TR fråga Sporrar

Minelli

Trådstartare
I TR står det bara att man måste ha sporrar men ingen minimilängd vad jag kan hitta.
Är det då tillåtet att rida med bara sporrbågen som sitter runt stövlen och ingen pig på den ?

Var hittar man annars mini korta sporrar. Rider nu med 1,5cm kul sporre och det är för mycket på min heta och känsliga häst.

Sv: TR fråga Sporrar

ja det är många som sågar av el filar ner sina sporrar!

när jag var yngre och precis började med sporrar fick jag låna av min tränare ett par jättekorta i plast, kanske kan vara något? vet dock inte var man hittar såna..

Tack!. Känns bättre att ha ett par så korta än att bara ha bågen. Om nån skulle få för sig att protestera.
De där korta lär hon ju inte märka av det minsta.

Minelli skrev:
I TR står det bara att man måste ha sporrar men ingen minimilängd vad jag kan hitta.
Är det då tillåtet att rida med bara sporrbågen som sitter runt stövlen och ingen pig på den ?

Var hittar man annars mini korta sporrar. Rider nu med 1,5cm kul sporre och det är för mycket på min heta och känsliga häst.

varför ska du ha sporrar överhuvudtaget om hästen ändå är känslig?
verkar dumt tycker jag!

kanske för att man enligt TR måste ha sporrar för att få tävla vissa tävlingar/klasser :smirk:

Minelli skrev:
Tack!. Känns bättre att ha ett par så korta än att bara ha bågen. Om nån skulle få för sig att protestera.
De där korta lär hon ju inte märka av det minsta.

Ingen kan protestera för de har inget belägg enligt TR! Billigaste sättet är helt klart att såga av "piggen", det har många gjort före dig! :)

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 678
Senast: Sootie
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 021
Senast: Cactus
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 273
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 820
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar