Det här är en diskussion som jag har med våra planerare en del. Många i vår kommun som har en tomt där huset är placerat långt bak tenderar nämligen att ta våra grönområden i anspråk som tomtmark på baksidan av huset (sen blir de arga när vi vill ha tillbaka marken. Jag tycker det tyder på att många människor ändå vill ha tomt på baksidan av huset primärt, eftersom man i sverige är ganska privat av sig. Ett staket ut mot gatan får inte överstiga 1,2 cm och är således inget skydd och få människor om man nu har en tomt i sydväst vill sätta en gigantisk tujjahäck mot gatan då det skuggar för mycket. Det är även på något sätt en del av trygghetskänslan att kunna se vilka som passerar utanför på gatan är man befinner sig i huset. Jag föredrar när tomterna är planerade så det blir en liten förgård på framsidan och större delen av tomten ligger på baksidan. Under sommaren när det är soligt ute vill man ändå helst sitta i skuggan. Att sitta i direkt solljus är i princip aldrig trevligt och inte heller hälsosamt.
Numera är oftast tomterna små och husen stora och då blir det bara en skarv av tomtmark runt huset som knappast ens kan definieras som trädgård. Då är det ju inget problem, det blir varken fram eller baksidestomt
(kompost, studsmatta och vedupplag hamnar i det kommunala naturområdet, som man klipper och privatiserar :P).