Totalrenovering av westernsadel

Liten

Trådstartare
Jag går nu sista året i gymnasiet, Hantverksprogramet inriktning sadelmakeri hästsport, och det är dags för projektarbetet (100p, vi har hela året på oss). Vi får hålla oss inom våra resp yrken om vi vill, vilket jag valde att göra. Förra året renoverade en tapetserar-elev en Emmyfotölj. Jag har bestämt mig för att renovera en westernsadel. Förutom det praktiska arbetet, ska en rejäl uppsats lämnas in. Arbetet ska redovisas i t.ex. Powerpoint, dessutom skriftligt & muntligt.
Jag har en gammal, märkeslös westernsadel liggandes, som jag bestämt ska få bli objekt. Jag hade den förra sommaren till mitt sto, men den är för smal och för henne så nu skräpar den bara. Ska troligen byta allt läder på den, så det som kommer att användas av det gamla är bommen, sjävla stigbyglarna (lädret på dem ska bytas ut) samt ev. spännen/ringar. Bommen är troligen av plast eller liknande, då den som sagt är gammal och dessutom inte väger så mycket (tippar att hela sadeln väger 6-7kg. Min Dakotasadel väger ca 10-13kg). Planen var från början att leta upp en begagnad sadel i dåligt skick, men då skolan inte bekostar material var det bara att konstatera att det skulle bli för dyrt - det här kalaset kommer att gå på en del tusenlappar ändå...

Skapade denna tråd för att jag skulle tycka att det var ett intressant projekt att kunna följa med i. Passar den bättre i ett annat forum, ber jag moderatorn att flytta på den.

Sv: Totalrenovering av westernsadel

Ska bli spännade. Både att få se hur bommen ser ut och även hur stor kostnad och hur mycket tid ett sånt här projekt tar.

Kickis & Lycanthrope Kommer att uppdatera så noga jag kan med bilder och loggbok (måste ändå föra stenhård loggbok över arbetet, dels för att vi måste ha med det och dels för att kunna skriva en bra arbetsbeskrivning sen) ;)

Som det ser ut nu blir det sits i mörkgrönt läder, övrigt läder svart. Silverdetaljer. Eventuellt vissa sömmar mörkgröna.
Ska punsa in mönster på fendrarna och stigbyglar, även skirten.
Close contact. Har inte bestämt mig ännu - rundskuren skirt eller fyrkantig.
Sadeln är inte sprätt ännu, ska ta tag i det. Sen är det handla läder, och så beställa en massa annat material och verktyg från Danmark...

Uppdate: den 28 drar jag till garveriet och köper läder! :banana:
Jag har en sponsor: min mor :D :angel:

Senast ändrad:

Spännande och mycket bilder, jag har nämligen också en skitsadel och lite skinn (två gamla soffor) liggande som jag skulle vilja göra något med, det gäller bara att våga.

Eller så skickar jag den till dig när du är färdig :D

Spännande och mycket bilder, jag har nämligen också en skitsadel och lite skinn (två gamla soffor) liggande som jag skulle vilja göra något med, det gäller bara att våga.

Eller så skickar jag den till dig när du är färdig :D

Gör så, men jag vill ha ordentligt läder att jobba med :devil:
:rofl:

Gör så, men jag vill ha ordentligt läder att jobba med :devil:
:rofl:

Buffelskinn lite kraftigare rödbrunt och ett väldigt tunt ljust kvalitétsskinn, duger det :laugh: också har jag lite svart skinn, också bra kvalité det skulle tillverkas exklusiva stolar av. det är bara bomen som är lite si och så med men jämn och rak men som sagt från en billig sadel :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Buffelskinn lite kraftigare rödbrunt och ett väldigt tunt ljust kvalitétsskinn, duger det :laugh: också har jag lite svart skinn, också bra kvalité det skulle tillverkas exklusiva stolar av. det är bara bomen som är lite si och så med men jämn och rak men som sagt från en billig sadel :crazy:

Bra kvalité är en bra början *nickar*
Hur tunnt? Låter som möbelläder. Jag kommer att använda 3-3,5mm läder i denna sadel, tror att sadeln jag har till hästen nu är gjord i 3-4mm. Behöver ju vara stadigt, och att sy en massa lager ställer jag mig mycket skeptisk till (kan inte se att det skulle bli hållbart).

Detta är den första arbetet av denna typ jag gör, har tidigare bara reparerat. Håller tummarna för att det inte ska gå åt skogen. Ska kika noga på hur den är ihopsatt när jag sprätter bort delarna... :D

Hej Liten
Kul projekt tycker jag. Ett tips från mig som renoverat och lagat ett hundratal westernsadlar under de sista tio åren.
Ha en digitalkamera med vid demonteringen och ta bilder på ALLT innan du plockar ner det. Det är perfekt att köra in dom på datorn och kolla på sedan i lite större version.
Janne

Ha en digitalkamera med vid demonteringen och ta bilder på ALLT innan du plockar ner det. Det är perfekt att köra in dom på datorn och kolla på sedan i lite större version.

Yes, tänkte det. Samt på varje del isärplockat från sadeln, fästen o.s.v.

Ska följa tråden med spänning, tänk om man hade fått göra lika kul examensarbete när man själv gick i skolan:)

Ja det ska bli roligt, och intressant!
(Fast det är inget examensarbete ;) projektarbete är något som ska göras sista året i gymnasiet, vilket program man än går. Men men :D)

Men gud vad spännande... kommer definitivt hålla koll på detta:):) tror du kommer lyckas alldeles förträffligt... :D

Vad häftigt!! Jag ska följa tråden med stort intresse. (Som projektarbete gjorde jag en film om hur föl blir till och hur deras första halvår i livet ser ut - det var också kul!)

Ok, projektarbete då;) Inte för att jag är lastgammal direkt, men jag har noll koll på hur det funkar i skolan idag:D

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·
Hemmet Ja.. Jag vet inte var jag ska börja.. Förra året i december blev det, efter tre års bönande och tjat, klart med att min hyresvärd...
Svar
7
· Visningar
1 888
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka