Trädstam som knastrar!!!

Lena Furberg

Trådstartare
Utanför vårt hus finns ett träd, vet tyvärr inte sorten (nybliven Skåning och känner inte till alla sydsvenska träd.....) som låter. Det knastrar och sprakar inne i stammen, ganska högt, man hör det tvärs över vägen!

Först trodde vi det var elektricitet, från stängslet runt hästhagen intill, det låter ungefär som sprakande elström. Men det är det inte. Ljudet kommer inifrån stammen - och nej, det är inte högljudda insekter!

Vad kan det vara? KAN det vara saven som stiger i trädet? Det låter likadant längs hela stammen, kommer inifrån trädet.

Några teorier?
 
Sv: Trädstam som knastrar!!!

Jag tror på något slags djur som byggt bo inne i stammen. Jag har bott i Skåne hela mitt liv men har aldrig stött på något savknastrande träd, inte ens inne på Botaniskan i Lund. Men det kanske finns, konstigare saker än så sker i vår Herres hage.
 
Sv: Trädstam som knastrar!!!

Jag har Googlat lite nu och det kan vara ett törstigt träd som suger upp luftbubblor, det lär ska låta ungefär som när man suger med ett sugrör och drycken är slut i glaset. Och det är ungefär så det låter. Och vi har ju haft väldigt lite regn denna våren.
 
Sv: Trädstam som knastrar!!!

Det låter inte helt orimligt, men då får nog trädet svårt att klara sig om det redan har brist på vatten!
 
Sv: Trädstam som knastrar!!!

Ja, det lär vara ett ljud från ett träd i svår torka. Halva trädet är dött, redan, och det är den levande stammen (det har 2 stammar) som knastrar. Insekter tror jag inte det är, isåfall är hela stammen full av insekter nerifrån och upp som låter likadant oavbrutet. Det är ett sprakande ljud, högt!
 
Sv: Trädstam som knastrar!!!

Det kan vara ganska fint med ett dött träd också, särskilt när de tunnare grenarna har försvunnit. Jag tog bort en stor bok som dött och det ångrar jag för det ger en fin miljöbildande kontrast med en död trästam och hackspettens trummande är också roligt att höra. Nu har jag en stor alm som dog för några år sedan under en period av extrem torka och den kommer att få stå kvar.
 
Sv: Trädstam som knastrar!!!

Utanför vårt hus finns ett träd, vet tyvärr inte sorten (nybliven Skåning och känner inte till alla sydsvenska träd.....) som låter. Det knastrar och sprakar inne i stammen, ganska högt, man hör det tvärs över vägen!

Först trodde vi det var elektricitet, från stängslet runt hästhagen intill, det låter ungefär som sprakande elström. Men det är det inte. Ljudet kommer inifrån stammen - och nej, det är inte högljudda insekter!

Vad kan det vara? KAN det vara saven som stiger i trädet? Det låter likadant längs hela stammen, kommer inifrån trädet.

Några teorier?

Kan det vara brakved:idea:
 
Sv: Trädstam som knastrar!!!

Kan du inte lägga in en större bild av trädet så att vi kan identifiera vilken art det är?
 
Sv: Trädstam som knastrar!!!

Det har jag aldrig hört förut från ett träd. Men på barken tycker jag att det ser ut som en asp? Fast det kan vara någon annan träd sort.
 
Sv: Trädstam som knastrar!!!

jag hade nog sågat ner den döda delen av trädet, och vattnat lite om det är så törstigt ^_^ :p.
 
Sv: Trädstam som knastrar!!!

Det har jag aldrig hört förut från ett träd. Men på barken tycker jag att det ser ut som en asp? Fast det kan vara någon annan träd sort.

Det är inte en Asp, snarare nån slags Ask, tror jag. Bladen är långsmala, lite som på en Rönn fast det är ingen Rönn. På sommaren droppar den en massa kladd på vår bil, som brukar stå parkerad inunder....
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp