Trä ätare

Ida_79

Trådstartare
Jag har en häst som börjat äta på box dörren som är av trä... Varför gör han det? Han får Classic foder som är ett komplett kraftfoder med mineraler.. Saltsten..??????? :bump:
 
Sv: Trä ätare

Kan tyda på för liten stråfodermängd eller ibland proteinbrist! :crazy:
 
Sv: Trä ätare

Hur ser hästens totala foderstat ut?
Vad har du för värden på stråfodret?
 
Sv: Trä ätare

när hästar börjar äta på inredningen mm så betyder det nästan alltid att deras tuggbehov inte tillfredsställs.
hästen behöver alltså få mer grovfoder än vad den får idag.
hur mycket äter den/dag?
 
Sv: Trä ätare

Hur mycket hö får han? han kanse behäver mer så hans tuggbehov är tillfredsstält.

Får han tillräkligt med fibrer, det finns det mycket av i trä.

Hoppas du får klarhet i det.
 
Sv: Trä ätare

Jag håller nog med tidigare talare, strå och/eller proteinbrist är min erfarenhet av träätare.
 
Sv: Trä ätare

Hans foderstat ser ut så här...
Hösilage: 14 kg
Kraftfoder Classic: 2 kg
Vitlök: 1 klyfta om dagen
Han rids ca 4 gånger i veckan då han bara är 4 år..
Går i stor hage..
 
Sv: Trä ätare

Ibland så ska man inte förstå allt hästarna gör, men han ser ju ut att få tillräckligt med foder, prova med lite anti bitmedel. :)
 
Sv: Trä ätare

Så sant som det är sagt! :) Jag har tre trä-ätar-mammor som har lärt varsitt föl hur man gör... :devil: Vad säger man om 6 hästar som mitt i sommaren, i en sju hektar stor hage med massor av bete, diverse gnagvänliga träd och buskar (används flitigt vintertid), står och gnager på staketstolparna...? :rofl:

Carina
www.silverarabians.com
 
Sv: Trä ätare

Hösilage: 14 kg
Och vad är det för innehåll på det då? TS, Mj och smrp

Kraftfoder Classic: 2 kg

Vad har du för kvot i den foderstaten? För det är det som kan avgöra i de fall han äter trä, inte nödvändigtvis men med ganska stor säkerhet.

Har själv drabbats av det då pålla faktiskt var dräktig utan våran vetskap, började knapra trä på längden och bredden. Men slutade sen när hon fick det hon behövde. och då både strå och protein. :D
 
Sv: Trä ätare

Hur lång tid tar det för honom att äta upp sitt grovfoder? Hästar på bete tillbringar större delen av dygnet med att äta eller söka föda. Jag kan inte tänka mig att det tar mer än max 7-8 timmar för honom att äta upp sin mat, även om han verkar få rätt mycket grovfoder (TS-halt?), och då hästar på bete kan tillbringa nästan upp till 20 timmar per dygn med att beta så är det inte så mycket. Även om hans näringsbehov är tillfreddställt så behöver han äta under lång tid. Hästar är ju som bekant olika känsliga för olika saker och din häst kanske lätt blir stressad av att inte få sitt ätbehov tillfredsställt. Använder du halm som strömedel? Annars kan det vara bra att ge honom lite halm att pilla med. Du har säkert också tänkt på att alltid ge grovfoder i samband med kraftfodret. Om din häst har börjat gnaga på inredningen pga för lite grovfoder så bör du försöka åtgärda det innan han utvecklar beteendestörningar som tex krubbitning pga att han mår dåligt. Har du tur så är det kanske bara mjölktänderna som kliar (han var ju bara 4).
 
Sv: Trä ätare

Hmmm fick mig en liten funderare nu. Min nya häst käkade riktigt mkt trä när han kom. Gnagde av två brädor i boxen, plus en massa andra fläckar runt om i hela boxen.

Han stod på 1 kg havre och 1 kg korn, båda krossat. Inte så mkt hö då han har lätt för att lägga på sig. Åt trä hos sin förra ägare oxå.

Jag har nog haft honom i två månader nu. Han äter inte på trä längre. Jag fodrar med nya Groov och ensilage. de har fri tillgång i hagen och han får lite mindre inne. Därimot är han lite rund om magen...

Bara en tanke, då någon skrev att det kunde bero på proteinbrist.
 

Liknande trådar

Svar
0
· Visningar
662
Senast: Lexa
·
Hästvård Hur mycket gör det om hästen inte får i sig allt avmaskningsmedel? Blandade det i foder men vet inte om det inte dög eller om...
Svar
4
· Visningar
547
Senast: aglaonema
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 151
Senast: Habina
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 094
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp