Totalt förändrad häst

Glimmie

Trådstartare
Hästen är ett sto, 12 år och har alltid vart väldigt lätthanterlig och snäll att rida, sedan flytt till nytt stall har jag fått höra otaliga gånger "hon har attityd den där hästen" "hon är inte snäll mot sin kompis i hagen" osv. men jag har inte märkt av något förrän nyligen.

Hon är inte ovillig att jobba men försöker ibland springa ifrån då det blir för jobbigt, den "för jobbigt"-gränsen har sakta flyttats nedåt och hennes rörelsemönster har förändrats med det. Kan galoppera med tre ben, tölta bak och trava fram mm MEN jag kan inte se något tydlig hälta. Hon är också snubbligare än vanligt.
Senast hovslagaren var hos henne var hon nästan omöjlig att sko, och igår kunde jag knappt kratsa hovarna på henne. Det är inte så att hon vägrar ta upp hoven utan hoppar och nästan stegrade sig för att komma undan.

Jag SKA ringa klinik på måndag men skulle hemskt gärna vilja höra om ni har några tips och funderingar, det känns inte alls bra och det skulle vara skönt att ha lite mer kött på benen innan klinikbesök för just nu känner jag mig bara förtvivlad och handfallen. Hon är verkligen inte sig själv :(

Sv: Totalt förändrad häst

Förmodligen är hästen halt på mer än ett ben, då syns ingen distinkt hälta för ett lekmannaöga. Hästen känns istället ofräsch och osammanhängande. Tappar ben, kan inte hålla takten, eller ens gångarten.

Försök få hältutredning snarast, det här är ingen frisk häst.

Tag för ditt svar, så är det förmodligen. Ska försöka få första bästa tid.

håller tummarna för dej, själv har jag fått veta att min fina fina Geysir har spatt, kan ärligt säga att jag inte kommer ihåg nånting mer veterinären sa efter det beskedet... Nu har vi varit på återbesök nummer ett och ska på besök nummer tre på torsdag. Det finns ett ställe som är extremt duktiga på hältutredningar.... i Tierp... har du inte allt för långt att köra skulle jag valt dom om jag var du, lycka till

När du ändå ska till veterinär ta blodprov för att kolla anaplasma o borreliaprov.
De där hemska fästingarna kan ställa till med mycket elände.

När du ändå ska till veterinär ta blodprov för att kolla anaplasma o borreliaprov.
De där hemska fästingarna kan ställa till med mycket elände.

Ja, jag håller med. Vet en häst som blev halt på alla fyra, stel som en planka och hade ont överallt. Visade sig efter väldigt många och men att han hade erlichios.

Mycket bra att du tänker på fästingar, de kan ställa till med mycket. Jag har dock mest erfarenhet av vad de ställer till på människan. Men, hästar får bättre behandlingar!

Som flera andra har nämnt kan fästingar vara en tänkbar orsak. En häst jag red mkt förut blev plötsligt tjurig mot både människor och andra hästar, och snubblade och var ojämn i ridningen. Kunde växla mycket i humör och vara riktigt ovillig vid vanlig hantering ena dagen för att vara världens mysigaste dagen efter. Hon diagnostiserades med borrelia, vet lyckades inte behandla och hon fick tyvärr avlivas. Hoppas verkligen inte att samma öde drabbar din häst!

Tack alla, ska be om blodprov! Hästen du beskriver chilodeur låter precis som min.
Hon ska in till mälarkliniken i morgon, skönt att få en tid så pass snabbt.

eftersom han blivit sprutad första två gångerna vi varit dit har han fått rumsarrest första dygnet, sen egen hage. En och helst två promenader för hand i nio dagar (efter varje sprutning) och nu är jag uppe i att få sitta på hans rygg och skritta varje dag. Han får absolut inte stå.

Och på torsdag ska vi dit igen..., jag vill bara att han inte ska ha ont, för han är mitt allt

Om du bytt stall och har ny hage och kompis osv är väl det troligaste till hands att hästen lyckats med ngt i hagen och har fysiska reaktioner på det . Bra att du kollar upp det .

Hemkommen från kliniken, diagnos hovbroskförbening båda fram PLUS "diffus utlinjering" på ena bak och en tendens till dito på andra. Suck. Vill veta allt, egna erfarenheter, prognos osv. Känner mig ganska förtvivlad just nu :(

Var hästen halt vid utredningen ?

Hovbroskförbening i ngn grad har väldigt många hästar utan att det påverkar ett dugg . Utveckla gärna diagnosen du fick ?

men du, ring veterinären imorrn och fråga, jag kommer ju då inte ihåg ett endaste dugg av vad veterinären sa förutom SPATT..., sen grinade jag i flera dar.
Sätt dej ner, andas, ta fram papper och penna, andas, och skriv ner dina frågor, andas. Sen ringer du imorrn. Hoppas det ordnar upp sej för er.

Ja självklart, har lite mossa i hjärnan nu bara. Ja hon var halt vid utredning väldigt tydligt på VF och HB.

Hon sprutades i en led i varje ben och blev ordinerad promenader 1 vecka och uppsutten skritt ytterligare 1 vecka sedan återbesök.

Diagnosen kändes egentligen otydlig men jag förstår ungefär hälften av det som står skrivet. Så här står det ordagrant:
Cr- röntgenundersökning hov LM BF, hasled BB glidleder, OCD-proj samt LM sederad 0.2 D + 0.2 T visar hovbroskförbening BF mer uttalad på VF, diffus utlinjering DIT HB, tendens till detta även på VB 8 proj

Ja då har du inte fått en tydlig kommunikation utan ring i morgon och se till att få samma veterinär i luren och ha spaltat upp dina frågor innan . Ett tips vid klinik utredning framöver är att alltid ha med ngn ytterligare som är insatt, sansad, en god vän och kan hjälpa dig med att ställa frågor och komma ihåg svaren . Det är svårt för den egna matten om man är stressad , orolig och dessutom får "besked" i termer ...

Senast ändrad:

Varken framåt eller bakåt skulle jag säga. Har inte pratat med veterinären ännu då jag inte hunnit sätta mig ner och fråga vad jag egentligen vill fråga (har en hundvalp som också blev akut dålig i samma veva) :( har en tid med våran E.T i veckan så efter det ska jag ringa veterinären i alla fall.
Just nu kämpar vi på med medicinen, promenaderna och f.a att hålla koll på magen, vad fick du för medicin till din? Hur går det för er?

Liknande trådar

Ridning Hur hanterar ni sådant? Jag har ändå varit ryttare i snart femton år, och har ridit många olika typer av hästar. Stött på en ganska...
Svar
4
· Visningar
1 450
Senast: MattiZ
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation... 2 3
Svar
44
· Visningar
6 087
Senast: Magica
·
Hästvård Alternativen börjar ta slut. Hästen har varit halt i nio veckor nu. Veterinären är rådvill, jag likaså. Så snälla Bukefalister, kom med... 2
Svar
27
· Visningar
4 970
Senast: lillcrim
·
Hästvård Tillbringade hela dagen på Ultuna igår med kompisens äldre islandsvalack som blivit mycket dålig, skulle vara kul att höra era tankar... 2 3
Svar
47
· Visningar
5 538
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka