Träckprovsresultat, hjälp mig!

Polly_Mulle

Trådstartare
Nu har vi fått resultatet av Träckprovet, jisses vad snabba de är på Vidilab.
Min hade 300 i stora o lilla blodmask (Epg?)
hagkompisarna hade 900 resp 950. 0 på de andra proverna.

Hur ska jag tolka det? Är det vettigt eller katastrof, hur skall vi avmaska? Vad ligger normalt maskebestånd på, ligger vi i "medelsvenssongruppen" eller hur ligger det till?

Ni som kanm hjälp mig mindre vetande!!

Sv: Träckprovsresultat, hjälp mig!

Det står ju på fakturan hur det ska tolkas. 300 räknas som lite..900 och 950 som måttligt. Fast 900 är ju ganska så mycket...men en i mitt fd stall hade 1700 EPG..och då kan man snacka MYCKET...Maska före/under och efter betet....och se till att sköta om era hagar.

Okej, tack!
Vi har maskat regelbundet under alla år jag har haft min Mulle (300 epg) men den andra är inte min och han med 900 egp har vi bara haft i ett halvår, det har inte hunnit bli så många avmaskningar ännu.

Hur avmaskar man nu då? Ska min med 300 epg ha en avmaskning och de andra två, med ett par veckor mellanrum eller hur gör man? Ska ringa tel-rådgivningen när de har telefontid men jag är nyfiken redan nu...

Om du använder t.ex Ivomec så avmaskar du nu, om 8v igen och 8v efter det. Alla avmaskas likadant.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
164 528
Senast: Cattis_E
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 963
Senast: Lyckan i Halland
·
G
Hästvård Min lilla pärla har varit lös i magen en längre tid nu, och jag kan inte komma på vad som är fel. Han var sån när han kom ifrån...
Svar
8
· Visningar
1 012
Senast: Lillemim
·
A
Hästvård Fick nyligen provsvar från Vidilab (de är ruskigt snabba :) - postade igår kväll, postlådan töms 18.00 och svaret kom nu) och min häst...
2
Svar
28
· Visningar
2 133
Senast: Rosie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka