N

Nattalee

Min son på 3 och en halv vecka har fått torsk, dock inte så mycket enligt tanten på BVC. och det är ju tydligen inte farligt och man kan behandla det själv med vichyvatten fick jag förklarat.

men läste nu att torsk också kan visa sig kring ändtarmsöppningen som rött utslag med små upphöjda prickar. vilket min son har och som jag påpekat hos BVC men sa att det var blöjeksem. Undrar om detta är typ ovanligt och att BVC inte hört talas om det.

Någon annan som vet? Barn som haft torsk och samtidigt dessa utslag?
Sonen verkar ganska besvärad av det, undrar om det finns någon salva eller liknande som lindrar.. har använt bephanten för vanligt blöjeksem men det blir varken bättre eller sämre.

Sv: Torsk?

Jag fick utskrivet en flytande lösning för att komma tillrätta med mitt barns torsk, vichyvatten hjälpte inte honom. Fråga om det istället.

Han hade inget i rumpan utan bara i munnen

candida albicans- svamp/torsk är samma sort i munhåla som kan uppstå i och kring underlivet. vichyvatten fungerar men inte alla sorter. kan rekommendera vichy noveau eller eller ramlösa... de andra är inget vidare...
i vården använder vi pevarylpuder, finns även som salva(pevaryl) receptfritt men jag skulle nog rådgöra med läkare innan användning på så litet barn.
vid muntorsk används ofta mycostatin.

Min dotter hade torsk till och från i säkert 8-9 månader. Vi provade allt, penslade med någon lila lösning på bvc (både på mina bröstvårtor och i hennes mun) i några omgångar, vichyvatten (bikarbonat går bra att blanda i avsvalnat kokvatten), antibiotika mot svamp och svampsalva (dactacort/daktar) på mina bröstvårtor och i hennes rumpa (hon fick det där också ibland). Det hjälpte bara för stunden och sen var det tillbaka igen.

Var noga med att koka alla nappar och sådant han har i munnen dagligen och envisas med bikarbonatvatten så blir det nog bättre, men be också om dactakort att smörja rumpan med, det var det som hjälpte oss bäst. Tids nog försvinner det iaf, och så länge barnen inte lider av det så gör det ju itne så mycket. Det var nog värst för mig och mina bröst tror jag!

//Julia

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka