Träckprov

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Träckprov

Hur menar du?

Träckprovet måste ses som en del i en långsiktig parasitbekämpningsplan. Avmaskningen är i första hand för att skydda markerna, alltså avmaskning skall enbart ske när hästen släpper ut ägg.

Träckprovet visar vad hästen släpper ut NU. Rundmask syns alltid, bandmask ibland, styngflugans ägg sitter utanpå hästen och syns aldrig på träckprov.

Vad provet visar beror dock på NÄR du tar provet både på året och i förhållande till när avmaskning skedde senast och med vilket medel. Prov taget för tätt inpå avmaskning visar ju noll eftersom inga vuxna äggläggande maskar finns än.

Den största nyttan med träckproven tycker jag är att man relativt snabbt sållar ut de hästar som alltid har hög smittspridning. De behöver man hålla mer koll på än individer som har eget starkt försvar (dvs de allra flesta vuxna hästarna). Många upptäcker idag att de avmaskat i många år i onödan!

Jag ställer frågan eftersom vårt vuxna sto enligt blodprov troligtvis har problem med mask. Mycket mer detaljer vet jag tyvärr inte då det är min mor som sköter sådant, men jag kan återkomma.

När det för några år sedan (2-3 typ) blev mer känt så började vi ta maskprov. Vi har två hästar som hålls i skild sommar- resp vinterhage (ca 0.5 ha vadera) och ingen av hästarna har visat höga värden för mask och således har vi knappt avmaskat något på 2 år (kan återkomma här med med mer exakt info).

Veterinären som tog blodprovet ansåg att man litade för mycket på träckproven och att de inte var särskilt tillförlitliga. Därav den snabba frågan (fick just reda på provsvaren genom min mor).

Men vad för blodprov? Och vilken mask? Som den veterinären uttrycker sig är ju också blodprov i så fall något man litar på för mycket...

ALLA prov som görs är en hjälp, inte någon kortsiktig mirakelkur.

Vad tycker din veterinär då man ska avmaska emot?

Återkom gärna med mer info när du vet mer! Och kom ihåg, många veterinärer har ytterst litet intresse (och därmed kunskap) om parasitologi.

Jag återkommer :D

Hästen var allmänt stel och vi misstänkte att hos haft en släng av korsförlamning som hon hade förra året (som visade sig som höga muskelvärden på blodprov om jag förstod mor min rätt). Nu var det dock några andra värden som var höga, ett mycket konstigt ord :D Som enligt vet var typiskt maskproblem. Hästen ska avmaskas nu och sedan igen i december om jag förstod det rätt och så får vi se.

Men som sagt, jag återkommer.

Har köpt Kolla masken o fått svar ,behöver ha hjälp av någon som kan,Har 2st 1åringar varav den ena hade 60epg o andra 250epg blodmask.
Ska man avmaska??
TACKSAM FÖR SVAR

Klipper ut direkt från mail från mor min:

2007 9/9 avmaskade med Noromectin
2008 14/4 träckprov: Filippa 0, Tiger lite bandmask
2008 18/5 avmaskade med Banminth
2009 15/4 träckprov: bägge 0
2009 7/9 Filippas blodprov visade mycket höga eosinofila värden.

Har köpt Kolla masken o fått svar ,behöver ha hjälp av någon som kan,Har 2st 1åringar varav den ena hade 60epg o andra 250epg blodmask.
Ska man avmaska??
TACKSAM FÖR SVAR

Har de haft styngflugeägg på sig? Går de med andra hästar och på hur mycket mark? När avmaskades de senast och med vad?

Klipper ut direkt från mail från mor min:

2007 9/9 avmaskade med Noromectin
2008 14/4 träckprov: Filippa 0, Tiger lite bandmask
2008 18/5 avmaskade med Banminth
2009 15/4 träckprov: bägge 0
2009 7/9 Filippas blodprov visade mycket höga eosinofila värden.

Förhöjt värde på Eosinofila kan bero på parasitangrepp, alltså vilken parasit som helst... Det kan också tyda på allergier eller andra tillstånd.

Mycket nyfiken på vad veterinären sagt att ni ska använda för medel nu... och vilken parasit han tror det är.

Just nu finns det många trådar i ämnet träckprov och mask, använd gärna sökmotorn så får du med säkerhet svar på din fråga som avhandlats åtskilliga gånger nu.

Boj/moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag ska byta stall i månadsskiftet och fick nu mail från nya stallet och de vill att hästen avmaskas tre dagar innan inflytt. Träckprov... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 439
Senast: lundsbo
·
Hästvård Förra sommaren rasade ena hoven på unghästen och sedan dess har han lätt fått inpackningar i bärranden. Nu är allt bra förutom ett hål...
Svar
0
· Visningar
246
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
540
Senast: Mearas
·
Hästvård Jag har en unghäst född -21 som börjat hosta framförallt direkt på morgonen när hon kommit ut. Oftast bara 1 gång men ibland även flera...
Svar
1
· Visningar
285

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka