Tovigt korthår

Sandra78

Trådstartare
Vår korthårskatt har aldrig varit så värst förtjust i pälsvård, det som går bäst är faktiskt att duscha honom... Men på senare tid har han börjat få tovor på magen.
Förvärrar man situationen om man klipper bort dem? Kan man förebygga på något sätt förutom att kamma? Funkar pälsglans månntro?
Han är 13 år och kastrerad, lite tunn tycker jag men i övrigt pigg och fräsch, går ut en halvtimme-timme varje dag.

Det kan vara värt att kolla hälsostatus om han är i lite sämre pälskondition, både tex njurproblem och hypertyreos kan vara aktuellt och det är inget ovanligt alls på lite äldre katter. Om allt står rätt till skadar det ändå inte med lite tillskott av bra fett, det hjälper både hullet och pälsen :-) Foderbyte kanske?

Pälsglans (eller snarare spraybalsam) kan hjälpa, men var noggrann med att bara använda produkter för katt. Eller katt+hund är väl vad de oftast marknadsförs mot. Produkter för häst och ett fåtal produkter för enbart hund kan vara skadliga att slicka i sig...

Klar varning för cardinals produkter, de är starkt parfymerade och katten kommer lukta som om han vänstrar direkt med 80-talet.

Att bada med bra schampo och balsam hjälper ofta mot tovighet, och givetvis klippa är inte dumt alls.

Liknande trådar

Övr. Katt Första gången jag skriver här på Katt! :laugh: Jag har en gammal, säkert 15årig, kastrerad hankatt, som vi tog hand om då vi flyttade...
Svar
6
· Visningar
15 591
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Vår hankatt Monke har börjar bajsa på toagolvet och jag måste kolla ifall någon här kan hjälpa mig med vad som är fel och hur jag ska få...
Svar
17
· Visningar
8 097
Senast: Yrja
·
C
Övr. Katt Hej! Jag behöver lite råd om tovor i pälsen. Min katt är en korsning av brittisk korthår/norsk skogskatt och har jättehärlig lurvig...
Svar
6
· Visningar
12 157
Senast: Sassy
·
M
Övr. Katt Jag har en katt som är korsning av något slag. Är ganska säker på att hon har norsk skogskatt i sig. Hon har ganska lång päls och yvig...
Svar
4
· Visningar
982
Senast: mawito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama