Torvbädd - helt omöjligt??

nyaste

Trådstartare
Har två hästar och har nu fixat torvbädd i båda boxarna. I den ena boxen fixade det sig rätt snabbt, och bädden ligger fint över hela boxen. I den andra däremot.... jaa, jag kan ju säga att jag ser ut så här :eek: :devil: varje dag då jag ska mocka. Jag förstår inte hur han lyckas! Varje dag är bädden totalt uppriven, bajs överallt som är gömt under torven, hela boxen är blöt av kiss och man får stå där i evigheters evighet innan man har det mockat!
Då jag anlade bäddarna så lade jag in torv, vattnade, trampade, vattnade, trampade osv. tills hela boxen var perfekt. (kalkade också givetvis) Höll på i flera timmar! Som sagt, den andra boxen har hållit sig perfekt från dag 1, men denna ser lika jä**ig ut varje dag och det finns ingenstans där det har lagt sig som en bädd! Jag tittade igår kväll då hästarna kom in vad denna häst gör som inte den andra gör, och det enda jag kunde komma på var att denna häst "vrider" sina hovar då han rör sig i boxen. Alltså han lyfter dem inte så att säga utan vrider dem då han ska röra sig, vilket resulterar i att där hoven har varit så blir det ett hål i torven då han vrider upp den.
Kan det vara orsaken till att bädden inte blir till något? Vad ska jag göra egentligen? Någon med bra tips? Eller är det bara att konstatera att det inte går att ha bädd till denna häst?
 
Sv: Torvbädd - helt omöjligt??

Vissa hästar gör så medan andra är super att ha på torvbädd. Jag har det likadant. Den ena är jätteduktig på att fixa bädden själv. Det enda jag behöver göra ibland är att "hyvla" kullen som blir av att han kissar på ett och samma ställe. Den andra hästen har bara bädd i halva boxen medans andra halvan är uppriven. Jag brukar trösta mig med att hade hon stått på halm eller spån så hade hon stått direkt på golvet och det gör hon ju iallafall inte nu. Torven är det ju inte lika lättflyttad när hon står där och gräver och grejar. Härda ut så kommer förmodligen delar av bädden bli en bädd till slut.
Det man kan göra är att vattna mer, det kan hjälpa att det blir en hårdare kaka i botten också mycket lös torv ovanpå.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 287
Senast: Ajda
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 323
Anläggning Jag är i valet och kvalet att byta stallplats. Från ett stall med box till en annan anläggning med lösdrift. Hjälp mig med synpunkter...
Svar
15
· Visningar
2 185
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp