TR fråga, sporrar

Estivuz

Trådstartare
Fick lite skäll av ÖD idag och fick snällt ta av mig mina sporrar.
Hade nämligen på mig sporrar av den här typen: http://www.ridsportbutiken.net/sortiment/hasten/img/Mark Todd 111.jpg

ÖD påpekade att de måste vara rundade och max 3,5 mm långa.
Läser nu i TR och kan inte se att de står att de måste vara rundade. På ponny står det att de måste vara avrundade.
Dock står det att den inte får vara utformad så den kan sarga hästen, och visst, en sporre med trissa är ju vassare, men säg den sporre som inte kan sarga hästen - felanvänd?

Svår tolkningsfråga eller? Vad tror ni?

Sv: TR fråga, sporrar

Det är ingen tolkningsfråga, utan en liten miss från ÖD:s sida att det är ändrat i 2008 års TR, tidigare (och i många år) har det stått 3,5 och trubbiga på ridhäst.

Om det har fallit bort eller man medvetet har ändrat vet jag inte, men personligen kan jag nog tycka att såna sporrar inte har i fälttävlan (eller hoppning heller för den delen) att göra

Det är ingen tolkningsfråga, utan en liten miss från ÖD:s sida att det är ändrat i 2008 års TR, tidigare (och i många år) har det stått 3,5 och trubbiga på ridhäst.

Om det har fallit bort eller man medvetet har ändrat vet jag inte, men personligen kan jag nog tycka att såna sporrar inte har i fälttävlan (eller hoppning heller för den delen) att göra

Mycket möjligt, men jag använder de bara i dressyren.

Så det är alltså ok från 2008?

Trissor har aldrig varit tillåtna på ft, inte ens i dressyrmomentet. Men kanske det är ändrat i år?

Trissor har aldrig varit tillåtna på ft, inte ens i dressyrmomentet. Men kanske det är ändrat i år?

Ja som sagt så är jag inte säker. Det enda jag hittar i TR är att de inte får vara utformade så de kan sarga hästen, men jag tycker det är en ganska konstig formulering eftersom alla sporrar så som de är utformade (rundade, spetsiga eller med trissa) egentligen är utformade så att de KAN sarga hästen.
:confused:

måste fråga för jag känner många som tävlar dressyr på stor häst som använder sig av sporrar som är ca 3 cm långa men med en rund sak längts som snurrar som en Stjärna/trissor. Är inte de häller tillåtna?

måste fråga för jag känner många som tävlar dressyr på stor häst som använder sig av sporrar som är ca 3 cm långa men med en rund sak längts som snurrar som en Stjärna/trissor. Är inte de häller tillåtna?

Dom är tillåtna i "riktig" dressyr

okej tack :)
men inte i fälttävlans dressyren? jag rider iof ponny så för mig spelar de ingen roll, men de kan ju alltid vara bra å vet

Hur gör man för att få ett svar, maila förbundet eller?
Vore faktiskt intressant att veta! :)

Hur gör man för att få ett svar, maila förbundet eller?
Vore faktiskt intressant att veta! :)

Fast du måste fråga rätt person. Skriv ut svaret med mailadress och telefonnummer till den som svarar. Medtag detta på tävling :rofl:

Vem är rätt person? Ingen vet :devil:
Räkna med att få strida för din sak inför domarna ändå. De litar bara på sina egna gamla kunskaper och inte TR. OM du inte visar i TR vad där står. :devil:

Så leta i TR. Tolka och diskutera med ansvariga. :idea:

Jag har tittat lte grann. Sen tidigare är det ok i vanlig dressyr. Och vad jag kan se så står det inte att du nte får ha det i ft-dressyr. Men jag kollade gamla TR också. Där är en tydlig skillnad. Nu gäller det alltså ft-dressyren...

mom 430 2006:
Sporrar ska vara trubbiga, av slät metall, utan några slag av klingor. Om sporrarna är svängda måste debäras sp att de pekar nedåt.

mom 430 2008:
Spö och sporrar och övrig klädsel se TR II.
Sporrar är obligatoriska i CNC*/CCN* och högre. Maxlängd 35mm.

I TR II är de ju gdk sedan innan så...
då är de godkända...säger jag. :rofl:

Liknande trådar

N
Hoppning Får man använda svanhalssporrar vid hopptävlingar för häst? Följande står i TR: "sporrar av vilket slag som helst som är så...
Svar
2
· Visningar
1 586
Senast: Nate
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka