Trädgrenar

sofia77

Trådstartare
Nu är det grönt på det flesta träd så jag funderar på om man kan ge kaninen några grenar att gnaga på. Finns det något är lämpliga eller olämpliga träd för en kanin?

Fruktträd och björk ska visst bara bra, barrträd har jag hört är ett big no no. Björkblad ska visst vara smaskens :)
Se bara till att de inte är besprutade :)

Rönn är de tokiga i! Björk går bra i inte alltför stora mängder.
Undvik ek (garvsyra) och barrträd.

Grenar är jätteviktigt att ge! Kaninernas tänder växer och behöver slitas. Sälg brukar vara mycket omtyckt, och fruktgrenar. Till mina djur ger jag olika grenar, även barrträd. Det man inte får ge är ju tillexempel idegran som är giftigt.

Fruktträd går utmärkt (ej besprutade såklart).
Men ta det lugnt om kaninen inte är van. Det är inte alla som blir dåliga, de flesta har inget problem med det. Men själv har jag en dvärgvädur med känslig mage. Där får man se till så han inte gnager för mycket i början, man får ta det stegvis.

Äppelträd är mina marsvins favvisar! Fast papsen har fattat att det inte är älgarna som biter av grenarna, utan jag... :smirk: Men körsbärsgrenar är oxå super! :D

Liknande trådar

Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 839
Senast: Scata
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 344
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
997

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter

Hästrelaterat

Omröstningar