Torrt hösilager och frusna morötter

turbofling

Trådstartare
Jag läste för ett tag sen om att det inte var bra när hösilaget är för torrt, men jag kan inte hitta den tråden. Varför är det dåligt?
Sen har jag för mig att jag läst ngnstans att det är farligt att ge djuren morötter som varit frusna (men har tinnat) Varför?
 
frusna morötter kyler karnsje ner i magen.
jag har gett min frysta morötter,och inte har han tagit skada av det heller.
har heller aldrig hört om hösilage inte skall va torrt,
det vill jag også gärna höre om är farligt.

hoppas du får svar så man kan smyga in å läsa av det jag også
 
min veterinrnär sa ngt om milkroorganismer som inte blidades (eller var det dom som bildades humm det varinte bra sa han
 
Det sägs ju att hästar kan få kolik av att äta frostigt gräs med. Att det ska ha något med isen/kylan att göra. Jag har dock aldrig fått någon vettig förklaring till hur frost/kyla ska ge kolik. Heller aldrig upplevt problem med det, men det kan ha att göra med att mina hästar aldrig släpps ut hungriga, så de äter inga större mängder frostigt gräs (är ju på hösten och våren det är nattfrost och de nrukar mest plocka i gräset då och mest äta hö/hösilage).
 
Faran med torrt hösilage är alltså att det snabbt kan bli mögel/jäst efter att balen har öppnats?! Eller sker även det innan balen öppnats?
I stallet går en bal åt på en dag och då borde det ju inte hinna bli så mkt mögel/jäst. Stallets hösilage är precis lika torrt som hö och det luktar frächt.

Jag ger aldrig morötterna frusa utan de får tinna innan jag ger dom, men så länge de inte är mögliga/dåliga på annat sätt ska det gå bra att ge dem alltså.
 
Torrt hösilage.

Konserveringsmetoden med plastning förutsätter att syret konsumeras av processen som bildas (enkelt uttryckt). Om syret blir kvar efter plastning är det ungefär som att förvara hö i plastpåse (extremt starkt förenklat). I en del fall klarar sig höet, i andra fall blir det svårt mögelangripet. I vissa fall blir det bara lite mögelangripet. Alla varianter torde förekomma. Och för att komplicera saken ytterligare; i somliga fall sker viss process, d v s konservering sker till viss del, lite eller inget syre blir kvar i balen.

Kort sagt; vi har sett vissa problem att hålla en hög kvalité på hösilage när materialet har varit extremt torrt (80-84 % ts), men inte med egenproducerat hösilage. Jag vill därför inte uttala mig tvärsäkert eftersom uttalandet inte väger in alla förutsättningar (jag vet inte hur det skördats, plastats, lager plast och lagringsplats etc). Vi har dock vissa kunder som numera undviker allt för torrt hösilage då de anser att högre procent av inköpta balar varit dåliga än när de beställt med något lägre ts-halt (jag ber om ursäkt för den dåliga svenskan)
 
Ett "torrt" hösilage har ju "vassare" strån med, som lättare sticker hål på plasten och ökar risken för dåliga balar - synligt eller osynligt när du öppnar.

Blötare hösilage är ju mjukare och formar sig lättare när plasten trycker ihop det.
 
Jag har hört att när morötter fryser bildas det ett ämne i dem som är (kan vara) giftigt för hästen. Men jag har inte själv varit med om något sådant iaf inte i små mängder av frusna morötter...
 
i frostgräset bildas det ngt ämne som är giftigt och om dom äter det kan dom få fång. en forskare på ngt föredrag sa det. men när solen legat på försvionner ämnet. det fanns mest sånt ämne i roten, men det gick ut i toppen vid frost. :confused:
 
Är hösilaget torrt inplastat är det ju ingen fara.. Men ligger det framme och torkar är det ju inge bra.. Men en bal ska ju inte vara öppen så länge så att det kan torka.
Frysta morötter ska man inte ge, inte bra för magen.. Men tinade är ju ok att ge så länge dom inte är möggliga eller dåliga på nåt sätt..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
480
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 175
Senast: Shixle
·
Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 655
Senast: Krålus
·
Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
24
· Visningar
2 847
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp