Sv: Toxiner i halm?
Jag blev nyfiken och försökte Googla men hade svårt att hitta något och konsulterade mannen min som har mycket majsvana från USA. Majsen i sig är som gröda mycket mottaglig för mögelsvamp som orsakar aflatoxin och det är ett stort och erkänt problem. Dock är det i USA väldigt vanligt att följa majs med vete och vi har då aldrig hört att toxinerna kan finnas kvar i jorden och tas upp av den nya grödan. Iallafall inte så de djur vi har arbetat med skadats (hästar, kor, får) av halmen. Men grisar är väldigt känsliga så jag kan förstå att bonden i ditt fall gärna tar det säkra före det osäkra, även om det i mina öron låter överdrivet.
Men det skadar nog inte att ta en ordentlig titt på halmen som du vill köpa. Verkar den bra och fri från mögel borde det inte vara något problem, tycker jag, för det är möglet i sig som producerar aflatoxinet. Mer försiktig kan man ju vara om det skulle finnas inblandning av majsstjälkar i halmen eller om det skulle gälla faktiskt majshalm. Men som sagt, det är möglet som är problemet, så är det mögelfritt är tillochmed majshalm ok.