Torrschampo - tillvägagångssätt? (Skimmel)

hier

Trådstartare
Jag har tidigare alltid bara ryktat och haft på pälsglans då och då, eller kört den hederliga vattenduschen om fläckarna varit riktigt envisa.

Där medryttarpållan står finns det emellertid inget varmvatten, så nu är det för kallt för att bada henne. Hade ju förstås varit kallt även Med varmvatten innan hon torkat, men ja...
Men hon ser för j***ig ut! :eek: Eller är det jag som inte är van vid skimlar? ;) Svansen är alldeles brun av bajs, liksom haserna, hon är alldeles flammig även efter att leran torkat och borstats av. Tvättade svans + haser med galltvål, men det var ju ett jäkla projekt att springa med vattenkokaren och diverse handdukar och svampar fram och tillbaka för att hon inte skulle bli nedkyld.

Så jag tänkte att jag skulle prova torrschampo. Budade hem en billig flaska på Tradera, Cowboy Ma*** Green Spot Remover, som man enligt utsago bara skulle spraya på, massera in, låta verka, och sen torka/borsta av.

Men det här löddret, ska man verkligen bara låta det vara? Jag blev lite förvirrad, måste jag säga. Hur länge ska det verka? Borsta eller stryka bort med fuktig trasa? Jag hade på något sätt väntat mig att det skulle torka in till något slags pulver som man borstar bort - har jag missuppfattat?

Sv: Torrschampo - tillvägagångssätt? (Skimmel)

Vi har också prövat det där skimmeltorrschampot,det blev som du säger ett skum man skulle massera in och torkade inte alls till pulver.
Tycker faktiskt att det var ganska värdelöst,det enda som hände var att gulfläckarna spred sej på ett ännu större område än innan:mad:

Det ante mig, då var det inte jag som gjorde fel då. Oh well, tur att jag fick det billigt iallafall. Då får jag fortsätta som förut ;)

Tips jag hittade häromdagen av ren tillfällighet kan vara värt att pröva. Själv har jag märkt att min hästs ben blir vitare efter att ha använt sån där vit kyllera efter hårdare träningspass.

Från blogg:
"Har du en häst med vita ben så är det absolut bästa att tvätta med grönsåpa, handdukstorka och sedan gnugga in barnpuder eller talk, låta det torka helt och sedan borsta av så har du skinande vita tecken sen! Man kan använda potatismjöl också, men talk är allra bäst!

När du groomar hästen, för att få den extra blank, spraya pälsglans på en handduk och stryk med trasan över hästen efter rykt. Tvätta svansen och praya glansspray i svansen, låt torka och red ut svansen hårstrå för hårstrå med fingrarna, är tidsödande, men det blir skitsnyggt! Babyolja runt ögonen och näsborrarna gör att hästen ser uttrycksfull ut. Sätt lite babyolja i svansen oxå, det är pricken över i:et!"

Lycka till!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka