Träna bort nöden av hästsällskap "hjälp!"

Tibra

Trådstartare
ny tråd*
Gjorde en annan om förra veckans händelse.
Men trots det behöver jag bara allmäna råd om hur man tränar hästen att vara utan andra hästar.
Min foderhäst är hemsk när det gäller sånt.
Det finns en hästkompis hon bara tjuter efter, idag vart vi faktiskt lite skraj.
Tänkte löslongera den andra hästen och ställa in Janna "galningen" i stallet, bra träning för henne också att vara själv.
Men hon vart hel tokig, jag stod där utanför boxen- vågade inte lämna henne ensam.
Gud vad hon skrek, hon skrek som om de gällde mellan liv och död!
hon snubblade i boxen, yrde sig omkring, skrek skrek och tryckte sig mot boxdörren, ibland såg det ut som om hon försökte ta sats och hoppa ut.
Jag fick stå där och vakta, försökte lugna ner henne, sa till henne då hon tryckte sig mot boxdörren, vakta så hon inte hoppade ur.
senare skulle min kompis ta ut henne ur boxen medan jag höll i hennes häst.
Janna var tokig, försökte kliva över henne, ingen respekt alls bara hon kom till sin hästkompis!
Ja vi vart ganska uppskärrade, igårkväll då hon var själv gick det så bra (första gången det gick bra) men ne annars blir hon tokig, och idag var det lite läskigt, hon var panikslagen.
Samma sak i hagen, där sprang hon mera runt och gnäggade.

Herregud vad ska man ta sig till? Hon är ju nästan lite farlig utan den där hästkompisen, vi tänkte träna bort detta eller är det omöjligt? Hur ska vi hantera det? Hur ska vi börja?/göra?
jag behöver så mycket råd som möjligt!
snälla snälla hjälp oss att tämja hästen..

Sv: Träna bort nöden av hästsällskap "hjälp!"

Du MÅSTE verkligen skynda långsamt. Eftersom hästen blir så panikslagen så gäller det att visa att det inte är farligt. Låt kompisan bara stå utanför stallet men inom synhåll för din häst. Nästa steg är att stå inom hörhåll alltså strax utanför stallet.
Låt Janna stå i hagen när ni borstar den andra hästen utanför hagen typ 10 m bort lr nåt. Det finns massa sätt att träna det på men va överdrivet långsam.
Går man för fort fram så är jobbet ofta förgäves.

HUr går det när du rider?? Kan du rida ut själv lr rider ni två? Rider ni två så låt din häst gå först för att bygga upp hästens självkänsla.

Det är bara att kämpa men det kommer nog ta tid.

det går inte att rida henne, inte än.. har nyss hämtat hem henne.
hmm 10 m bort skulle hon nog klara, det är bara då man kanske är 100-200 m bort eller då hästkompisen inte syns.

en annan sak.
ägaren sa att när hon hade hästen var det inga problem då den var utan hästkompis.
Nu är Janna besatt av ena hästen här i hagen ju.. jag förstår inte, är det för att hon är osäker på nya hemmet över sommaren (varit här en vecka) eller föll hon helt för hästkompisen? Eller litar hon inte på oss? Eller ljuger hästägaren? Allt blir ett mysterium helt plötsligt, man vet inte vad som är rätt och fel, varför det blir så o.s.v
om hästen inte var så där hemma, klarade sig fint utan hästkompisar, kan den då bli snortokig utan dom om den flyttar hem?

Har hon endast varit hos er 1 vecka kanske det inte är så konstigt med osäkerheten.
Att hon var lugn i det gamla hemmet är inte så konstigt eftersom hon var trygg där.
Ta lite i taget precis som Ivylin skrev så ordnar det sig säkert.

Jag har likadant med min gamla dam och det hjälper inte vad jag än gör men hon har blivit lite lugnare iaf.
Hon kan inte stå själv i stallet men har kommit så långt att hon klarar sig utan bästisen i både stall & hage om hon har någon annan där och det har aldrig funkat förut så det ser jag som ett framsteg.

Lycka till :bow:

Usch det där är verkligen jobbigt. Vi har en D-ponny som blir helt hysterisk när han blir lämnad ensam i stallet, i hagen går det bättre han springer runt lite och gnäggar men inte hysteriskt. Men i stallet....en gång hoppade han över boxdörren när jag tog ute ena hästen trots att den andra stod kvar.

Jag försöker träna våran andra häst så att inte hon ska bli likadan, men hon kan äta själv men sen börjar hon vandra runt lite och gnäggar men inte som den andra.

Jag har också märkt att det är skillnad om dom kommer in till ett tomt stall eller om dom blir kvarlämnade (det är värre).
Jag tycker också att det verkar vara svårare ju färre hästar man har, dom blir kanske mer beroende av varandra när dom inte är så många.

Du får väl försöka hitta något bra sätt att träna om hon är matglad så är det ju en variant att ge henne mat ensam i stallet.

Men jag har inte några bra råd annars eftersom jag har liknande problem själv. Och tyvärr så blir man ju lite bekväm av sej så jag brukar ta in båda för att kunna borsta och sånt i lugn och ro och sedan släppa ut ponnyn i hagen när man ska rida den andra. Så är dom bra, att dom kan gå ut på ridturer utan varandra det är inga problem och det är viktigare för mej eftersom jag nästan jämt rider ensam.

Om du kommer på något bra sätt att träna så får du gärna meddela mej också.
Lycka till!

Den har alltså stått ensam innan och det har gått bra? Då är det säkert därför. Livrädd att bli ensam igen. Här är en bra anledning till varför hästar ska ha sällskap.

Men du har bara haft hästen en vecka, ge det lite tid. När den finner sig till rätta och inser att kompisen är kvar så börja träna den.

Ponnyn vi köpte förra året var likadan. Numera kan han stå själv i stall eller hage. Han tycker inte om att åka transport ensam, men det ska vi också lösa. Steg för steg.

jo det kanske är så.
Men ja..den där hästen måste verkligen ha skiftande dagar i humöret:crazy:

Liknande trådar

Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
900
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Har ett varmblod på 8 år i sommar, valack. Ägt han i snart 2 år men nyligen flyttat honom till ett nytt stall med nya hästkompisar och...
Svar
15
· Visningar
3 387
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 260
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 696
Senast: ainasoja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.