tråden om våra avelsston=)

K

KallaMigBecca

Tänkte att efter som det finns trådar om våra fölisar och om deras pappor och andra hingstar är det dags att kasta ett öga på våra fina ston som konkar omkring på fölen i magen, sköter uppfostran och så vitt jag vet spelar lika stor roll som hingsten i vad avkomman kan bli;)

Tänkte jag kan börja berätta lite om mitt ena avelssto (andra känner jag knappt har haft henne i 3 veckor så de kommer:p). Stoet e e. Vermouth - Nebraska - Sombrero och var från början tänkt att bli min ridhäst men en skada satte stopp för de och efter massa turer till olika vetrinärer runt om i landet slutade det med att vi bestämmde oss för att riangelmärka och sätta i avel. iår fick hon sitt försa föl e. Alcatrax och är nyligen konstaterade dräktigt på 18 dar med Blaougraph. bethina (kallas mini eller tini) har ett helt underbart temprament som jag hoppas att alla hennes föl kommer att ärva. Visst i vissa situationer orkar man inte med henne för hon e så fruktansvärt envis för den hästen kan gå på helt och hållet järnvilja men jag tror att den viljan har räddat henne ur många situationer. Tini var min första egna häst som bara var min som jag inte trode att någon kunde ta ifrån mig men när hon blev triangelmärkt försökte vi först sälja henne innan vi bestämmde oss för att behålla henne och avla själva på henne. Jag skall villigt erkänna att vissa dagar ångrar jag det beslutet men jag kunde aldrig ha gett det stoet en bättre framtid utan att åka om kring till andra.

Bilder på bethina:
hennes sto föl springer bakom henne
DSC_0133.jpg


innan fölning (ca en månad innan)
DSC_0006.jpg
 
Sv: tråden om våra avelsston=)

Jag passar på att skriva i tråden fast jag väl egentligen inte kan vara med längre eftersom jag inte betäckt om utan stoet kommer att sättas igång. Egentligen hade jag inte heller tänkt henne som ett avelssto på några år men eftersom jag fick ett jobb som krävde för mycket pendling skickades stoet till en hingst jag inte kunnat få ur huvudet och nu hade jag ett sto som jag tyckte passade.
Jag köpte Ifigenia i mars 2007, och det är en häst som är otroligt trevlig att ha att göra med, alltid. Jobbar hårt, gärna och vill alltid göra rätt. Dessutom så både rör hon sig trevligt och hoppar väl.. och hon har en hel del utstrålning. Personligen tycker jag att hon är läcker och vacker häst med mycket power, men det är ju tycke och smak, jag vet att hon inte har den modernaste typen av alla avelsstona här på Buke, men för mig är hon perfekt.
Tävlingsmeriter finns det bara i unghästklasser med en massa felfria rundor med förra ägaren som även startade henne i KM i hoppning och dressyr (första starten) och blev dubbel KM det året. Stoet fick en ledinflammation och betäcktes under behanlingen med Sambesi för att få en ordentlig vila. Välskapt och trevligt mörkbrunt hingstföl föddes 2006. Och i vevan för avvänjning och försäljning av stoet (pga barn) tog jag min examen, slötittade på saluannonser och hittade denna:
IMG_3524ret.jpg


Ifigenia (65) e.Hubertus u.Daniella e.Magritte
med gult och blått stoföl e.Nactus

Ifigenia är en keeper så henne ska vi behålla så länge det går.
/U
 
Sv: tråden om våra avelsston=)

Då fortsätter jag :)

Stoet heter Silhouette. F-94
E: Steve's Friend** - Illum- Rockard

Jag köpter henne av uppfödaren när hon var 5 år gammal. Då gick hon fortfarande i samma hage som sin mamma :cool:
Hon utvecklades väldigt fort och som 6 åring startade hon sin första 120 hoppning.
Hon hoppar allt i alla lägen och är en helt underbar hopphäst med riktig fighter instinkt. Hon älskar sin mamma (mig :banana:) och är en riktig kelgris i stallet. Totalt okomplicerad i all hantering och att fåra runt med på olika platser. Hon älskar att visa upp sig både i stallet och i ridningen.
Hon skulle bli min tävlingspolla "för alltid" så vi bestämde oss för att betäcka henne som åtta åring eftersom hon utvecklats så bra och vi ville vara rädda om henne. Så hon fick en fin hingst e: QE.
Efter det sattes hon ingång och tävlades upp till 120 hopp igen och sen en dag så vägrade vi ut oss :o
Jag ringde djursjukhuset från bilen hem och beställde en tid för utredning. Hon var då halt på 3 ben... Efter detta har hon aldrig blivit riktigt bra så därför sattes hon i avlen igen.
-07 fick hon en hingst e: Sambesi och nu är hon dräktig med Heartbeat.
Hon är en bra med sträng mamma. Uppfostar dom vänligt med bestämt samtidgt som hon är mycket mån om dom.
Har haft lätta fölningar på dom två hon har fått och jag hoppas att det fortsätter så :)
Oj, det här blev en hel roman :p
Silla14.jpg

På tävling varvar man lätt ner efter klasserna...
silla.JPG

Nyss utsläppt på lösdriften som nu är hennes nya hem
 
Sv: tråden om våra avelsston=)

Fler bilder ;)

silla4.JPG

Ibland skrittar vi runt så här efter vi haft lite kvalitets tid

Sillamage1.JPG

samma dag som hon fölade med...

Sillabebis2.JPG

Den här!!

Sillabebis10.JPG


Silla16.JPG
 
Sv: tråden om våra avelsston=)

Jag hänger väl på med mitt avelssto.

Jackie (20) -94 u. Jaita (20) e. Amiral 764 - Hertigen 505 - Iliad 358 - Trust 244.

Stambokfördes 2002. Fick 38 p och blev avelsvärdebokstav B.

Avkommor:

2000 H e. Cardento 933 46 p G och 48 p H på 3-årstestet.
2001 S e. Majim G 968
2003 H e. Briar 899
2005 H e. Akribori 1053 45 p G och 44 p H på 3-årstestet.
2007 H e. Rosevelt 1110 987878 = 47 p vid fölvisningen.
2008 H e. Camaro M 979

Har försökt att få henne dräktig 2 ggr med De Noir men hon har inte tagit sig. Så på tredje och sista försöket valde jag Dirco Hästak 1005.

Bidrar väl med ett par bilder på henne också.

2008-04-23037.jpg



07-10-06005.jpg
 
Sv: tråden om våra avelsston=)

Mitt avelsto Scrafton Presto. Impoterades från England -99, då hade hon ett föl vid sin sida och ett föl i magen. Fölet vid sidan blev en hingst som fick heta Skywood Popeye och såldes till Norge som hopphäst, hans pappa är Penboth Raffles. Fölet i magen är också efter Penboth Raffles, det blev ett stoföl som döptes till Cubic Zirconia Starlight, hon föddes alltså -00. Blev också hopphäst av henne. Senare betäcktes Presto med Molstaberg Molnet och fick ett stoföl till, är osäker på vilket år, men kanske -04 eller något. Fölet döptes till Cubic Zirconia Stardust, hon har en utmärkt hoppteknik, men just nu står hon på en 4h-gård och är älskad av alla. Sen kom Presto i min ägo, och nu är hon betäckt med Burhults Toy.

Presto är undan Scrafton Primavera, efter Scrafton Neptune och hennes morfar heter Weston Best Man.

Scrafton Presto:
12394551.jpg
 
Sv: tråden om våra avelsston=)

PASTEJJA...Dit sto är fruktansvärt snygg:bump: Wow helt i min smak:love:
 
Sv: tråden om våra avelsston=)

Passar samtidigt på att lägga in bild på mitt sto, hon är e.Egerländer ue Ceylon
Köpte henne 2006, hon hade mist sitt föl precis när jag tog över henne.
En mycket bestämd dam men samtidigt väldigt trevlig, helskön personlighet. Underbar att rida, mycket motor och vilja.
Är i dag dräktig med Lasandos 922, hoppas det blir bra!
22676850.jpg
 
Sv: tråden om våra avelsston=)

På storhästsidan har jag ett 17-årigt fullblodssto e. Ditton Wood - Glacial - Toe Hold
Hon har inga som helst tävlingsmeriter, varken galopp eller ridsport, men är ett synnerligen välbyggt sto med utmärkta gångarter - vilket är ovanligt för rasen. (
donna_travar_i_hagen.jpg
, kolla bakbensaktionen! :love: )
Jag köpte henne för 4 år sedan och har fått två avkommor - ett hblsto med min egen "guldklimpen" som far (inte det mest seriösa jag gjort i livet, men ett intressant projekt med tanke på hans kvalitéer...) och en WPB som ser alldeles fantastisk ut.

På shetlandssidan har jag 3 ston i avel just nu:
Zandra - 14 år e. Wessel v.d Amstelhof (Elit) - Onyx v.st Geerhof med en mor klar för Elit postumt.
Zandra själv är flerfaldigt guldbelönad på utställning m upp till 43 p, har startat lite ponnytrav och gått många år på ridskola innan hon kom hit. Hennes enda tidigare avkomma (10 år) är gdk hingst... Årets föl blev fölchampion på sin första utställning.

Cassis - 8 år e. Smevallens Royal - Freddie u. Kringlan (A-prem)
Cassis själv är guldbelönad på utställning, har gått lite ponnytrav och en vinter på ridskola. Fick en avkomma som 2-åring efter att hingsten varit på rymmen och veterinären var tvärsäker på att man inte skulle behöva spruta bort ngn dräktighet på ettårsstona... :( Årets föl = hennes andra, ser bra ut.

Esska - 6 år, e. Sir Douglas - Brunte u, Mathilda
Esska är flerfaldigt guldbelönad upp till 41 p (3 ggr) och är hyfsat framgångsrik på travbanan just nu. Har en stark mödernelinje med mamma+mormor dplston, mmm Elitprem.
Enda avkomman ser kanonfin ut, men har tyvärr börjat klia sig.
 
Sv: tråden om våra avelsston=)

Betäck den där med Magini och du får ett föl som sparkar sig i magen varje steg :D Om den ärver hans bakben vill säga :angel:
 
Sv: tråden om våra avelsston=)

Har tråkigt, så jag svarar fast jag inte har något "avelssto" i den bemärkelsen just nu.

Shetlandssto född 2004, e. Dusol RS 370 ue. Galax RS 138. Fick föl e. Sjöängens Rival RS 434 i april i år, men ska inte avlas mer på av olika anledningar. Jättesynd på ett trevligt och vackert sto, vars dotter är supertrevlig och i min mening jättefin! (Sen vad domaren säger på utställningen i helgen, det vete katten!) Tanken är att behålla stoet som tävlingshäst och hon har redan visat att hon är väldigt lättlärd och samarbetsvilig. Hoppas mycket på henne på tävlingsbanan nästa år och framöver!

Fölet är tänkt att stanna som avelssto för framtiden, eftersom pappa Rival gick ur tiden alldeles oväntat för 2 veckor sen. Med tanke på vilken underbar tävlingshäst han var så hoppas jag att lilla fölis också kommer ut och tävlar någon gång, samt att hon får många fina föl! Men jag har lärt mig att inte ta någonting för givet, så tiden får utvisa hur det blir.

Sen har jag faktiskt tingat ett sto till, men ingenting är klart med pengar och papper än så jag vågar inte skriva nåt om henne.
 
Sv: tråden om våra avelsston=)

Jag föder upp P.R.E -hästar. Skall börja med att berätta att PRE stona sällan rids utan oftast används till avel och utställning. Därför har mina ston inga tävlingsmeriter då debåda vuxna är importer.

Emperatriz XXIX, f:98, e: Furtivo V u: Legada II
02.jpg


Empra som hon kallas är min stora kärlek. Hon är rastypisk och har helt fantastiska rörelser. Förövrigt har hon ett underbart temperament. Hon är känslig och nyfiken, lär sig otroligt snabbt och försöker hela tiden vara till lags och göra sitt bästa. Tyvärr har vi haft problem med att få henne dräktig men nu är hon seminerad och skall kollas om någon vecka. Hoppas otroligt mycket på henne då hon förhoppningsvis lämnar avkommor minst lika fina som hon själv. Misslyckas vi med att få henne dräktig i år blir det antagligen en eller annan utställning. Jag har ridit in Empra så hon kan grunderna och hon är en väldigt rolig och positiv häst att arbeta med.

Discreta X f:95, e. Endrino, ee. Navarro u. Vanidosa
02.jpg


Discreta är relativt stor och rejäl för sin ras. Hon rör sig lite mer modernt än Emperatriz, har längre kliv-framförallt mycket bra skritt- och biljarderar ingenting. Hon är otloligt lugt och cool i alla lägen och väldigt lätt och snäll att ha att göra med.

Jag har två avkommor efter Discreta här hemma- båda ston och båda riktigt riktigt fina. Hon lämnar stora föl som blir bättre än hon själv och som även ärver hennes coola temperament- något jag verkligen uppskattar hos en häst.

Årets stoföl:Colina, u,Discreta
b3-2.jpg


Ettåring:Morenilla u,Discreta
08.jpg


Colina kommer sparas och förhoppningsvis bli ett framtida avelssto efter att hon fått lite egna meriter.
 
Sv: tråden om våra avelsston=)

Athena är mitt avelsto.
Svenskt halvblod född -91. e: Anart-Ganesco
uppfödare:Agneta Sjögren-Fredriksson
Athena gick kvaliten med goda resultat, hn var reserv till breeders.
hon tävlades av förra ägaren upp till 140 hoppning, LA dressyr och debutant fälttävlan.

2001 fick hon sitt första föl Kickstart my heart e:Irco Mena. uppfödaren var dåvarande ägare AnnaKarin Westlund.

2002 köpte jag athena och skulle ha henne som tävlings häst, jag startade 110 hoppning och debutant fälttävlan. när jag sedan skulle satsa på dressyr istället beslöt jag att athena skulle få gå som avelsto innan hon började bli för gammal.
2007 föddes då hennes andra son Aramis e: Dela gardie.
det blev en mycket stor kille som kommer att stanna hos mig..han har fått sin mors underbara temperament och storlek.
juni 2008 föddes hennes tredje föl här hemma hos mig.
Kill Bill e: Friendship. han är ganska olik sin bror.. detta är en försiktig men mycket vacker kille.

Athena är nu ombetäckt igen med Friendship och vi håller tummarna för att hon ska ta sig.
Hon är enligt mig det perfekta avelstoet. hon är en rejäl dam som verkar ge storlek åt sönerna med. väldigt trygg i sig själv med bra gångarter och som själv har presterat innan hon blev mamma på heltid.

Hon är en häst som har betydd otroligt mycket för mig och har bverkligen varit en läromästare som inte har varit den lättaste alla gånger. men så fantastisk hon är.

aramisvisning3.jpg

athena och aramis.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 005
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 170
Senast: ginnies
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 610
Senast: Blyger
·
Avel Nu har jag haft ut vet och mycket riktigt är stoet tomt. Eftersom vi har egen hingst tog vi hem honom från betet direkt och har släppt...
Svar
4
· Visningar
1 419
Senast: Cornelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp