Jag hyr ett hus på landet sedan 1/4 i fjol, har skrivit kontrakt på tre år. Hon som äger det köpte det tidigt på hösten innan jag började hyra. Jag sa att jag gillar att hålla på i trädgården, odlar en hel del. Hon sa inget om kirskål men jag frågade i och för sig inte. Det visade sig att flera stora områden varit uppgrävda av olika orsaker och sedan sådde inte förra ägaren gräs och då blev det ju bara kirskål där... och så är det grunden där det stått en ladugård, också täckt med kirskål. Dessutom sticker det upp kirskål i alla buskar, längst husväggen... överallt. Kriskål är inget naturligt ogräs som till ex kvickrot. Därför tycker jag det är hyrsvärdens ansvar att upplysa om det innan hon hyr ut, och att det för övrigt är orsak till hyressänkning. Men denna hyrsvärd påstår att hon inte ens visste vad kirskål var för något! Men om hon inte visste själv så måste någon i hennes familj eller bekantskapskrets ha sagt något eftersom det är ca 150 m2 med enbart kirskål och lite annat ogräs. Finns en vanlig gräsmatta också i mitten. Står det något om trädgårdar i hyrslagen?