Torrfodret Carnilove

Winni

Trådstartare
Var till en ny djuraffär i lördags och kollade runt lite. Hamnade bland torrfodren och en anställd kom fram för att prata foder. Han var väldigt intresserad av näringslära och hade jobbat en hel del med det vad jag förstod. I alla fall, när jag sa att jag gav min hund Standart så sa han att det inte var ett helfoder utan man skulle komplettera det med vitaminer och mineraler :confused: Jag har aldrig gjort det och min hund är frisk, välmusklad och blank i pälsen. Men jag har helt klart börjat fundera över fodret igen.

Han föreslog Carnilove, som jag inte hört tidigare eller vet något om. Är det någon som har det till sin hund? Bra - dåligt...

Sv: Torrfodret Carnilove

Såhär ser innehållsförteckningen på ett av deras foder ut:

"laxprotein 25 %, laxmjöl 20 %, potatis, vitfiskmjöl 15 %, kycklingfett (naturligt konserverat med tokoferoler), potatisprotein, torkade äpplen (en källa till fruktosoligosackarider), laxolja 3 %, hydrolyserad kycklinglever, öljäst, frukt- och örtextrakt 300 mg/kg (druvor, rosmarin, gurkmeja, citrusfrukter och kryddnejlika), hydrolyserade skaldjursskal (glukolsaminkälla), kondroitinsulfat, hydrolyserad jäst (en källa till mannanoligosackarider), extrakt av yucca schidigera, torkat extrakt av tranbär 50 mg/kg, extrakt av granatäpple 50 mg/kg."

Kan inte låta bli att undra varför man har öljäst i hundefoder? Hiskeligt dyrt var det i alla fall! 795 kr för 12 kg:eek:

Nu tycker jag i stort sett alla torrfoder är skräp iofs, men det där fodret så väldigt otrevligt ut. Fullt av onödiga ingredienser och sådant jag varken vill ha i mig själv eller mina hundar. Och dyrt, ja.

Ja han började räkna upp en massa och som han tyckte var naturligt för en hund att äta eftersom de är släkt med vargen och de äter inte bara kött utan en massa annat. Men jag tyckte bara att det var en evig radda av grejer i fodret. Och ja, dyrt är det också. Fast han tyckte att det inte var så dyrt om man räknade på hur lite det gick åt och hur mycket hunden tog upp av fodret.

Vad jag inte begriper är varför man måste ha i kyckling på ett eller annat sätt i de flesta foder. Ger man ett fisk eller lammfoder för att hunden inte klarar kyckling så är det väldigt svårt att hitta ett "rent" foder.

Ptja, jag ger Carnilove för jag har, helt ärligt, inte hittat något bättre torrfoder som också har glukosamin i sig. Hunden mår då bra av det och äter det så då är jag nöjd. Nackdelen är ju att det är svindyrt men för mig gör det inte så mycket då min hund på 9 kg äter ca. 1½ dl per dag (60 gram).

Men varför tillsätter du inte glukosaminet till ett redan bra foder istället?

kl

Jag tycker det verkar som om de flesta torrfoder har bryggjäst i sig av någon anledning. Sen hittar man ofta potatis, ärtor, äpple och annat skit bland de redan dåliga råvarona.

Nä, håller mig till färskfoder och barf där man själv kan sätta till det som behövs.

Det var det jag hade för mig.. Då känner jag spontant att det är inte något jag vill stoppa i min hund varje dag, oavsett mängd. (För om det är "så lite så det inte märks" - vad gör det då där?)

Och vindruvor? Är inte det farligt för hundar?

Jag reagerade på samma sak. Varför i all världen ha vindruvor i ett hundfoder? De kan väl lika gärna börja tillsätta lök, choklad och avokado när de nu ändå håller på.

Den där expediten verkar inte veta vad han pratar om. Standardt är i högsta grad ett helfoder, vilket tydligt framår av deras hemsida. Jag ger färskfoder, men skulle jag gå tillbaka till torrfoder ligger bland de få märken jag hade kunnat tänka mig, för att de inte stoppar i en massa onödigt skit i fodret.

Jag reagerade på samma sak. Varför i all världen ha vindruvor i ett hundfoder? De kan väl lika gärna börja tillsätta lök, choklad och avokado när de nu ändå håller på.
Ja, man kanske skulle maila företaget och fråga. :cautious: Hade varit intressant att veta syftet.

Så varför då ge ett till synes skitfoder, om du nu skyllde det på att det innehåller glukosamin. Om du nu ändå ger det separat.

Så varför då ge ett till synes skitfoder, om du nu skyllde det på att det innehåller glukosamin. Om du nu ändå ger det separat.

Ursäkta mig men vad ger dig rätten att vara otrevlig mot mig? Har jag fattat det här fel nu eller misshandlar jag min hund på något sätt eller är det bara en chans för dig att försöka bevisa att du är en bättre människa en mig genom att säga sådär? Ta och lugna ner polisattityden.

Det är, enligt min uppfattning, inget skitfoder. Vad jag har sett har det den högsta koncentrationen av kött utav alla torrfoder i dagsläget. Dessutom är de här "vindruvorna" inte alls vindruvor, det är något som jag har kollat upp. Det är extrakt ur vindruvor där inte den substans som är giftig för hundar ingår.

Det är, enligt min uppfattning, inget skitfoder. Vad jag har sett har det den högsta koncentrationen av kött utav alla torrfoder i dagsläget. Dessutom är de här "vindruvorna" inte alls vindruvor, det är något som jag har kollat upp. Det är extrakt ur vindruvor där inte den substans som är giftig för hundar ingår.

Då skulle jag vilja påstå att produktbilden är vansinnigt missvisande..
http://www.carnilove.cz/sv/produkty/

Och frågan kvarstår - varför vindruvor? Är det en restprodukt från någon annan tillverkning?

Då skulle jag vilja påstå att produktbilden är vansinnigt missvisande..
http://www.carnilove.cz/sv/produkty/

Och frågan kvarstår - varför vindruvor? Är det en restprodukt från någon annan tillverkning?

Fast det står ju "Frukt- och örtextrakt 300 mg/kg
druvor, rosmarin, gurkmeja, citrusfrukter och kryddnejlika"

Det betyder alltså inte att hela druvan är nedkörd i en press och sen i maten.

Sen tycker jag att det är en rimlig frågeställning med varför "druvor" överhuvudtaget finns med i maten men vad jag kunde läsa mig fram till så skulle det ha att göra med antioxidanterna som finns i druvor. Men ja, jag tycker ju kanske att de borde skippa druvorna och fokusera på vad som är viktigt i fodret: Köttinnehållet.

Edit: Nu förstod jag vad du menade med produktbilden, att den visar en massa druvor ;) Jag håller med dig där!

*Knappar mig själv.

Nu har jag skickat ett mail till både Export sales manager och Sales director för Carnilove. Jag hoppas på ett snabbt svar.

Liknande trådar

Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och...
2
Svar
20
· Visningar
3 455
Senast: vallhund
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 481
R
Hästvård Hej! Jag har en nsv brukshäst. Ett sto på 17år, 145cm i mankhöjd. Jag har haft henne i snart två år. Förra våren tyckte jag att hon...
Svar
3
· Visningar
1 164
Senast: Lillflizen
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 104
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar