Totalt bara kört fast på inlämningsuppgift, hur tar man sig upp ur svackan?

Islandshästryttare

Trådstartare
Vad gör man för att komma ur svackan när man bara kör fast på en inlämningsuppgift och fått total mental kollaps och dessutom prestationsångest över den. Ska presentera insamlingsmetod och dataanlysmetod, göra en redogörelse för fyra artiklar och analysera och jämföra dem. Har skrivit ganska mycket, för mycket om man ser till uppgiftens begränsning på antal ord och är inte ens klar med alla artiklar. Vill just nu bara slänga allt jag skrivit och börja om samtidigt så inser jag ju att allt jag skrivit inte är totalt rubbish liksom.

Har nån något bra tips för att komma ur den mentala svackan? Att ta en paus och återkomma finns det inte riktigt tidsmässigt möjlighet till. Men känner att jag bara panikar över uppgiften och inte kommer nånstans. :banghead:

Börja med att bortse från antal ord, jag brukar skriva ner precis allt jag vill ha sagt först och bantar ner det i efterhand. Då finns det lite mer utrymme för synonymer och få in det mesta i lite mer klartext/se om du staplat meningar på varandra. Så får du bort ett stressmoment iallafall.

Vad gör man för att komma ur svackan när man bara kör fast på en inlämningsuppgift och fått total mental kollaps och dessutom prestationsångest över den. Ska presentera insamlingsmetod och dataanlysmetod, göra en redogörelse för fyra artiklar och analysera och jämföra dem. Har skrivit ganska mycket, för mycket om man ser till uppgiftens begränsning på antal ord och är inte ens klar med alla artiklar. Vill just nu bara slänga allt jag skrivit och börja om samtidigt så inser jag ju att allt jag skrivit inte är totalt rubbish liksom.

Har nån något bra tips för att komma ur den mentala svackan? Att ta en paus och återkomma finns det inte riktigt tidsmässigt möjlighet till. Men känner att jag bara panikar över uppgiften och inte kommer nånstans. :banghead:
Jag håller med @RedQueen strunta i ordgränsen i det här läget, skriv på och sammanfatta efteråt. Gör så gott du kan och lämna in. Det kan bli komplettering, göra om eller så blir det godkänt.

Börja med att bortse från antal ord, jag brukar skriva ner precis allt jag vill ha sagt först och bantar ner det i efterhand. Då finns det lite mer utrymme för synonymer och få in det mesta i lite mer klartext/se om du staplat meningar på varandra. Så får du bort ett stressmoment iallafall.

Jag håller med @RedQueen strunta i ordgränsen i det här läget, skriv på och sammanfatta efteråt. Gör så gott du kan och lämna in. Det kan bli komplettering, göra om eller så blir det godkänt.

Tack för tips båda, jag ska försöka få bort den tanken i alla fall just nu och ta det i slutbearbetningen av det hela. Just nu är analysen väldigt tunn på två av artiklarna av totalt fyra artiklar och det behöver jag helt klart jobba med mer. Vet att de kommer att lägga stor vikt vid analysen i bedömningen av uppgiften och just nu är den alldeles för tunn för att ens nå upp till godkänt men förhoppningsvis går det bättre när jag läst igen.

Kan du bolla med någon kursare?

Tyvärr små möjligheter, distansstudier och jag har hoppat på temin fem av sex för att göra klart min kandidatexamen och känner inte någon. Har försökt tidigare i FB-grupp och på diskussionforumet på kursplattformen att hitta någon att bolla med men får ingen respons. De flesta känner väl redan varandra och har pluggat ihop ett antal år nu. Är låg aktivitet på både FB där mindre än halva klassen är med i gruppen och på forumet på kursplattformen.

Något som brukar spara ord är att ställa artiklarna mot varandra, likheter/olikheter så att du inte behöver upprepa saker i texten. Det brukar vara uppskattat av lärarna att göra så i analysen

Något som brukar spara ord är att ställa artiklarna mot varandra, likheter/olikheter så att du inte behöver upprepa saker i texten. Det brukar vara uppskattat av lärarna att göra så i analysen

Tack för tips det tar jag med mig! :) Känns som att värsta ångesten över uppgiften har släppt lite grann just nu i alla fall och jag har kommit en liten bit till. Små steg, små steg. :D

Tyvärr små möjligheter, distansstudier och jag har hoppat på temin fem av sex för att göra klart min kandidatexamen och känner inte någon. Har försökt tidigare i FB-grupp och på diskussionforumet på kursplattformen att hitta någon att bolla med men får ingen respons. De flesta känner väl redan varandra och har pluggat ihop ett antal år nu. Är låg aktivitet på både FB där mindre än halva klassen är med i gruppen och på forumet på kursplattformen.
Okej, förstår! Tråkigt med så dålig respons...😕

Okej, förstår! Tråkigt med så dålig respons...😕

Ja lite trist för det gör att jag känner mig rätt ensam i detta men gissningsvis har väl de andra redan hittat personer som de är tighta med och gärna diskuterar med. Man fick även skriva denna uppgiften två och två om man ville men jag lyckades inte få någon att skriva med tyvärr. Lade ut både på FB och på diskussionsforumet på kursplattformen. Har också försökt hitta någon att skriva uppsats med i höst men det går trögt tyvärr.

Men tur att jag iallafall har snälla bukefalister som lyssnar på min frustration och ger mig tips på vägen. :):heart

Jag brukar också tänka när det är en inlämningsuppgift att det värsta som kan hända är att jag får feedback och kan jobba vidare utifrån det. Jag pluggar dock utan CSN så har ingen blåslampa för att få behålla pengarna.

Ja jag tror jag måste sluta fundera över det och försöka få bort fröken duktig från axeln som säger att jag inte kan lämna in något som inte är perfekt. :crazy:

Jag pluggar också utan CSN så den stressen har jag inte. Tror dock att jag blir stressad av att denna kursen är obligatorisk för att få skriva uppsatsen. Utan ett godkänt så får jag inte skriva den och det ligger nog som ett stressmoment inom mig. Sen var det 10 år sen jag pluggade på högskolan sist och 20 år sen jag pluggade ämnet så det är en liten uppförsbacke i sig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Utreda för allergi eller inte
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka