Torrt Hösilage

S

Sock

Minskar hösilagets näringsvärden när det torkar? och i såfall, hur fort?
Alltså, om man packar upp hösilaget i säckar så det hinner bli torrt innan man utfodrar med det, eller det som torkar i hagen.
 
Sv: Torrt Hösilage

Nej, näringen förvinner inte, men den hygienska kvaliteen blir sämre. Därför måste man förbruka ensilagbalar relativt snabbt när man öppnar dom.
 
Sv: Torrt Hösilage

Jo, men för att det inte ska börja ruttna så packar jag upp det i säckar, då torkar det och blir som hö. Borde inte näringsvärdena sjunka något då?
 
Sv: Torrt Hösilage

Men om du packar i säck så kommer det väl inte åt att torka mer än den översta ytan i säcken?? Borde vara mer risk att ruttna i säck tycker jag, än att balen är öppen och får lufta.
 
Sv: Torrt Hösilage

Man lägger det så tunnt och luftigt att det torkar.
Ingen som vet när näringsämnena börjar försvinna? Det borde ju vara som med hö att de minskar vid torkning
 
Sv: Torrt Hösilage

Men jag skrev ju att näringen INTE försvinner, dessutom om du plockar upp ensilaget som du gör och sprider ut det så bidrar du till att det försämras snabbare.
 
Sv: Torrt Hösilage

Torkar du det i solen så att det torkar snabbt så är det ju ingen fara. Då blir det ju hö!:idea: Men ligger det fuktigt med luftkontakt i ett par dagar så börjar tillväxten på smörsyrebakterier att explosivt öka, vilka gör att gräset faktiskt ruttnar. Hösilaget ska lukta syrligt och friskt, luktar det som smör, sött och slabbigt så ska det kasseras.
 
Sv: Torrt Hösilage

*lånar egen knapp*

Ts halten ökar när vattnet försvinner, dvs att vissa näringsämnen faktiskt ökar. Ts halten ökar. Men däremot så minskar halten av vissa vitaminer.
 
Sv: Torrt Hösilage

Vad bra, inga större förändringar i värdena då
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
400
Senast: Elo
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
552
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
869
Senast: Lejd
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
550
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp