Tovigt besök

MonteRose

Trådstartare
En norsk skogkatt har besökt oss under en tid. Han var skygg i början men nu är han mer avslappnad och jag kan klappa honom över hela kroppen. Har då upptäckt riktigt stora och hårda tovor som sitter alldeles intill skinnet. Igår lyckades jag klippa bort en liten bit. Han tycker inte alls om att jag rör tovorna vilket jag förstår.

Jag vet vilka hans ägare är. Har talat med dem i telefon nån gång samt sms:at med dem. Men då bara i upplysningssyfte så de ska veta var deras katt är och gör.

Kan jag ringa dem och säga till dem att de måste raka katten eller vad ska jag göra?
 
Sv: Tovigt besök

Ja katten måste rakas ner. Tala om att man enligt djurskyddslagen måste sköta om det djur man har. Kanske de inte förstår hur ont tovorna gör, det kan ju vara så enkelt som okunskap.
 
Sv: Tovigt besök

Ja, usch!

Tyvärr var jag hemma så sent i går så jag hann inte ringa men Skogis kom en sväng o hälsade på när jag skulle gå o lägga mig. Han är väldigt förtjust i våra leksaker och vår mat är smaskens.

Ska fatta mod i kväll o ringa. Klurar på hur jag ska formulera mig.
 
Sv: Tovigt besök

Tycker du gör rätt som lägger dig i, för kattens skull, men om du inte har pratat om det med grannen och katten inte är mager så är det riktigt ohyffsat att mata andras katter.
 
Sv: Tovigt besök

Nu har jag talat med hussen om tovorna och tack o lov så blev han inte alls förnärmad. Han berättade att de arbetar med tovorna, kammar, balsamerar, klipper och rakar allt eftersom. Jag kände mig ändå tvungen att poängtera samt upprepa att tovorna förmodligen gör fasansfullt ont. Hussen bedyrade att de var medvetna om detta. Vi samtalade lite mera och allt verkar frid o fröjd.

Nu är det ju på detta viset att jag inte matar honom. Katten kommer in och förser sig helt själv. Jag har ingen möjlighet eller vilja att stoppa honom. Han är för övrigt väldigt mager. Är en mycket orolig själ enligt ägaren.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
3 695
Senast: MJLee
·
Katthälsa Jag är hundmänniska ut i fingerspetsarna och har således inte någon som helst erfarenhet av katter och dess vård, vi har dock en katt på...
Svar
19
· Visningar
9 176
Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
2 215
Senast: hoppsann
·
Katthälsa Sedan några månader har en okastrerad hankatt med halsband hängt runt i de olika stallen i min by. Den sista 1 1/5 månader eller så har...
2
Svar
25
· Visningar
2 689

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp