Trådlöst problem

tinaiva

Trådstartare
Jag kör ett trådlöst nätverk med anslutning till internet via ADSL. Plöstligt kommer jag inte in, det nätverk som dyker upp är låst. Hjälp tänkte jag, är det nån som snott mitt nätverk.(Jo det är dumt att köra öppet *skäms*)
Men efter att ha bytt till min gamla router med kabel så dök fortfarande det låsta nätverket upp. Min teori är då att nån granne fått en router i julklapp och att det är deras nätverk som syns. Men var är då mitt?
Är routern sönder eller vad har hänt? I kommando tolken svara ipconfig att mediet är frånkoplat. Vad göra?
Det fungerar även med fjärroutern om jag kör med kabel från den. Jag har en D-Link 624 som man kan göra bägge delarna med.
Kan tillägga att jag gjort reset på routern, ingen skillnad.
Nån som har nåt förslag.
 
Sv: Trådlöst problem

Jo det gjorde jag ju
Gjorde tyvärr inte saken bättre precis. :mad:
Veet inte vad det var för UFO jag fick kontakt med
 
Sv: Trådlöst problem

Ett D-link-UFO!

D-Link är kända för sin erkänt dåliga kundsupport. Inte ens som företagskund med "VIP-access" får man tag i någon vettig.

D-Link har bara en liten fördel - priset.
 
Sv: Trådlöst problem

Börja med att konfa upp din router med ett eget påhittat SSID. Vad som helst utom default inställning. Sätt WEP eller nåt så det är åtminstone något skydd. Helst i kombination med MAC-filter. Det är inte svårt!! Följ bara instruktionsboken/manualen.

Problemen kan bero på att du och grannen kör med samma SSID och samma kanal och då kan det hända att du inte ser din egen router om hans signal är starkare.
 
Sv: Trådlöst problem

Bytt SSID har jag gjort oxå utan att sen kunna komma åt det. Det där med att grannens signal är starkare känns som om det stämmer. Byta kanal? Hm, nånstans har jag för mej att det står kanal 6. Kan jag alltså byta den mot t e x 5
 
Sv: Trådlöst problem

tinaiva skrev:
Bytt SSID har jag gjort oxå utan att sen kunna komma åt det. Det där med att grannens signal är starkare känns som om det stämmer. Byta kanal? Hm, nånstans har jag för mej att det står kanal 6. Kan jag alltså byta den mot t e x 5


Skulle rekommendera att du byter till t ex 2 eller 10. 5 ligger ju väldigt nära i frekvens. Bättre med en kanal en bit i från.

Har du bytt SSID bör du kunna se ditt eget nät. Även om ni kör på samma kanal. Då är det mest för att slippa störningar som man bör byta kanal/frekvens.
 
Sv: Trådlöst problem

Vi har nästan samma problem med vårt D-link. Eller rättare sagt, det går inte att köra med mer än en kabel åt gången. Datorn nere i huset kommer åt den trådlösa anslutningen men min som ligger vägg i vägg hittar den inte. Alltså är det väl så att mitt nätverkskort inte kan kommunicera med D-linken, hur sjutton löser jag det?

Och hur gör jag så att vi kan använda det alla tre samtidigt???
 
Sv: Trådlöst problem

Släng skiten och köp en Netgear. Jag har en polare som är inne på sin tredje D-Linkrouter. Samtliga har han fått utbytt på garanti, men inte blir de bättre för det.

Den första blev för varm så den slutade fungera.
Den andra hade gick det bara att ha en kabel ansluten samtidigt som det trådlösa nätverket var aktiverat
Den nuvarande fungerar visserligen, men den måste startas om varannan dag...
 
Sv: Trådlöst problem

Fast jag har haft D-link länge, både trådlös och med kabel och inte haft några större problem tidigare. Har fått ordning på det som tråden ursprunglligen handlade om oxå. Inte tack vare D-links support dock, utan snarare trots:cool:
 
Sv: Trådlöst problem

Hmm. Mäh helt ny ju. Får väl vänta till lönen kommer då och köpa ett Netgear... Tittade faktiskt på de från början men det fanns inget just nu.

Men... Vi kan inte surfa två på kabel direkt via modemets inbyggda router heller... Börjar fundera på om jag kanske ska ringa Telia?
 
Sv: Trådlöst problem

lil-sis skrev:
Vi har nästan samma problem med vårt D-link. Eller rättare sagt, det går inte att köra med mer än en kabel åt gången. Datorn nere i huset kommer åt den trådlösa anslutningen men min som ligger vägg i vägg hittar den inte. Alltså är det väl så att mitt nätverkskort inte kan kommunicera med D-linken, hur sjutton löser jag det?

Och hur gör jag så att vi kan använda det alla tre samtidigt???


Det kan vara så att alla funktioner inte fungerar i hop med din D-Link-router (eller AP). Men min erfarenhet är att de flesta WLAN-kort faktiskt kommer bra överens med D-link. För det första - använder du MAC-filter så kan det vara en sak att kolla mer på. Kortet måste finnas med i listan då. Sen kan det här med dolt SSID fungera lite si och så. Men även när det fungerar så måste du veta det och konfa kortet med det INNAN du kan se nätverket.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp