Trädgård 2018, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
I all välmening att rensa bort ogräs var jag lite väl burdus som vanligt och dödade såklart enda busken med vita vinbär. Den ersattes igår med en ny buske vita vinbär som var minst dubbelt så stor som den gamla (som var två ledsna pinnar) och kostade bara 129 kr. Tror det kanske var bättre trots allt. :p Busken bredvid överlevde och ser oförskämt nöjd ut. Vet dock inte vad det är, gissar på röda vinbär. Sakta sakta kanske jag hinner med alla denna sommar... och har lärt mig att vara lite lugnare i min framfart. :idea:
 
Pestigt, min rosenkvitten var slut så jag får ingen ny och min gamla vägrar blomma ;) får försöka köpa en nästa år istället.
 
Det växte en smultronplanta i grusgången som jag flyttade till en ampel att ha på trappan och den verkar väldigt nöjd för det är bär på G redan :)

Har sått färdigt i mina lådor så nu är det bara att vänta och se om det blir något :D Vi fick rabarber från svågern och svägerskan som vi grävde ner bredvid jordgubbslandet så hoppas den överlever så jag får göra goda pajer i sommar :d

För övrigt är det otroligt vackert i vår trädgård nu men 10 äppelträd och 5 körsbärsträd i fullt blom :love:
 
Hur lång tid tar det för vitkål, morot, rödbeta och dylikt att komma upp? Sådde för säkert 3-4 veckor sen. Det enda som kommit upp i den lådan är ärtorna.
 
Planterade ut en gul squash och en pumpaplanta förra helgen, trots att det egentligen är lite för tidigt kanske (Zon 2). Gjorde klassikern att vara alldeles för ivrig med att så någon gång i Mars, så plantorna blev ohanterliga inne nu. Än så länge lever de i alla fall, får se om de klarar de något svalare temperaturerna som kommer.
Hmm jag brukar plantera ut mina squash 21 maj och tomater i kruka. Är det också tidigt måntro, eftersom det är så nära 21 maj och så varmt har jag planterat ut både pumpa och squash och blomsterärtor osv. (eller iofs planterade jag ut de första squashen i april på experiment men det har inte varit jätteglada).
 
Hälsning från Margretetorpsmässan. Tyckte nog det var liiiite insnålat på trädgårdsbiten till förmån för vin- och ölprovningar (jo, det är också trevligt) och grillskola och försäljning av salami och ost och oliver och sånt, jämfört med förra året. Men mina favoritleverantörer från Danmark var lyckligtvis på plats i år också, och har nu försett mig med tio byttor med rikligt med småplantor av diverse sorters kål och stjälkselleri och kryddor och sockermajs a 20 spänn styck.

Sedan lyssnade jag på ett ytterst inspirerande föredrag av Peter Englander om zonknäckeri och resonemang kring att odla "det omöjliga" där man bor. Med vackra bilder till. Han frågade lite var åhörarna bodde och reaktionen på mitt boende var "DU ska ju odla mandel och valnöt och mullbärsträd! Och persika och aprikos, och fikon och oliver! Och kiwi, i växthus!"

Och min inre trädgårdszombie bara "Ja. Ja. Måste odla valnöt och fikon och aprikoser. Och allting. Måstemåstemåste. Ja. Odlaodlaodla." Turligt nog såg jag ingen som sålde något av ovanstående, och min inte fullt så zombifierade del av min personlighet såg till att jag kom därifrån innan jag letat ett varv till efter sådana.

Visa bifogad fil 14697
Antar att du inte bor i zon 4? (hoppas, vill ha mullbär)
 
Nu har jag börjat så i trädgårdslandet.
Har avvaktat lite för jag hade en plan på att invänta regn - som från början var utlovat till idag. Men nu finns inget regn i sikte i 10-dygnsprognosen och längre än så här känns det fånigt att vänta. Jag får vattna lite för hand helt enkelt...
Hittills har jag satt lök (köpta sättlökar, gula och röda) och sått lite olika sorters rödbetor.
Idag fortsätter jag med mer lök, de jag drivit upp inne från frön, och morötter. Möjligen gör jag ett till försök med purjolök också. Har läst mig till att morötter mår bra av att sås ihop med lök, så typ varannan rad blir nog bra...
Sen ska jag klura på hur jag ska göra med mina bönor i år. Vi har sedan många år insett att sniglarna äter upp dem om vi sår dem direkt i landet, så det får väl bli förodling inomhus - eller möjligen i växthuset - antar jag.

Utöver det inser jag att jag nog får kolla vad jag mer har köpt för frön, för just nu har jag verkligen noll koll... :laugh:
 
Det växte en smultronplanta i grusgången som jag flyttade till en ampel att ha på trappan och den verkar väldigt nöjd för det är bär på G redan :)

Har sått färdigt i mina lådor så nu är det bara att vänta och se om det blir något :D Vi fick rabarber från svågern och svägerskan som vi grävde ner bredvid jordgubbslandet så hoppas den överlever så jag får göra goda pajer i sommar :d

För övrigt är det otroligt vackert i vår trädgård nu men 10 äppelträd och 5 körsbärsträd i fullt blom :love:

Det låter fantastiskt!
 
Jag ligger och nyser utanför hönsgården... med mössa på. Det är en ytterst olämplig tidpunkt att bli sjuk för vi ska iväg på skinnberedningskurs i helgen (jag & sambon).

Jag har än så länge haft väldig tur med odlingarna och frösådderna. I mitten av april satte jag plocksallad, rädisor, broccoli och allt har tagit sig. Det har växt sakta-sakta så vi får se vad som händer. Jag tyckte det fick fart ordentligt när jag la på ett lager gräs på den bara marken mellan sådderna. Men häftigast av allt är potatisen jag satte i en hink med sand 4 april eller nått. En av dem kommer snart blomma 😀 första veckorna stod hinkarna i växthuset men när natttempen blev bättre fick de flytta ut. Funkar det bra och ger bra potatis så blir det nog en favorit 🙂
 
Jag tycker mina morötter är lite sega, de började dyka upp låångt efter rädisorna.
Fast rädisor är skitsnabba.

Min far använde dem för att markera rader. Dvs ha la enstaka rädisfrön i raderna för att se var det var sått. Rädisor kommer upp nästan direkt och då är det lättare att hacka ogräs. Vartefter man åt upp dem kom morätter och annat upp och raderna var lätta att se.
 
Hmm jag brukar plantera ut mina squash 21 maj och tomater i kruka. Är det också tidigt måntro, eftersom det är så nära 21 maj och så varmt har jag planterat ut både pumpa och squash och blomsterärtor osv. (eller iofs planterade jag ut de första squashen i april på experiment men det har inte varit jätteglada).

Jag vet inte, jag har hört och tidigare själv tillämpat början av juni som utplanteringstid. :)
Mina såg inte särskilt pigga ut när jag gick förbi dem imorse, men det kan bero på att jag varit dålig på att vattna dem än att det varit för kallt.
 
Jag vet inte, jag har hört och tidigare själv tillämpat början av juni som utplanteringstid. :)
Mina såg inte särskilt pigga ut när jag gick förbi dem imorse, men det kan bero på att jag varit dålig på att vattna dem än att det varit för kallt.
Jag har normalt sett väntat med squash och pumpor till början av juni när jag varit säker på att alla frostnätter varit.

Nu är squashen ute och tomaterna har varit i växttunneln i nån vecka redan.
Sådde bönor i plantbrätte iförrgår och några har redan tittat upp. :love:

Men nog är tiden ur led. Fasar för att det ska bli "normalt" och komma frost första dagarna i juni.......
 
Jag har normalt sett väntat med squash och pumpor till början av juni när jag varit säker på att alla frostnätter varit.

Nu är squashen ute och tomaterna har varit i växttunneln i nån vecka redan.
Sådde bönor i plantbrätte iförrgår och några har redan tittat upp. :love:

Men nog är tiden ur led. Fasar för att det ska bli "normalt" och komma frost första dagarna i juni.......
Ja det är ingen ordning på nånting längre. Skulle inte förvåna om det blev snöblandat regn lagom till midsommar :cautious:
 
Jag håller på att krevera! Pappa fick ett äppelträd i födelsedagspresent och lagom till min förkylning skulle det planteras (de har sin blivande sommarstuga i ett hörn av trädgården) Och ingen frågar om nått ska köpas in heller... haha. Nåja. Trädet mår nog bättre i backen än i en hink i en lägenhet. I värsta fall får vi plantera om det senare med en bättre jordblandning. Men jag får nog ta mig i kragen snart och så gul sötväppling för jorden är stenhård på vissa ställen... den sägs ha en pålrot som luckrar upp jorden och sen kan man gröngödsla med den. Nåja.. nåja.. jag ska inte vara grinig. Min sambo har trots alls klippt hela gräsmattan och jag har ett fruktträd till i trädgården 😀
 
Antar att du inte bor i zon 4? (hoppas, vill ha mullbär)

Hehe, jag bor inte så långt från Margretetorpsmässan = zon 1.

Men plötsligt så hade trädgårdszombien bara tagit över kontrollen över min kropp (ännu en gång...), och ordnade så att mina viljelösa fingrar knappade in en beställning på den där zonknäckarboken som jag beskrev förut. "*måste ha den boken. måstemåstemåste köpa den boken. beställabeställabeställa. Lillgrådis vill ha valnötsträdocholivträdochpersikorochaprikoserochallting. måstemåstemåste* :arghh:

Så jag lovar att återkomma med en recension, om den visar sig ha tips som kan ge hopp också åt någon stackare som inte har förmånen att hålla till i zon 1!
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp