Stort medhåll från Södra NorrlandSnön tar död på all odlingslust. Eller snarare, den tar död på lusten till allting.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Stort medhåll från Södra NorrlandSnön tar död på all odlingslust. Eller snarare, den tar död på lusten till allting.
Hur fungerar dom, ska dom vara blöta hela tiden och så behöver man inte vattna alls?@Unafraid: Jag älskar bevattningsmattor
Hur fungerar dom, ska dom vara blöta hela tiden och så behöver man inte vattna alls?
Tack för en oerhört bra beskrivning!Antingen har man den på en bricka eller en bricka med tank. Har man en tank behöver man inte vattna lika ofta, hur ofta beror på storleken på tanken och hur torr luft man har. Mattan får aldrig bli torr, då slutar den fungera (det är kapillärkraften som gör att det fungerar). Bricka med tank:
Bricka utan tank:
Jag har fått en ny fascination. Gråärtor.
De är urgamla och finns i en oherrans massa varianter. Förr var de en viktig proteinkälla och under många år var de i stort bortglömda.
Numera finns det ett nyvaknat intresse och odlas efter inventeringar landet runt. Jag har lyckats snika åt mig ett par sorter som jag ska prova att odla i sommar.
Har också fått lära mig att de aldrig korsar sig så man kan odla dem precis intill varann utan problem.
I sommar ska jag bli ärtdrottning
Jag har fått en ny fascination. Gråärtor.
De är urgamla och finns i en oherrans massa varianter. Förr var de en viktig proteinkälla och under många år var de i stort bortglömda.
Det finns massor av olika, från olika landsdelar.Låter spännande! Är de goda? Vad gör man med dem? Det där med "grå"- låter på något sätt lite deprimerande till mat, men det kan ju förstås vara en luring och värt att testa! Jag antar att de ska direktsås, fanns inte så mycket värmemattor och lysrörsförodlingar för de urgamla sorterna.
Jag har odlat halloweenpumpor på dyngstacken i 15 år... Brukar inte vara så svårt att ge bort överskottet till kända och även okända. Fast i år blir det nog inte så många då jag ska prova att sätta ett par plantor Butternut på dyngstacken för att spara plats i pallkragelanden.@marti130 visst är dynghögen en underskattad resurs! Fy sjutton vad det växer bra i den!