träckprov och höanalys

Lavinia

Trådstartare
Hallå alla!

Hur gör ni? Avmaskar ni efter bestämt schema eller skickar ni träckprov? Hur tar man ett träckprov och var skickar man det? Vilket är att föredra, för häst, miljö och sånt? Vad kostar det?

Och höanalys(borde vara på foder, jag vet). Jag anser att man borde ha det, men om alla silagebalarna kommer från olika åkrar och man bara får hem ett par i taget från bonden, vad göra? Vår bonde tycker att det är bättre att låta bli, så man inte lurar sej själv. Och hur tar man ett prov på redan balad silage? Och var skickar jag det? Och vad kostar det?

Vill ha så mycket info och synpunkter som möjligt.
mvh/ Lavinia

Jag tar träckprov och avmaskar efter vad det säger. Detta har resulterat i MYCKET färre avmaskningar eftersom smittan på betet är minimal med de betesrutiner vi har.

Titta här: VidiLab om träckprov.

Du tar ensilage och lägger in i frysen från en bal, sen tar du och lägger in i frysen från nästa bal osv osv tills du har fått från typ 4-5 balar. Därefter lägger du det i en s.k provpåse(ett stort kuvert du får från Analycen)skickar iväg det och får svar inom 1 vecka ungefär. Kostade 689 kr nu när jag gjorde det sist för att få mj, smrp, ca, p , mg och kaliumvärdena.
Du kan beställa provpåsarna gratis här: www.analycen.se

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har bestämt mej för att egenhändigt ta en analys på vårt silage, eftersom bonden tycker det är "onödigt" och balarna kommer från...
Svar
5
· Visningar
1 000
J
Hästvård Vår stallägare kom här och sa till mig att hon avmaskat sina hästar, och jag får verkligen panik. Det är säkerligen någon månad kvar...
2
Svar
24
· Visningar
3 497
Senast: Mlisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA