Tosig i vänstersvängarna

Ireland

Trådstartare
Mitt sto blir helt tokig varje gång det svänger åt vänster när hon åker transporten. Det spelar ingen roll hur sakta o försiktigt man kör. Hon slår o hoppar rundor. vad tror ni det kan bero på? Har kollat med tidigare människor om det hänt något, men det har det inte vad de vet. Hon är snäll o lasta, lastar sig själv.
Någon som har varit med om samma sak?

Sv: Tosig i vänstersvängarna

Spelar det någon roll om hon står till vänster eller höger i transporten?
Brukar hon åka ensam eller med sällskap?
Om ensam, står mellanväggen i mitten eller har hon större utrymme bak?

Dålig balans!?:confused: När du svänger höger har hon "ytterväggen" att ta stöd på, men svänger du vänster är kanske mellanväggen inte lika stabil. Kan tänka mig att det känns mer i transporten att svänga vänster då hästen(oftast) står på vä sida o det blir då mer "centrufugal-kraft" i svängen.
Många ston gillar att kunna stå brett i transporten! Prova att ta ur mellanväggen el. dra den till sidan o fäst den, så hon kan bredda o få bättre balans.
Hade ett sto som var jättejobbig att transportera. Det var så väggarna bågnade. Hon gick på utan några konstigheter, o när man stannade stod hon hur snällt som helst! Var en som tipsade om att bredda, och efter det var det aldrig något! :cool:

Låt hästen stå lite brett eller köp en mellan vägg med mjuk nederdel.Prova ned det först iallafall.

Byt stötdämpare på båda, den ena kan ha börjat kärva. Min häst började uppföra sig konstigt i hö sväng efter att jag bytt stötdämpare, åkte upp på verkstaden och det visade sig att de bara bytt den ena.... Självklart blev det heltokigt när ena stötdämparen dämpade mer än den andra.
Med två stycken nya löstes problemet direkt.

Mitt sto blir helt tokig varje gång det svänger åt vänster när hon åker transporten. ...

...Någon som har varit med om samma sak?

Mitt ena sto betedde síg precis likadant när jag körde med mellanväggen i. Men flyttade jag mellanväggen åt sidan (och använde 3/4-bom) så stod hon hur lugnt som helst.
Och ännu bättre blev det när jag bytte från enaxlat släp till tvåaxlat.

Jadå, så gjorde vårt förra sto också! (verkar vara mest ston som gör så?) Det löste sig när vi flyttade mellanväggen åt sidan så att hon kunde stå lite snett i släpet.

Så började min valack bete sig helt plötsligt. När vi kollade upp varför (lånade övervakningsmonitor) så såg vi att han lutade sig mot väggarna i svängarna och nästan tog spjärn med hovarna mot den motstående väggen. I högersvängar gick det jättebra, ytterväggen är stadig o bra att luta sig mot, och mellanväggen gav bra fäste för hovarna. I vänstersvängar däremot så sviktade mellanväggen, samtidigt som sparkplåten är VÄLDIGT hal mot skodda hovar, vilket fick till följd att han RAMLADE i varja vänsterkurva.:eek: Ställde honom med mellanväggen åt sidan sen, och efter det var det hur lugnt som helst i transporten igen.:)

Kul att fler nu vet om att hästarna hjälper till att balansera upp sig o släpet:rofl::bow:
KL
Prova o åk själv- på alla fyra o se hur mkt ni måste hålla i er i svängarna- otäckt:eek:

Kanske ska förtydliga mitt inlägg.... Hästen ställde alltså alla fyra hovar mot samma vägg när det svängde, så han hade inte en chans när benen for undan på honom...

KL

Tack för era svar! Kan ju svara på allihopa lite kort.
Att bredda var en bra idé, det kan mycket möjligt vara balansen som det är fel på. Har aldrig testat att bredda.
Hon har stått på både vänstersidan och högersidan och det är ingen skillnad. Hon har dessutom åkt i olika släp.

Ska testa och breda och se om det bli någon skillnad nästa gång!

:bow:

Dålig balans!?:confused: När du svänger höger har hon "ytterväggen" att ta stöd på, men svänger du vänster är kanske mellanväggen inte lika stabil. Kan tänka mig att det känns mer i transporten att svänga vänster då hästen(oftast) står på vä sida o det blir då mer "centrufugal-kraft" i svängen.

Håller helt med!

Sällar mig till de som redan upptäckt samma sak. Min betedde sig som din när mellanväggen stod i mitten. När jag flyttade den åt sidan och hon fick åka brett försvann "problemet". :)

Liknande trådar

Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 762
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 333
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 681
Senast: Lhas
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 483
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar