Trädgård dominerad av kirskål.

Skjøldur

Trådstartare
Jag hyr ett hus på landet sedan 1/4 i fjol, har skrivit kontrakt på tre år. Hon som äger det köpte det tidigt på hösten innan jag började hyra. Jag sa att jag gillar att hålla på i trädgården, odlar en hel del. Hon sa inget om kirskål men jag frågade i och för sig inte. Det visade sig att flera stora områden varit uppgrävda av olika orsaker och sedan sådde inte förra ägaren gräs och då blev det ju bara kirskål där... och så är det grunden där det stått en ladugård, också täckt med kirskål. Dessutom sticker det upp kirskål i alla buskar, längst husväggen... överallt. Kriskål är inget naturligt ogräs som till ex kvickrot. Därför tycker jag det är hyrsvärdens ansvar att upplysa om det innan hon hyr ut, och att det för övrigt är orsak till hyressänkning. Men denna hyrsvärd påstår att hon inte ens visste vad kirskål var för något! Men om hon inte visste själv så måste någon i hennes familj eller bekantskapskrets ha sagt något eftersom det är ca 150 m2 med enbart kirskål och lite annat ogräs. Finns en vanlig gräsmatta också i mitten. Står det något om trädgårdar i hyrslagen?
 
Sv: Trädgård dominerad av kirskål.

Jag vet inget om hyrlagen, men hur menar du att kirskål inte är "något vanligt ogräs"? Högst vanligt där jag bor iaf.

För att få bort kirskål är det täckning eller klippning dom gäller. Jag har kirskål nästan i alla rabatter, men jag håller det i schack med att dra upp och mata kaninerna med och klippa gräsmattan och kanterna ordentligt.
 
Sv: Trädgård dominerad av kirskål.

Jag ser inte heller problemet.
Kirskål är ett synnerligen vanligt ogräs. Det finns väl i stort sett överallt? Det är inte giftigt och det är grönt.

Dessutom är det lätt att hålla efter. På ytor som odlas och grävs varje år är det inget bekymner alls. I rabatter får man nypa bort det. I gräsmattan klipps det bort med gräsklipparen.

Skäl till hyressänkning låter långsökt i min värld.
 
Sv: Trädgård dominerad av kirskål.

Kirskål är ett ganska vanligt trädgårdogräs, men här i Värmland finns det kanske i var tjugonde trädgård i någon omfattning - till ex den jag hade i Ö Fågelvik, där fanns det i körsbärsdungen. Klippte väldigt noga där och då spred det sig inte överallt. Få trädgårdar har det överallt och den här tar rekordet. Det är ju som sagt två stora områden som varit uppgrävda utan att man sått gräs efteråt och därför är det nästan bara kirskål där. Skulle jag hyra en fräs och så gräsmatta så skulle det ändå inte bli mycket gräs! Samma med den där besvärliga ladugårdsgrunden, där kunde man planterat och gjort vackert om det inte vore tjockt med kirskål. Jag har några vanliga rabatter och där rensar jag bort den, såklart. Men den är jobbig. Och jag klipper bort den ur vinbärsbuskar, rabarber, pioner, häcken, husväggen... Men det blir ju inte mindre bara för det. Det blir det inte då den väl etablerat sig och trivs såhär bra.

Med att kirskål inte är ett naturligt ogräs så menar jag bara att det inte finns i naturen utom där det följt med trädgårdsavfall som folk kastat. Kvickrötter och maskrosor däremot finns helt naturligt överallt och rensar man inte tar dom överhand.
 
Sv: Trädgård dominerad av kirskål.

hrm...

Vet du, jag tror ändå på att så gräsmatta´. I gräsmattan klarar det sig sämre eftersom gräset klipps. Fräs, kratta och så gräs. Eller ännu hellre - köp gräs på rulle. Kanske kan hyresvärden stå för kostnaden?

Under tiden är det väl bara att klippa eländet med gräsklipparen. Det blir i alla fall fin gröngödsling :D

Jag har ett hörn under några lindar där samma sak hänt. Jag kör över med gräsklipparen. På sikt ska det sås gräs där, men än har annat före i prio-listan.
 
Sv: Trädgård dominerad av kirskål.

Med att kirskål inte är ett naturligt ogräs så menar jag bara att det inte finns i naturen utom där det följt med trädgårdsavfall som folk kastat. Kvickrötter och maskrosor däremot finns helt naturligt överallt och rensar man inte tar dom överhand.

Nej, kirskålen kom med munkarna.

Har du problem med podager är det kanske bra att veta att den också är bra mot det...

Och att kirskål är ätbart och kan användas istället för spenat eller brännässlor i recept. Näringsvärdet har jag inget koll på, men det smakar faktiskt gott.

Man jag hatar kirskål...:mad:
 
Sv: Trädgård dominerad av kirskål.

Äsch, jag tycker att det låter överdrivet att sänka hyran på grund av kirskål.
Om det stör dig så mycket att du vantrivs så får du flytta.

Jag bor också i Värmland och tycker att jag ser kirskål överallt. (Utom i min egen trädgård, tack och lov :D)
Den vanligaste bekämpningsmetoden så vitt jag vet är att gräva och lägga duk, sedan jord på.
 
Sv: Trädgård dominerad av kirskål.

Jag tycker att du överreagerar.

Det kan knappast vara så att kirskål i trädgården är något som uthyraren aktivt måste upplysa om. Det försämrar knappast värdet på bostaden.

För dig innebär det extra jobb, men skäl till hyresreduktion? Nej, jag hoppas att du skämtar.

Bor i Värmland, har massor med kirskål i min trädgård. Jag vet att det inte "hjälper" eller spelar någon roll, men jag klipper med gräsklipparen. Det bli kortare men finns kvar.

"Inte vanligt ogräs"?
Här omkring hör jag de flesta muttra lite över kirskål och sedan rycka på axlarna eftersom det är svårt att bli av med.
 
Sv: Trädgård dominerad av kirskål.

Jag övertog en halvt övergiven trädgård för ett antal år sedan, kirskålrötterna var som typ trassel av garn exakt överallt i de fd rabatterna och på skräputrymmen i trädgården. Gräver du igenom det och tar bort rötterna ordenligt, så har du det under hyfsad kontroll sedan. Rotspridningen är viktigare att få bukt med än fröspridningen, som är en marginell del av det hela.

Jag skulle inte fräsa, för då finfördelas ju rötterna och varenda liten rotbit kan ge nya plantor. Jag brukar lägga härvorna av rötter som jag drar upp på stenläggningen på framsidan av huset i solen ett par dagar, så torkar rötterna ut. Lägger man dem direkt i komposten har man ju kirskålen där istället inom mycketkort.

Kirskål har odlats i städerna och i fattiga delar av landet i kristider, då det är så nyttigt, så att du skulle kunna få hyressänkning för att det är "onaturligt", tror jag är en dröm. Tror nog att kirskål har räddat även många i Värmland från skörbjugg, så jag tycker att du ska spänna av lite i din syn på det här. :)

Jag tycker inte att det är särskilt gott, men fullt ätligt.
 
Sv: Trädgård dominerad av kirskål.

Nej det kan du aldrig få hyresreducering för. Däremot så skulle jag föreslå att du gör nya bäddar ovanpå kirskålen, alltså gör en kant av något slag (sten eller trä) och sen täcker med tjock markduk i botten och sen fyller på med ny jord. Min erfarenhet är att det i princip inte går att utrota den men man kan hålla den försvagad genom att hela tiden rycka bort bladen och och förhindra växten att lagra näring från solen.

Tyvärr är det nog lite så här det är med trädgård. Är det inte kirskål så är det mördarsniglar, lite för skuggigt eller närgångna rådjur, eller ännu värre, vildsvin. Jag tyckte att jag hade safeat mot allt när jag satte krolliljor förra året men nu när de är på väg mot blomning så ser jag att jag hade glömt bort att ta liljebaggar med i beräkningen... Och äppelträdet är angripet av nån sorts svamp. Man gör så gott man kan och testar vad som funkar. Det är väldigt interaktivt att ha trädgård.
 
Sv: Trädgård dominerad av kirskål.

Jag har kirskål i mina rabatter och det enda som fungerar för att få relativt rensat är att gräva bort rötterna.
Om jag bara rycker dem är de tillbaka och frodas inom en vecka.
 
Sv: Trädgård dominerad av kirskål.

Men ärligt talat, det är faktiskt inte särskilt gott. Det är ett sämre alternativ till alla andra former av kål som jag provat samt mangold, spenat, nässlor mm. Jag vet inte ens om något djur gillar kirs. Kanske skulle man kunna hyra in några bökande grisar som går igenom marken?
 
Sv: Trädgård dominerad av kirskål.

Kirskål är väl ett av de allra vanligaste ogräsen, som är ofta förekommande även ute i naturen.
Kan inte heller se hur du skulle kunna begära avdrag på hyran för detta.

För att bli av med den på större områden (husgrunden), klipp ner så kort det går och så i gräsfrö, klipp som en vanlig gräsmatta. Kirskålen klarar varken konkurrensen med gräset eller tät klippning i längden.
På mindre ytor (rabatter etc) funkar täckning bäst, täck med tidningar/markduk och sen jord ovanpå...man kan ju så tex sommarblommor eller sallat i jorden eller sätta ut färdiga plantor så blir det snyggt.
 
Sv: Trädgård dominerad av kirskål.

Jag vet inte ens om något djur gillar kirs. Kanske skulle man kunna hyra in några bökande grisar som går igenom marken?

Skulle nog funka. Höns tar också rötterna om de får hålla på ett tag och leta mask i jorden...så stängsla in en markplätt och släpp en flock höns på den kan vara ett fungerande tips.
 
Sv: Trädgård dominerad av kirskål.

Är du allvarlig???

Varför skulle man vara tvungen att berätta att det finns mycket kirskål??
Jag är (utan att ha läst nån lag) säker på att du är helt ut och cyklar. Bara för dig att ta tag i eländet om du inte gillar läget. Kanske hyresvärden (om hon har lust) kan bidra med en summa till bekämpningsmedel.
 
Sv: Trädgård dominerad av kirskål.

Grisar är nog en brilliant idé, marken ser typ plöjd ut efter att de farit fram + att rötterna är i deras magar efteråt. Haken är väl att man måste hålla dem instängda på ngt vis.
 
Sv: Trädgård dominerad av kirskål.

Och jag som vill använda kirskål i matlagning ser det ingenstans! Antagligen för att jag inte är helt säker på hur det ser ut:p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp