Torrfodret Carnilove

Sv: Torrfodret Carnilove

Den där expediten verkar inte veta vad han pratar om. Standardt är i högsta grad ett helfoder, vilket tydligt framår av deras hemsida. Jag ger färskfoder, men skulle jag gå tillbaka till torrfoder ligger bland de få märken jag hade kunnat tänka mig, för att de inte stoppar i en massa onödigt skit i fodret.

Jag var faktiskt också ut på Standarts hemsida nu och det står klart och tydligt att det är ett helfoder och att man inte ska tillsätta någonting. Han påstod att det stod att man var tvungen att tillsätta vitaminer och mineraler :meh:

Han som sa att han var så kunnig på näringslära och höll ett helt föredrag om det :crazy: Håller med dig om att han inte viste vad han pratade om.

Kör vidare på mitt Standart jag. Jag valde det en gång just för att jag tyckte det verkade "renast" från en massa onödigt utfyllnadsgrejs. Sedan för att det är helsvenskt också, även om jag nu fått höra att köttet inte alls är från Sverige. Lite synd då.

Senast ändrad:

Dessutom är de här "vindruvorna" inte alls vindruvor, det är något som jag har kollat upp. Det är extrakt ur vindruvor där inte den substans som är giftig för hundar ingår.

Vad jag vet har man inte fastställt vilket ämne i vindruvor det är som är skadligt. Hur kan man då eliminera det?

Vad jag vet har man inte fastställt vilket ämne i vindruvor det är som är skadligt. Hur kan man då eliminera det?

Det var det som jag har läst om, nu hittar jag såklart inte källan på det men du har helt rätt i att det, om det inte är fastställt, går det ju inte att eliminera det.

Var jag otrevlig? Jag undrade bara varför du ger fodret
jag ger Carnilove för jag har, helt ärligt, inte hittat något bättre torrfoder som också har glukosamin i sig

Då du lika bra hade kunnat hitta ett bättre foder och tillsätta glukosamin, vilket du redan gör (varför?).

Jag bara förstår inte.

Såhär ser innehållsförteckningen på ett av deras foder ut:

"laxprotein 25 %, laxmjöl 20 %, potatis, vitfiskmjöl 15 %, kycklingfett (naturligt konserverat med tokoferoler), potatisprotein, torkade äpplen (en källa till fruktosoligosackarider), laxolja 3 %, hydrolyserad kycklinglever, öljäst, frukt- och örtextrakt 300 mg/kg (druvor, rosmarin, gurkmeja, citrusfrukter och kryddnejlika), hydrolyserade skaldjursskal (glukolsaminkälla), kondroitinsulfat, hydrolyserad jäst (en källa till mannanoligosackarider), extrakt av yucca schidigera, torkat extrakt av tranbär 50 mg/kg, extrakt av granatäpple 50 mg/kg."

Kan inte låta bli att undra varför man har öljäst i hundefoder? Hiskeligt dyrt var det i alla fall! 795 kr för 12 kg:eek:

Jag tycker inte att detta är ett dåligt foder.
Det har ingen jättelång ingredienslista, jag gillar att de har högt proteininnehåll och och att det är baserat på potatis (förutom köttet) och inte ris, vetemjöl, majs etc. Öljäst är en bra källa för b-vitamin. Druvor är också något jag reagerar på, det är druvextrakt enligt tillverkaren och det finns i en hel del andra foder också (till exempel de flesta av RCs foder som funnits mycket länge på marknaden). Forskningnen kring detta är oklar, men man har i alla fall inte sett någon hund insjukna i njursvikt som en direkt följd till att ha ätit druvextrakt. Men självklart är detta något jag tycker man kan ta bort i detta foder, känns bara onödigt.

Jag har personligen inget större problem med att ett foder innehåller en liten mängd örter eller lite frukt. Om det höjer smaken så varför inte? Mina hundar älskar när de får smaka en bit äpple till exempel.

Sen gillar jag inte heller när det ska vara kyckling i allt, inte lätt att hitta ett foder som lever upp till mina krav utan kyckling. Jag tänkte köpa en liten säck carnilove och prova på min ena hund, men då väljer jag varianten med vildsvin.

Färskfoder är annars det jag föredrar men det funkar inte att ge varje dag på mina hundar då de blir röda i skägget pga fukten i fodret så jag kompletterar med detta ibland istället.

Du tycker inte att det är otrevligt att säga "du skyller på..." till någon som egentligen inte har någonting att försvara? Antingen måste du ta en lära-skriva-kurs eller så får du ta på dig några glasögon för kritiskt granskande av dina egna texter.

Varför jag väljer ett foder med glukosamin i sig, trots det att jag ger det som tillskott, är för att jag anser att det är bra att fördela tillskott på fler gånger per dag (han får bara glykoflex på kvällen) samt att jag tror att han kan tillgodogöra sig tillskottet (i detta fall glukosamin) bättre om det är i ett foder än när det är i tillsatser.

Varför jag också väljer just detta foder är, som jag sagt tidigare, det faktum att det innehåller 65% kött och den höga kötthalten har inte jag hittat på något annat foder.

Knapp
Jag fick svar från leverantören och han bekräftade det som redan är sagt, det är alltså ett extrakt som man isolerar från druvan. Hela druvan hänger inte med i fodret.

Vill bara inflika att Acana har ca 60 % kött i sitt foder (varierar lite beroende på sort) och orijen har 80 % kött i alla sina sorter.

Det var ju fantastiskt med 80% kött! Det visste jag inte ens om att det fanns, dock funderar jag ju genast varför det finns pepparmynta i ett hundfoder. Eller en massa andra saker som står i innehållslistan. Det kan man dock undra med alla torrfoder...

Pepparmynta lugnar magen och förbättrar flödet av galla som kroppen använder för att smälta fett.

Det lät på dig som om du egentligen inte vill ge det fodret, men ger det p.g.a. hög kötthalt och innehåll med glukosamin. Då undrar jag ju naturligtvis varför, då det finns mat med högre köttinnehåll, och då du ändå tillsätter glukosaminet.

Att jag använde ordet "skylla" var för att jag tolkade din text som jag förklarade ovan, d.v.s. "Jag ger detta fodret trots att det är rätt dåligt, men det är bara för att det har glukosamin", d.v.s. skyller på att det inte finns nåt bättre.

Men jag tolkade uppenbarligen helt fel. Precis som du.

Alla kan vi göra misstag men till nästa gång tycker jag kanske att du bör läsa mindre mellan raderna.

Liknande trådar

Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och...
2
Svar
20
· Visningar
3 455
Senast: vallhund
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 481
R
Hästvård Hej! Jag har en nsv brukshäst. Ett sto på 17år, 145cm i mankhöjd. Jag har haft henne i snart två år. Förra våren tyckte jag att hon...
Svar
3
· Visningar
1 164
Senast: Lillflizen
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 104
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar