Torv/spån

Gretha

Trådstartare
Har en diskussion med en vän och undrar om någon kan hjälpa oss. Hur många cm torv/spån bör det minst vara i en box? Och hur påverkar det hästen om det är för lite (ca 1 cm djupt)?

Sv: Torv/spån

Tycker nog att man bör ha minst 15cm lager, för lite spån leder lätt till liggsår o sånt.

Min grundprincip är att bädden ska vara torr ovanpå på morgonen, och att man aldrig någonsin ska se betongen. Jag har helst permanentbädd för att få det underlag jag vill ha i boxen, det ska vara fast men fjädrande som en bra ridhusbotten.

Att bara ha 1 cm tycker jag är grymt mot hästen. Det säger ju sig själv att det krävs en del strö för att en häst på ett halvt ton ska kunna ligga bekvämt på ett betonggolv, och för att den ska ligga torrt med tanke på hur många liter den kissar varje natt.

Hur många balar du ska lägga in beror ju på hur stor boxen är. Jag brukar ha tre - fyra balar torv till att börja med i en 9 kvm box. Det blir ca 15 -20 cm tjockt. Sen vänder jag inte runt bädden i onödan utan skottar bara bara där hästen kissat och bajsat. Då bildas en fin madrass. Att ha 1 cm bädd säger sig själv hur det påverkar hästen; den kommer att få ont och troligen få sår på benen. Lägg dig själv på detta underlag så kan du nog berätta hur du mår morgonen efter. (Bjud in vännen till det natthärbärget också så vet ni båda) :idea:

Jag tycker ca 10 cm djupt är lagom, kanske någon cm till. Gillar inte att ha för djup bädd som vissa har, eftersom hästen står där hela nätterna vill jag ha lite fastare underlag så hästen står jämnt och bra med alla fyra benen, och inte en bädd ala sahara med 30 cm spån.

För tunt med strö ger liggsår. Dessutom hålls inte boxen fräsch då kisset inte sugs upp utan flyter vidare över en stor yta som blir geggig och ofräsh. Följden av det blir en häst som ogärna ligger ner och blir väldigt smutsig. Inte bra för hovar heller. Det ska vara tillräckligt med strö för att kisset ska sugas upp med så liten blöt yta som möjligt. Alltså får djupet variera lite beroende på vad man strör med.

Jag har ca 18 - 20 cm bädd plus en matta under, så ca 20 - 22 totalt kanske.. då har jag torv bädd och tar bort bara bajs och kiss, vänder aldrig bädden, förutom när jag tar ut allting en till två gång på år och och gör rent boxen.

Tycker mig se en viss skillnad då till förra ponnyn hade jag ingen matta men ungefär lika mkt torv, men hon låg inte ner lika mycket som nuvarande häst gör (vet inte om det kan spela, men det känns ju som det)

För övrigt håller jag med övriga talare, för lite torv säger sig ju själv att hästen kan få liggsår och andra skador och 1 cm är ingenting. Kallt och jävligt blir det på vintern också.

Jag har hellre för mkt spån än för lite, :angel: Jag har väl ungefär 20-30 cm med spån, både till min C-ponny och till shettisen (shettisen kanske har ngt mindre än Isak, men det blir bara mer och mer;))

30cm??
det åter väl lite väl mkt tycker jag...
håller med Hiedi Maria. jag har ungevär 10 cm +/- ett par till.

Har en diskussion med en vän och undrar om någon kan hjälpa oss. Hur många cm torv/spån bör det minst vara i en box? Och hur påverkar det hästen om det är för lite (ca 1 cm djupt)?

Skulle också säga MINST 15 cm spån/torv. Sedan beror det ju också på hur stor & tung hästen är - ett stort halvblod behöver mer strö än en shettis. Också viktigt att se till att det bildas ett stabilt lager i botten så att hästen inte halkar när den reser sig upp tex. Har man för lite strö i boxen kan hästen få liggsår (som tidigare nämnts) och sover inte ordentligt. Jämför med att du själv skulle tvingas sova på en tunn, fuktig & kall madrass...

Det beror helt på om det är växelströbädd eller permanentbädd. Om ströet är fluffigt och inte packat behövs mer i antal cm mätt, om det å andra sidan är välpackat så säger det sig självt att det blir mindre antal cm.

En bra packad (hård) bädd av torv som är 10 cm är absolut inte för lite, då är det kanske 5 cm hårdpackat och sedan 5 cm fluff ovanför.

Jag vattnar lite för att få bädden fint packad när den ska läggas i tom box.

Tack för alla svar!! Då tycker vi alla ungefär lika, fast och fjädrande som en ridhusbotten var en bra liknelse som någon skrev. Det är min stallägare som jag ska ha diskussion med och jag kände att jag ville ha lite stöd från er alla här:). Så jobbigt när man måste ta upp självklara saker.. Har dessutom en hel del annat att ta upp med henne men jag får ta det lite i taget. Tack igen!

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
36
· Visningar
3 155
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 912
Senast: warg
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 476

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Bildtråd
  • Födda-24