Toxiner i halm?

Glimris

Trådstartare
Pratade med en grisbonde om halm och han sa att han inte kunde använda halm som kommer ifrån en åker där det vuxit majs innan pga toxiner. Men för flermagade djur var det ingen fara. Har aldrig hört talas om det men hästar har ju som grisar en mage. Det berodde på att majsstubben inte förmultnar i jorden så bra så det blir mögel som spannmålet tar upp. Annars vet jag en fin halm jag vill köpa, men den kommer ifrån en fd. majsåker...........

Sv: Toxiner i halm?

??? Vi bor granne med majsodlare och efter säsongen så plöjs stubben ner och det ser ut som vilken åker som helst?!

Jag blev nyfiken och försökte Googla men hade svårt att hitta något och konsulterade mannen min som har mycket majsvana från USA. Majsen i sig är som gröda mycket mottaglig för mögelsvamp som orsakar aflatoxin och det är ett stort och erkänt problem. Dock är det i USA väldigt vanligt att följa majs med vete och vi har då aldrig hört att toxinerna kan finnas kvar i jorden och tas upp av den nya grödan. Iallafall inte så de djur vi har arbetat med skadats (hästar, kor, får) av halmen. Men grisar är väldigt känsliga så jag kan förstå att bonden i ditt fall gärna tar det säkra före det osäkra, även om det i mina öron låter överdrivet.

Men det skadar nog inte att ta en ordentlig titt på halmen som du vill köpa. Verkar den bra och fri från mögel borde det inte vara något problem, tycker jag, för det är möglet i sig som producerar aflatoxinet. Mer försiktig kan man ju vara om det skulle finnas inblandning av majsstjälkar i halmen eller om det skulle gälla faktiskt majshalm. Men som sagt, det är möglet som är problemet, så är det mögelfritt är tillochmed majshalm ok.

Grisar är mycket känsliga när det gäller halm, och många undersökningar har visat att halm oftast innehåller mer eller mindre toxiner.

Även halm som luktar gott och fräscht innehåller ofta toxiner. Men jag tänker som så att om halmen luktar bra så är den ok för hästar. Bonden kanske är extra försiktig eftersom dålig halm kan sätta en hel besättning ur spel och ställa till med problem, särskilt för de dräktiga djuren.

Kan man inte göra en hygienanalys av halmen även om den ser fin ut o luktar bra? Bara för att utesluta ev toxiner.

Kan man inte göra en hygienanalys av halmen även om den ser fin ut o luktar bra? Bara för att utesluta ev toxiner.

Jodå, och det ska man kräva faktiskt och även för de som köper halmpellets då just halm är oerhört effektiv på att ta upp mögel och toxiner. Detta förstörs inte under en upphettningsprocess som vissa tillverkare påstår, så be alltid om en analys på halm oavsett i vilken tappning den är avsedd för.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 848
Senast: gloiredor
·
Katthälsa Sorry för långt inlägg. Min älskade kisse och den mest fantastiska varelse jag någonsin fått lära känna fick somna in i somras. Jag bor...
Svar
1
· Visningar
1 134
Senast: Sassy
·
S
Anläggning Det är så att jag är inhyrd i ett stall där det tidigare varit ett sågverk. För ett tag sedan hörde jag om en uppfödare vars valpar...
Svar
9
· Visningar
2 429
Senast: ptr
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 215
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar