lovehorses
Trådstartare
Finns det intresse för en sådan. Dela med sig av sina tips hur man gör för att få vardagen att fungera både för ägare och häst. Så klart är alla hästar olika men det skadar inte att dela med sig.
Hurdana rutiner har ni för dem?
Vad har ni för täcke till dem?
Vad är det för väder nu och vilket täcke har ni på eran häst?
HUr gör ni med fodret? ger ni något speciellt sorts foder? Fri tillgång?
Kan börja med min historia:
Min äldre häst (9år) har jag tyckt varit en fryslort hela tiden. gnällt lite på hur frusen hon är m.m. Hon får ingen riktigt vinterpäls.
Köpte i våras en tvååring, samma ras. Mötte en "värre" fryslort.
Hösten gick riktigt bra. Det var ju bra höst, lätt regn ibland men han fick lång och bra päls. Frös inte någon gång. Så kom första ordentliga blåsten. Sätter på ett fleccetäcke och regntäcke på. När vi tar in honom på kvällen skakar han som bara den och är spänd.
Efter det provar jag mig fram med olika täcken. Slutar med att jag tar 200g utetäcke på. Vad f-n ska han ha om de råkar bli kallare ute.
Inne klarar han sig bra utan täcke. Där blåser det inte.
De två senaste dagarna har han haft 100g innetäcke på dygnet runt och 50g ute täcke på ute. Hästarna kommer ut vid 06.30. När jag vid 10tiden går å ger dem mat så är han sval/kall under täcke. Inte så att han fryser. det är fint väder känns som några minusgrader ute, inte mycket blåst.
Min 9 åring klarar sig bra med 100g ute.
De får mat 4 ggr om dagen. Kan tyvärr inte ha fri tillgång pga hagkompisen. Funderar på att ge olja i maten.
När det var blött och lerigt ute hade jag inne dem på morgonen å då fick han mer hö.
Jag e ju sån som vill ha dem ute så mycket som möjligt, speciellt med en två åring.
Kanske måste jag tänka om där?!
Han har inget emot att stå inne.
KOm nu med era erfarenheter och tips!
Inget trampande på tårna, alla har olika hästar!
Hurdana rutiner har ni för dem?
Vad har ni för täcke till dem?
Vad är det för väder nu och vilket täcke har ni på eran häst?
HUr gör ni med fodret? ger ni något speciellt sorts foder? Fri tillgång?
Kan börja med min historia:
Min äldre häst (9år) har jag tyckt varit en fryslort hela tiden. gnällt lite på hur frusen hon är m.m. Hon får ingen riktigt vinterpäls.
Köpte i våras en tvååring, samma ras. Mötte en "värre" fryslort.
Hösten gick riktigt bra. Det var ju bra höst, lätt regn ibland men han fick lång och bra päls. Frös inte någon gång. Så kom första ordentliga blåsten. Sätter på ett fleccetäcke och regntäcke på. När vi tar in honom på kvällen skakar han som bara den och är spänd.
Efter det provar jag mig fram med olika täcken. Slutar med att jag tar 200g utetäcke på. Vad f-n ska han ha om de råkar bli kallare ute.
Inne klarar han sig bra utan täcke. Där blåser det inte.
De två senaste dagarna har han haft 100g innetäcke på dygnet runt och 50g ute täcke på ute. Hästarna kommer ut vid 06.30. När jag vid 10tiden går å ger dem mat så är han sval/kall under täcke. Inte så att han fryser. det är fint väder känns som några minusgrader ute, inte mycket blåst.
Min 9 åring klarar sig bra med 100g ute.
De får mat 4 ggr om dagen. Kan tyvärr inte ha fri tillgång pga hagkompisen. Funderar på att ge olja i maten.
När det var blött och lerigt ute hade jag inne dem på morgonen å då fick han mer hö.
Jag e ju sån som vill ha dem ute så mycket som möjligt, speciellt med en två åring.
Kanske måste jag tänka om där?!
Han har inget emot att stå inne.
KOm nu med era erfarenheter och tips!
Inget trampande på tårna, alla har olika hästar!