

Trådstartare
Ja, hur gör ni? Tränar ni nåt utöver ridningen och stallsysslorna?

Jag fick barn för 7 veckor sen och igår red jag för första gången sen i början av mars (!). Pga detta behöver jag träna upp rygg och mage utöver ridningen. Är mycket ute och går med barnvagnen så nån slags konditionsträning får jag.

Har varken tid eller lust att gå på gym eller pass så ska jag träna ska det funka hemma. Ge mig gärna tips på övningar som tränar rygg och mage, förutom tråkiga situps :p
 
Sv: Träning av ryttare

Jag promenerar en hel del och joggar lite efter förmåga, jobbar på konditionen. Går på spinning, core och/eller pilates när det stämmer med mina arbetstider. Tidigare styrketränade jag ett par dar i veckan, men efter byte av gym så tappade jag gnistan när jag inte längre fick den hjälp som jag ville ha.

Core o pilates är bra träning för bålen, det finns en hel del böcker med övningar som man kan göra hemma, det som behövs är oftast endast nån form sv matta om man inte vill glida eller ligga direkt på golvet. Dock så skulle jag rekommendera (åtminstone för pilates) att ta åtminstone en lärarledd "lektion" för att få känna på tekniken och andningen när det är "rätt", annars har du ingen susning när du jobbar hemma om du gör rätt eller fel.
 
Sv: Träning av ryttare

Löpning tränar hela kroppen om man springer rätt med bra hållning o använder hela kroppen, inte hafsar sig fram ;)
Jag springer tre till fem dagar i veckan, mellan tre o tio km.
 
Sv: Träning av ryttare

Har faktiskt provat på lite pilates själv här hemma, men som sagt det är svårt och veta om man gör rätt. Jag tror att om man gör rätt så är det en bra träningsform :) Kanske ska ta tag i det på allvar igen.
 
Sv: Träning av ryttare

Vad du än gör, låt bli situpsen. När man är gravid delar sig magmusklerna och de kan förbli delade för all framtid om man har otur.
Du måste stärka dina inre magmuskler, korsetten. Jag brukar dra in naveln mot ryggraden i små korta stötar när jag är ute och går, plankan är en mycket bra övning också.

Men det är bra att få hjälp av någon som är kunnig inom magträning för nyblivna mammor så att du tränar på rätt sätt.
Om du ligger på rygg och lyfter upp huvudet samtidigt som du känner efter med fingrarna mellan magmusklerna så kan du känna om de har delat på sig.

Jag har problem med delade magmuskler men det som faktiskt hjälper mig allra bäst är ridningen så fortsätt med den...
 
Sv: Träning av ryttare

Jag och sambon höll på¨med löpning innan dottern kom till. Vi försökte springa 2-3 ggr per vecka :) Tycker det är svårt att hålla i löpträningen när man springer ensam och nu med dotterns måste ju en vara hemma och den tiden lägger jag på att hinna rida istället :)
 
Sv: Träning av ryttare

Situps är pisstråkigt, håller helt med dig. Även "plankan" är pisstråkig, men helt GRYMT effektiv!!!

Spring med barnvagnen om nu vill springa tillsammans, finns många bra vagnar till det. Finns säkert på blocket för bra pris också :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 340
Senast: Solstig
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 953
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag ska på ridresa och rida fyra dagar i sträck, westernridning. Jag är en van ryttare i vanliga fall, men har nu inte ridit regelbundet...
Svar
15
· Visningar
1 489
Senast: Stinaelin
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 776
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp