Träckprov

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare maximilia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 115
M

maximilia

Hej avmaskningsproffs :D

Fick svar på träckprovet idag, hade noll på allt. Men, på raden under nollorna står det:

Speciell bandmaskdiagnostik utförd. Förekomst av ägg från hästans bandmask.

Ej odling.

Vad menas med det egentligen? Har hon bandmask då? Är det inte den man måste ta blodprov för att upptäcka? Hur blir det med avmaskning?

Sv: Träckprov

Hej avmaskningsproffs :D

Fick svar på träckprovet idag, hade noll på allt. Men, på raden under nollorna står det:

Speciell bandmaskdiagnostik utförd. Förekomst av ägg från hästans bandmask.

Ej odling.

Vad menas med det egentligen? Har hon bandmask då? Är det inte den man måste ta blodprov för att upptäcka? Hur blir det med avmaskning?

Jajemensan, din häst har bandmask. Via träckprov upptäcker man 25-40% av de som har bandmask. Din är en av dem.

Eftersom du inte har nån rundmask så är det Droncit du ska be veterinären att skriva ut. Om du inte haft styngflugeägg på hästen, då är det Equimax (receptfritt numera).

Din häst har bandmask som avger ägg.

Det kluriga med bandmasken är att den inte alltid syns på träckprov, och då är det säkrare med ett blodprov. Men nu syntes ju din hästs maskar på träckprovet.:)

Okej, så då behöver jag inte göra ett blodprov då? Utan det är bara att avmaska?

Har inte sett några ägg på henne, dom skulle väl kommit redan i såna fall? Ska jag avmaska så snart som möjligt med Equimax då?

Hur ska jag tänka med hagarna till nästa år då? Har två hagar, en lerhage som används året runt, och en finhage som används på sommaren och när det är snö. Gjorde träckprov i våras innan vi släppte i finhagen, visade noll på allt inkl bandmask. Så då borde hon ha fått bandmasken nu i sommar? Och rimligtvis finns den i lerhagen oxå nu, eftersom dom har gått där ån månad eller två.

Trodde smittrycket skulle varit mycket högre, det är gamla hagar som används år ut och år in utan vila :crazy:

Många frågor :D

Okej, så då behöver jag inte göra ett blodprov då? Utan det är bara att avmaska?

Har inte sett några ägg på henne, dom skulle väl kommit redan i såna fall? Ska jag avmaska så snart som möjligt med Equimax då?

Hur ska jag tänka med hagarna till nästa år då? Har två hagar, en lerhage som används året runt, och en finhage som används på sommaren och när det är snö. Gjorde träckprov i våras innan vi släppte i finhagen, visade noll på allt inkl bandmask. Så då borde hon ha fått bandmasken nu i sommar? Och rimligtvis finns den i lerhagen oxå nu, eftersom dom har gått där ån månad eller två.

Trodde smittrycket skulle varit mycket högre, det är gamla hagar som används år ut och år in utan vila :crazy:

Många frågor :D

Du behöver inget blodprov, du har ju redan fått konstaterat att hon har bandmask. Hon kan ha haft det även i våras, det är som sagt bara 25-40% av de som har det där man hittar ägg. Bandmasken släpper ägg sporadiskt, inte som rundmaskarna som släpper hela tiden.

Droncit ska du ta. Har du inte sett styngflugeägg än så lär du inte få några heller.

Tusen tack! Nu när jag läser ordentligt ser jag ju att det är Droncit jag ska ha.

Följdfråga: Bör man ta blodprov med jämna mellanrum då, för att utesluta även bandmask? Och dom andra hästarna i samma hage, ska dom oxå ha Droncit även om det inte står något om bandmask på deras analys?

Edit: Är det bråttom med avmaskningen? Har bara tre sjukhagar och de är upptagna av sjuklingar i minst 2 veckor till..

Senast ändrad av en moderator:

Jag har inte kollat ännu ifall mina hästar har mask.

Vad kostar det?

Ska man ha ett prov till varje häst det finns inget storpack eller så?

Hur lång tid tar det att få svar?

Hoppas att du vill svara på mina frågor.

Tusen tack! Nu när jag läser ordentligt ser jag ju att det är Droncit jag ska ha.

Följdfråga: Bör man ta blodprov med jämna mellanrum då, för att utesluta även bandmask? Och dom andra hästarna i samma hage, ska dom oxå ha Droncit även om det inte står något om bandmask på deras analys?

Edit: Är det bråttom med avmaskningen? Har bara tre sjukhagar och de är upptagna av sjuklingar i minst 2 veckor till..

Blodprovet ska tas 4-5 månader efter avmaskningen mot bandmask. Blodprovet visar hur mycket bandmask hästen har. Antikroppar är kvar i blodet upp till 6 månader (vanligtvistt 4 månader) efter en 'infektion'. Mycket beror på hur mycket/hur många bandmask hästen har. Om hästen har ett värde (på blodprovet) över 0,2 ska den avmaskas direkt och sedan 6 månader senare ska ett blodprov tas. Om värdet är över 0,6 ska hästen avmaskas direkt, avmaskas igen om 6 månader, och sedan kan du ta ett blodprov 6 månader senare (alltså ett år efter första avmaskningen).

Hoppas det hjälper...

Vad kostar det?

Blodmask - träckprovet kostar ung. 180:- och man får svaret inom några dagar. Ödling kostar lite mer, vet inte exakt hur mycket.

Bandmask - blodprovet kostar ung. 200:- och man får svaret inom en vecka.

Jag skulle avmaska alla, och sen lobba för blodprov i vår. Bandmasken har ett gräskvalster som mellanvärd och har man väl fått in det på gården kan det vara svårt att bli av med den.

Vad ska du med sjukhagen till?

Vad kostar det?

Vanligaste provet att ta är för att kolla rundmaskar. Från 3 och 10 hästar får du rabatt om du skickar till Vidilab med en fakturerings-/svarsadress. Det finns samlingsprov, men det är totalt bortkastat om man inte har tagit prover i flera år, har samma grupp hästar som alltid ligger stadigt på proven, och har samma marker.

Från Vidilab får du svar samma dag provet kommer in. Är du i tid till posten har du alltså svar dan efter.

Se till att intervallet för medlet du användes senast har gått ut innan du tar provet.

Vad ska du med sjukhagen till?

Jaa, tänkte att dom skulle gå där när dom är avmaskade? Är det inte så man "ska" göra? :o

Ska ringa till Vidilab och prata med dom oxå tänkte jag, för att få lite mer på fötterna och kunna föra vidare till de andra i stallet.
Tack för all hjälp!

Visst är det bra om man kan göra så, men inget måste. Går hästen kvar i 2v sprider den ju ut ännu mer ägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
540
Senast: Mearas
·
Hästmänniskan Hej! Måste få ventilera mig lite och hoppas på att få lite kloka ord. De senaste åren har varit kaos för mig både jobb och hästar. Har...
Svar
18
· Visningar
2 703
Senast: Ajda
·
Hemmet Vi upptäckte i höstas en missfärgning i taket under badrummet, tog ut en kompis som trodde det var rör som var lite otätat i badrummet...
Svar
5
· Visningar
1 374
Katthälsa Lång historia kommer efter det jag egentligen undrar över, någon med erfarenhet av ”kronisk” /återkommande UVI på katt? För 2 år sedan...
Svar
12
· Visningar
3 435
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kastrering av tik - erfarenheter?