Träcken luktar illa

B

Bull Dozers Am. Bulldogs

En av mina två hästar har blivit liiiite lös i magen. Har aldrig (så vitt jag vet) haft problem med magen tidigare. Är en lugn och cool häst.
Träcken är lite gulare än normalt, lite lös och framför allt luktar den konstigt.
Detta började för ca 10 dgr sedan. Vi bor i V Götaland och har haft snö hela tiden. Inga leriga hagar.
Helt frisk och så i övrigt. Avmaskad senast i höstas (borde nog maskats av en gång till efter det, med tanke på det milda vädret).
Fri tillgång på hö och inga nya foderinslag.
Var nästan bra för några dagar sedan men är nu "sämre" igen. Den andra hästen av samma ras är helt normal i magen. Vad kan detta vara och vad skall jag göra?

Sv: Träcken luktar illa

Normalt sett skulle man prova med att ge något som stabiliserar magen, men efter en viss tidigare erfarenhet av din beskrivning skulle jag be dig att ringa och rådgöra med en veterinär.
Din beskrivning tyder på ett mindre inflammatoriskt tillstånd i tunntarmen, då brukar det behövas preparat som är receptbelagda.
Kanske också en E-colikur, ring din veterinär så fort som möjligt.

Lycka till.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en unghäst som lätt får lös avföring av stress, och symtomen kan därefter kvarstå en längre tid. Inga parasiter. Svarar bra på...
Svar
2
· Visningar
445
Senast: jemeni
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 472
Senast: Hazel
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 678
Senast: Mia_R
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 921
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama