Trädgård 2019 Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja! Vi har alltid bara kallat dem gula irisar som växer i Petruskas dike.

Jag läser att de gillar blött och näringsrikt, så det är inte att förvånas över att jag har dem i diket. Diken är ju blöta, och leran i min trakt är alltid blöt, en bit ner i alla fall. Och så en åker på andra sidan diket, som väl läcker näring mer eller mindre, förutom att leran är näringsrik naturligt.

Mycket trevligt, i alla fall! Det känns så välordnat att ha gula blommor i diket.

Diket stensattes i tidernas morgon av någon förfader till mig. Jag har försökt påbörja ett projekt att riva loss några decenniers växtlighet för att få fram stensättningen. Då blir det välordnat på allvar. Men jag orkar inte.

Finns det någon lämplig maskin för sådana projekt? Manuella metoder är dömda att ta livet av sin utövare.
Maskin för att riva ut växter ur stensättningar? Hm tveksamt. Trimmer eller möjligen maskin som sprutar ur sig ånga för att ta död på växtligheten är det jag kommer på på rak arm.
 
Maskin för att riva ut växter ur stensättningar? Hm tveksamt. Trimmer eller möjligen maskin som sprutar ur sig ånga för att ta död på växtligheten är det jag kommer på på rak arm.
Det ante mig.

Jag rev en gång manuellt loss växtlighet så att kanske två kvadratdecimeter av stenläggningen blev synlig. Sen var jag helt förbi. Förutom att växtligheten har haft fler decennier på sig än jag har levat, så är arbetsställningen i diken inte den bästa.
 
Nu ser det ut så här i min låtsasträdgård. Det får duga för nu. :)

29766
 
Kirskålen blir oändligt mycket svårare att rensa om du planerar marktäckare!
Täck hellre med typ svart plast? De få som sticker upp blir lättare att bli av med.
Hade hoppats slippa den svarta plasten eftersom jag har en hel del tulpaner där också:meh: men det får nog bli så att jag får flytta pionerna till en annan rabatt och ta hand om kirskålen med gräsklipparen istället...
 
:arghh: :arghh: :arghh: :arghh:

Tittar till min trädgård och invid en av rabatterna är det ett STORT och DJUPT hål i (o)gräset.

Undrar om den envetna grävlingen som börjat massakrera gräsmattan igen nu påbörjat projekt gryt?
Ingen toppenplats hen valt i så fall....
29775


I övrigt är bilden ett bevis på att pärlhyacinter är invasiva....
 
:arghh: :arghh: :arghh: :arghh:

Tittar till min trädgård och invid en av rabatterna är det ett STORT och DJUPT hål i (o)gräset.

Undrar om den envetna grävlingen som börjat massakrera gräsmattan igen nu påbörjat projekt gryt?
Ingen toppenplats hen valt i så fall....
Visa bifogad fil 29775

I övrigt är bilden ett bevis på att pärlhyacinter är invasiva....
Jösses! Korrekt grävlingsbeteende är ju att de bara viker upp små trianglar av grässvålen, som en lätt viker tillbaka dagen därpå.
 
Någon som lyckas med förodling av kronärtskocka här? Både mina och mammas plantor är riktigt risiga. Jag har missat någon vattning, det vet jag, men nu har de vattnats normalt och lampan de stått under höjts upp då de började komma för nära. Ändå har de största bladen börjat dö, med torra döda fläckar. Vad vill de ha här i livet egentligen? De är omplanterade i plantjord en gång och vattnats ömsom med vatten ömsom med näringslösning. Stått svalt under lampa men sista veckorna lite varmare.
Tröttnade och slängde ut dem idag, nu ska det ju vara fint även på natten. Var lite snäll och tog in dem i natt men från i morgon får de klara sig själva. Utplantering så snart som möjligt (om de överlever så långt).
 
Någon som lyckas med förodling av kronärtskocka här? Både mina och mammas plantor är riktigt risiga. Jag har missat någon vattning, det vet jag, men nu har de vattnats normalt och lampan de stått under höjts upp då de började komma för nära. Ändå har de största bladen börjat dö, med torra döda fläckar. Vad vill de ha här i livet egentligen? De är omplanterade i plantjord en gång och vattnats ömsom med vatten ömsom med näringslösning. Stått svalt under lampa men sista veckorna lite varmare.
Tröttnade och slängde ut dem idag, nu ska det ju vara fint även på natten. Var lite snäll och tog in dem i natt men från i morgon får de klara sig själva. Utplantering så snart som möjligt (om de överlever så långt).

Mina är pigga, de stod i uterummet och har växt sen i februari. Sen omskolning i tre timmar (tålamoooood) i två dagar,,” sen kastade jag ut dem.
 
Hemköp i Sthlm säljer EKO-kryddgrönt för 10 kr/påsen. Jag har köpt på mig ett gäng för att plantera ut. Förra årets torka gick hårt åt kryddorna så de behöver förstärkning så jag ska nog köpa på mig några fler idag. Salvia, timjan, oregano, mynta bl a får ju mycket blommor som fjärilar, bin och humlor gillar, Jag har kvar bestånd av citronmeliss och fransk dragon sedan tidigare år från utplanterade sånna här kryddväxter. Jag ska köpa på mig några basilika med att sätta i tunneln. :d :up:
 
Jag har börjat avhärda. Enkla grejer först, sånt som egentligen är härdigt lite mer söderut i landet, fikon, Hortensia och lite mindre känsliga grejer som oliv, persilja. Jag gruvar mig för tomaterna. Och gurkan. Tomaterna är enorma, kan snart plocka mina första tomater och gurkan har totalt kidnappat min kökslampa. :cautious: och jag måste måla klart invändigt i växthuset, jag saknar dock penslar och glömmer hela tiden bort att köpa :laugh:
 
Kollade till experiment-tomaten i tunneln och den var frostskadad. Nåväl jag har mängder kvar i gästhuset. De håller på att täcka fönstret snart.
 
Någon som lyckas med förodling av kronärtskocka här? Både mina och mammas plantor är riktigt risiga. Jag har missat någon vattning, det vet jag, men nu har de vattnats normalt och lampan de stått under höjts upp då de började komma för nära. Ändå har de största bladen börjat dö, med torra döda fläckar. Vad vill de ha här i livet egentligen? De är omplanterade i plantjord en gång och vattnats ömsom med vatten ömsom med näringslösning. Stått svalt under lampa men sista veckorna lite varmare.
Tröttnade och slängde ut dem idag, nu ska det ju vara fint även på natten. Var lite snäll och tog in dem i natt men från i morgon får de klara sig själva. Utplantering så snart som möjligt (om de överlever så långt).

Mina är pigga och glada, de har stått under lampa några veckor sedan jag planterade om dem och då växte de till sig bra. De står i odlingstunneln sedan en vecka tillbaka, men ska nog planteras i köksträdgården till helgen.

2019-05-16 12.58.26.jpg
 
:arghh: :arghh: :arghh: :arghh:

Tittar till min trädgård och invid en av rabatterna är det ett STORT och DJUPT hål i (o)gräset.

Undrar om den envetna grävlingen som börjat massakrera gräsmattan igen nu påbörjat projekt gryt?
Ingen toppenplats hen valt i så fall....
Visa bifogad fil 29775

I övrigt är bilden ett bevis på att pärlhyacinter är invasiva....

Jag har hittat tre såna hål i vår trädgård.. så jag misstänker att det inte är sork som förstört gräsmattan.
 
Mina är pigga, de stod i uterummet och har växt sen i februari. Sen omskolning i tre timmar (tålamoooood) i två dagar,,” sen kastade jag ut dem.
Hmm jag förstår inte riktigt vad felet är med mina. Sådde i januari eller februari och stått svalt under lampa. Men det har väl blivit något tokigt med vattningen och sen har de inte repat sig. Nu får de bo ute så får vi se hur de överlever.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 878
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 759
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
998
Senast: Sleepy
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 082

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp