Träckprov

jemeni

Trådstartare
Nu blir det ju allt vanligare att ta träckprov! Men stämmer verkligen dessa?

Hade en unghäst som i julas åkte in till djursjukhus med kolik (full av mask)
ca 2månader senare bajsar hon mask igen!
Träckprov tas och får tillbaka beskedet att hon inte behöver avmaskas inte specielt många ägg var påträffade.

Sv: Träckprov

Vilken sorts mask bajsar hästen ut och vilka maskar har du fått provsvar för?
Madick här på forumet kan säkert svara på hur tillförlitliga testerna är.

Vad för mask pratar vi om? Vad gjordes på djursjukhuset vad gäller avmaskning? Vem gjorde träckprovet? Är den träckprovad tidigare?

Hästen hade både blod/spolmask på djussjukhuset.

Bajsade ut spolmask dagen innan träckprov togs.

Träckprovet lämnades till SVA

Det är troligen så att den nya generationen spolmask ännu inte börjat producera ägg.
Du bör avmaska igen med lämpligt medel mot spolmask.
PL

Hästen är avmaskad var 5vecka efter veterinärs inrådan och kommer vara så ända till mitten av betet. Är det inte bättre till efter betet så kommer stor genomgång hos vet ske.

Men då åter till träckprovet!

Alltså lyckas man ta träckprovet precis i mellan stadiet innan masken lägger ägg så kan hästen vara full av mask men inget syns.
Detta låter som ett väldigt säkert sätt att kasta ut pengar i sjön utan att få reda på hur det egentligen står till.

Hästen är avmaskad var 5vecka efter veterinärs inrådan och kommer vara så ända till mitten av betet. Är det inte bättre till efter betet så kommer stor genomgång hos vet ske.

Men då åter till träckprovet!

Alltså lyckas man ta träckprovet precis i mellan stadiet innan masken lägger ägg så kan hästen vara full av mask men inget syns.
Detta låter som ett väldigt säkert sätt att kasta ut pengar i sjön utan att få reda på hur det egentligen står till.

Var 5e vecka? Vad är det för preparat? När hade du avmaskat senast (och återigen, vilket medel) när du tog träckprovet?

Träckprov är ett diagnosverktyg som man behöver veta hur det ska användas, det låter inte som om dina veterinärer har så bra koll, eller så har de inte upplyst dig om när du ska ta provet. Dessutom måste det ställas mot en mängd andra parametrar som ålder, tidigare behandling, smittläge på markerna, på föl/åringar är det mycket intressant hur mammans parasitläge är.

Ett träckprov visar förekomsten av ägg, dvs hur mycket matura maskar det finns just då i hästen. Har du avmaskat så kommer provet vara rent i 4, 8 eller 12 veckor beroende på vilket medel du använde.

Att det kom ut spolmask kan vara för att hästen nu själv börjar stöta bort maskarna. Ungefär 6 månader efter första smittan med spolmask så har hästen byggt upp eget försvar och maskarna försvinner.

Hur är unghästen avmaskad som yngre? Vad har proverna visat vid 16v och under hösten samt i jan/feb?

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 149
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 589
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 026
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 229
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Har ni någon olycksfallsförsäkring?
  • Tvillingar!?
  • Mens