Träd/buske i skuggigt läge

Nebraska

Trådstartare
Skulle vilja plantera något trevligt( gärna blommande) växt nedanför köksfönstret. Men det är skuggligt läge, och jag har svårt att räkna ut vad som kan trivas där. Har ni bukefalister något gott råd?
 
Skulle vilja plantera något trevligt( gärna blommande) växt nedanför köksfönstret. Men det är skuggligt läge, och jag har svårt att räkna ut vad som kan trivas där. Har ni bukefalister något gott råd?

Vilken zon bor du i? Hur stor är ytan för växten och hur är växtplatsen, blåsig? Skyddad? Torr? Finns det någon önskad färg eller stil, ska det knyta an till annat i trädgården eller så? 🙂
 
Är det skugga hela dagen eller finns det sol några timmar per dag? Rhododendron skulle kanske kunna vara något, grön året om och blommningen finns i många olika färger. Dessutom lättskött och tålig, vissa sorter kan bli rätt höga medan andra är betydligt lägre.
 
Vilken zon bor du i? Hur stor är ytan för växten och hur är växtplatsen, blåsig? Skyddad? Torr? Finns det någon önskad färg eller stil, ska det knyta an till annat i trädgården eller så? 🙂
Växtzon 6. Väldigt skyddat läge mot husväggen och vägg 5 m bort. Min önskan är bara att ha något vackert att se på ut genom köksfönstret.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 306
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Jag är lite folkskygg :p och vill ha en undangömd trädgård. Baksidan av vårt hus är skyddad av skog och av huset då ❤, men ena sidan...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 880
Senast: sjoberga
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 785
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 786

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp